sâmbătă, 30 noiembrie 2013
Peisaj baimarean
Muzeul Judetean de Arta Centrul Artistic Baia Mare
Lucrarea lunii decembrie
Csaba Vilmos Perlrott
2013
Csaba Vilmos Perlrott se naşte la Békéscsaba (Ungaria) în anul 1880. Atras de tânăr de creaţia în domeniul artelor vizuale, începe să studieze desenul şi pictura la Budapesta cu József Koszta (pictor transilvănean născut la Braşov, el însuşi fost colonist băimărean în vremea sezoanelor de vară ale Şcolii Hollósy), care în 1903 îl trimite la Baia Mare spre a studia sub îndrumarea lui Béla I. Grünwald până în 1905. Din acest an se mută la Paris, unde câştigă o bursă de studii şi, după o scurtă perioadă petrecută la Academia Julian, beneficiază timp de patru ani, de îndrumarea lui Henri Matisse. În această perioadă manifestă un interes deosebit, cu substanţiale ecouri viitoare în creaţia sa originală, pentru viziunile picturale ale lui Paul Cézanne și Paul Gauguin.
În perioada de tinereţe a biografiei sale artistice îl găsim pendulând sistematic între Paris şi Baia Mare. Vara este prezent, cu intermitenţe, în coloniile temporare băimărene. Astfel, documentele vremii îi consemnează prezenţa la Baia Mare în anii 1903-1909, 1912, 1918, mai apoi, în anii de maturitate, revenind frecvent la Baia Mare şi Baia Sprie în anii 1924, 1926-1931 şi 1934.
În 1906 expune pentru prima dată la o expoziţie de grup în Baia Mare, apoi în 1907 la Salonul Independenţilor şi la Salonul de Toamnă de la Paris, unde avem de consemnat şi expoziţiile sale personale din 1908,1909 şi 1912.
În 1912 participă şi la Expoziţia aniversară a artiştilor băimăreni (un deceniu de la întemeierea în 1902 a Şcolii Libere de Pictură de la Baia Mare). După primul război mondial expune de asemenea la Baia Mare alături de Hans Matiss-Teutsch, participând apoi şi la alte expoziţii transilvănene.
Foarte receptiv la noile tendinţe ale artei începutului de secol XX, Csaba Vilmos Perlrott se impune în mediul artistic din oraşul de pe malurile Săsarului, ca un exponent al avangardei artistice băimărene, care se rupe de linia tradiţionalistă a succesorilor generaţiei lui István Réti şi János Thorma.
Fiind un artist deosebit de activ şi prolific, îl găsim între 1908 – 1913 pe simezele unor importante expoziţii din Paris, Bruxelles, Nisa şi Köln, precum şi în coloniile de pictură din Kecskemét şi apoi la Szentendre, unde, după primul război mondial se stabileşte definitiv, lucrând până la încetarea din viaţă, în anul 1955.
Lucrarea Peisaj băimărean, prezintă în mod particularizat, ca motiv plastic, moara băimăreană, imagine de altfel cunoscută şi din alte reprezentări plastice ale pictorilor băimăreni ai vremii, pictura fiind realizată în perioada stagiilor băimărene, prin modalităţi plastice de reprezentare care se circumscriu caracteristicilor ce îi particularizează creaţia, scoţând în evidenţă apartenenţa pictorului la avangarda artistică europeană de la începutul secolului XX.
Lucrarea lunii decembrie 2013
Imaginea picturală epatează de la primul contact vizual prin expresivitatea exacerbată a atmosferei tabloului, emanând un dramatism care ilustrează în mod elocvent momentul imediat anterior declanşării unei furtuni, atmosferă ce aminteşte de peisajele tolediene ale lui El Greco. Cromatica în care este realizată lucrarea este una dominant-închisă, în care până şi albul este "dus” spre negru. Dominante sunt albastrul şi verdele, culori reci, ţinute într-un registru valoric adânc, pulsaţiile rezultate din folosirea tuşelor frământate în diverse direcţionări, mai cu seamă la redarea vegetaţiei şi a cerului, fiind scoase în evidenţă prin contraste valorice de închis pe foarte închis. Dar pictorul nu se opreşte aici, în lucrare fiind prezente şi accente cromatice de culori calde (roşu, orange) folosite cu precădere la redarea construcţiilor situate în zona mediană a spaţiului tabloului şi a acelor „cărări ce duc la moară”, acele linii şerpuitoare, situate în registrul inferior al spaţiului tabloului, care sunt redate de asemenea în culori calde. Numai că aceste culori, făcând parte din categoria termodinamică a culorilor calde, sunt în prealabil „rupte” de pictor şi apoi direcţionate valoric tot spre închisul evidenţiat anterior. La realizarea acordului cromatic al ansamblului contribuie, discret dar deloc lipsit de importanţă, şi violetul, rupt şi închis la rândul lui, având aici rol de pasaj între contrariile prezente în registrul cromatic al tabloului.
Din punctul de vedere al organizării spaţiului compoziţional, se evidenţiază trei registre (cel terestru, cel al construcţiilor şi al vegetaţiei, şi cel aerian), unite atât prin culoare cât şi prin generarea de vectori direcţionali ca rezultat al folosirii tuşelor diferit orientate, care menţin frământată întreaga suprafaţă a tabloului, sugerând foarte bine mişcarea agitată a aerului şi a vegetaţiei, elemente vivante ale spaţiului pictural, care tensionează, care pun presiune pe clădirile ce se încarcă energetic şi se unesc monolitic, făcând parcă front comun pentru a rezista presiunii forţelor naturii, ce se manifestă la iminenţa furtunii. Este vorba aici de o dublă presiune care se exercită asupra registrului median (cel ocupat de clădirile prezente în tablou); una de jos în sus, prin forma arcuită a registrului terestru, care pune presiune, pe zona centrală a registrului median şi una de sus în jos, prin forma arcuită desenată de terminaţia superioară a acoperişurilor clădirilor, care porneşte de la vârful acoperişului clădirii celei mai înalte, situată în stânga imaginii şi coboară abrupt în aceeaşi zonă centrală (mai jos şi mai la stânga faţă de centrul geometric), marcată de pictor printr-o mică pată de oranj, care devine astfel unul din centrele majore de interes ale compoziţiei lucrării, şi urcă apoi pe coama acoperişurilor din dreapta. Şi pentru că vârful acoperişului din dreapta este situat mai jos, în comparaţie cu poziţionarea celui din stânga, pictorul închide cum nu se poate mai bine compoziţia prin amplasarea în acea parte a tabloului a unui horn negru – o verticală ce se ridică cu încă o jumătate de măsură peste acoperiş, închizând astfel şi flancul drept al spaţiului compoziţional.
În luna decembrie, muzeul nostru îşi încheie programul Lucrarea lunii pe anul 2013, cu prezentarea uneia din lucrările emblematice pentru avangarda picturii din Centrul Artistic Baia Mare, lucrare ce se constituie într-un corolar al valorilor culturale realizate la Baia Mare şi prezentate publicului iubitor de frumos care ne trece pragul.
dr. Ioan Angel Negrean
De Ziua noastra
Gala Performantei
Ateneul Roman, Bucuresti
1 decembrie 2013
Intreg programul de 1 Decembrie:
Exponatul lunii decembrie
Muzeul Judetean Teleorman
Bancnota de 100 lei
Alexandria
Muzeul Judeţean Teleorman prezintă publicului vizitator, în cadrul Exponatului Lunii Decembrie 2013, Bancnota de 100 lei emisă de Banca Naţională a Republicii Socialiste România în 1966.
Imprimată la noi în tară, bancnota măsoară 153x75 mm, are filigran în zigzag şi poate fi descrisă astfel:
Aversul bancnotei
a) Fond: albastru închis-violet-brun-bleu-verde-cafeniu, desen Guillot.
b) Tipăritura: chenar desen Guillot având în colţuri valoarea „100”, repetată de patru ori pe latura din dreapta. Pe latura din stânga anul emisiunii 1966, iar pe latura de jos valoarea nominală „UNA SUTĂ LEI”, repetată de cinci ori. Frontal: BANCA NATIONALĂ A REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA”. În câmp, în medalion oval alb cu haşuri bleu deschis, desen Guillot, stema ţării. În stânga, în medalion rotund ornamentat chipul şi numele lui NICOLAE BĂLCESCU. Sub stemă valoarea nominală „UNA SUTĂ LEI” şi textul penalităţii pe un rând „FALSIFICAREA ACESTOR BILETE SE PEDEPSEŞTE CONFORM LEGII’. Seria şi numărul de culoare roşie.
Text: BANCA NATIONALĂ A REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA / UNA SUTĂ LEI
Reversul bancnotei
a) Fond: albastru închis-violet-brun-bleu-verde-cafeniu, desen Guillot.
b) Tipăritura: chenar complex, realizat cu desen Guillot, având pe laturile din stânga şi dreapta sus şi jos valoarea „100”. În câmp, clădirea Ateneului Român.
Text: REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA. În chenarul jos UNA SUTĂ LEI.
Bancnotele şi monedele emise în anul 1966, cu noua denumire a statului - Republica Socialistă România - rămân în circulaţie până după Revoluţia Română din 1989, prima emisiune monetară post-revoluţionară fiind cea a monedei de 10 lei din 1990.
Povesti din Bucuresti
Serviciul Municipiului Bucuresti al Arhivelor Nationale
Cei 120 de ani ai Resedintei Frantei din Bucuresti
Caru' cu Bere, Bucuresti
editia a XII-a, 4 decembrie 2013
Ziua Nationala a Romaniei
Muzeul Orasenesc Tasnad
Satmarenii si Marea Unire
1 decembrie 2013
Va adresam invitatia de a ne onora cu prezenta dumneavoastra la manifestarile organizate cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei, pe data de 1 decembrie 2013:
ora 11:30 Muzeul Orasenesc Tasnad : vernisajul expozitiei Satmarenii si Marea Unire, program artistic
ora 12:20 Monumentul Eroilor: Depunere de coroane, Tedeum, Luari de cuvant
Va asteptam cu drag!
***Anca Deaconu
vineri, 29 noiembrie 2013
E vremea colindelor
Diaspora romana
Colinde traditionale romanesti
Misiunea Romana Unita, Londra, Marea Britanie
1 decembrie 2013
Decembrie înseamnă colinde şi sfânta aşteptare a Naşterii lui Hristos. Dar colindele de început de decembrie se împletesc, pentru sufletul românesc, cu sentimentul iubirii de neam şi cu aducerea aminte de cei care au luptat pentru ca, azi, noi să spunem, de oriunde am proveni şi oriunde ne-am afla în lume, că suntem români, fii ai aceleiaşi Patrii-Mamă.
Concertul a fost conceput într-o viziune creativă, continuând formula de succes de anul trecut, astfel încât colindele se îmbină cu izvorul lor, credinţa. În acest fel, Sfânta Liturghie va fi presărată cu vechi colinde româneşti, continuând cu emoţionante piese muzicale ce ne aduc aminte de Sfânta Sărbătoare a Crăciunului şi de Ţară.
Concertul însuşi va fi platforma de lansarea la Londra a albumului de colinde Sus, boieri, nu mai dormiți!. La sfârşitul evenimentului, puteţi să vă procuraţi CD-ul cu autografele interpreţilor: Andrada-Maria Brisc şi Florin-Constantin Pascu, împreună cu invitaţii lor speciali.
Vă aşteptăm să colindăm împreună româneşte în sunet de Dalbe flori şi Linu-i lin….
Aceasta este o bucurie ce ne va cuprinde pe toţi…
Asa cum a fost
Romania de-altadata
Inscrisuri de toate felurile (XXVI)
Colectii si Colectionari
Certificat de absolvire a cursului primar elementar. ("Duplicat"). 27 august 1920.
Leibovici M. Poldi (n. 19 decembrie 1908, Suceava), fiu de comerciant.
Scoala primara no. 1 de "baeti" Alexandru Ioan I. Cuza, "Folticeni".
Certificat de absolvire. 1 iulie 1920.
Filipescu G. Gheorghe (n. 10 aprilie 1909, Bucuresti), fiu de inginer.
Scoala primara No. 22 de "baeti", Bucuresti.
Certificat de absolvire a cursului primar elementar. 27 iunie 1921.
Francez S. Enrich (n. 15 septembrie 1910, Craiova).
Este trecuta doar mama, Charlotte Francez, casnica.
Scoala primara No. 12 de baieti Enachita Vacarescu, Bucuresti.
Elevul se semneaza Enric Frances si poate chiar acesta este numele real...
Certificat de absolvire a cursului primar elementar. 10 iulie 1922.
Fotescu G. Eftimie (n. 12 februarie 1911, Craiova), fiu de tamplar.
Scoala primara nr. 32 de "Baeti", Bucuresti.
Adnotarea facuta pe spatele documentului din care reiese ca elevul a reusit,
(in sesiunea din luna septembrie) la examenul pentru scoala secundara
(liceul Cantemir Voda, Bucuresti).
Adeverinta (promovarea clasei a IV-a primara). 16 iunie 1939.
Dumitrescu D. Constantin (n. 9 aprilie 1929, Bucuresti), fiu de functionar.
Scoala primara No. 22 Baieti Arhiereul Calist, Bucuresti.
Conform adnotarii din dreapta, sus, rezulta ca elevul a reusit
(in sesiunea din luna iunie) la examenul pentru scoala secundara
(Liceul Mihai Viteazul, Bucuresti)
Inscriere facuta pe spatele documentului.
Adeverinta de trecere a patru clase primare (pentru admitere in scoli secundare)
2 septembrie 1937.
Giuca Constantin vasile (n. 11 aprilie 1926) fiu de plugar.
Scoala primara de "baeti" No. 46, Bucuresti.
Pe spatele documentului Extras din Legea Scoalelor Primare.
Adeverinta de trecere a patru clase primare (pentru admitere in scoli secundare)
19 iunie 1938.
Codausu B. Dumitru (n. 10 martie 1927), fiu de comerciant.
Scoala primara de baieti No. 52, Bucuresti.
Conform adnotarii din dreapta, sus, elevul a reusit (in sesiunea din luna iunie)
la examenul pentru scoala secundara
(Colegiul National Sf. Sava, Bucuresti).
Din nu stiu care motiv, elevul s-a prezentat si in sesiunea din septembrie,
la examenul pentru admitere de la Liceul si Internatul Casei Corpului Didactic
fiind declarat respins.
Adeverinta. 17 iunie 1939.
Stanescu R. Cornel (n. 20 noiembrie 1927, Bucuresti), fiu de croitor.
Scoala primara de baieti nr. 26 Dimitrie Iancu, Bucuresti.
Conform adnotarii din dreapta, sus, rezulta ca elevul a reusit
(in sesiunea din luna septembrie) la examenul pentru scoala secundara
(liceul Gh. Lazar, Bucuresti)
Decorațiuni și suveniruri
Târgul cadourilor de Crăciun
Romexpo, București
5 - 8 decembrie 2013
La aceasta manifestare expozitionala sunt invitati sa participe ca expozanti: producatori, importatori, distribuitori de produse textile, confectii, articole blana, marochinarie, încăltăminte si accesorii, cosmetice, parfumuri, furnizori de servicii pentru industria de profil, reviste si publicatii de specialitate precum si produse specifice sarbatorilor de iarna si decoratiuni.
Targul se va desfasura in cadrul a trei saloane tematice:
Salonul de Craciun
Salonul de Cadouri
Salonul de Decoratiuni din sticla
Adresa:
- Pavilionul C1
Program de vizitare:
05.12.2013 - 07.12.2013 intre orele 10:00 - 19:00.
08.12.2013, intre orele: 10:00 - 18:00.
ACCESUL este GRATUIT!
Spectacol de Craciun pentru copii
Diaspora romana
Academia Educativa
O poveste de iarna
Montreal, Canada
18 decembrie 2013
***Comunitatea Moldovenilor din Quebec
La ceas aniversar
Biblioteca Judeteana Ion Heliade Radulescu
Targoviste
28 noiembrie 2013
Ieri (28 noiembrie 2013) a fost o zi deosebită pentru iubitorii de carte dâmboviţeni, pentru că Biblioteca Judeţeană Ion Heliade Rădulescu Dâmboviţa a împlinit 70 de ani de existenţă.
Invitaţii speciali ai acestui eveniment au fost Ministrul Secretar de Stat – Cristian Petcu, primarul Municipiului Târgovişte – Gabriel Boriga, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa – Ioan Marinescu, reprezentanţi ai Arhiepiscopiei Târgovişte, inspectori şcolari şi toţi partenerii cu care Biblioteca colaborează la diverse proiecte.
A fost lansată Monografia Bibliotecii Judeţene, scrisă de prof. univ. dr. Victor Petrescu (fostul director al bibliotecii) şi conf. univ. dr. Agnes Erich (actualul director).
Serie de intalniri pe teme banatene
Sara Banateana
Despre "turistii" straini la Timisoara in 1989
Bierhaus, Timisoara
editia a XXXVI-a, 4 decembrie 2013
Una dintre teoriile securiste lansate pe piaţă în perioada post revoluţionară este cea despre miile de turişti din Rusia şi Ungaria care au luat cu asalt Timişoara în decembrie 1989.
Vom dezbate acest subiect alături de Marius Mioc, participant direct la acele evenimentele, dar şi cercetător al mişcărilor care au dus la căderea regimului Ceauşist.
Aşadar, vă aşteptăm miercuri, 4 decembrie, de la ora 19:30, la cea de-a XXXVI-a ediţie a Serii Bănăţene.
Atelierul de creație Sultana
Arta plastică contemporană românească
Constantin Sultana
Expoziție de Rulografie
Modelier, București
1 - 7 decembrie 2013
In perioada 1-7 decembrie va invitam la expozitia de RULOGRAFIE semnata de pictor Constantin Sultana. Lucrarile vor fi expuse la Modelier, "Loc pitit, dar dichisit, unde mereu avem de sarbatorit, MODELiER este stabilit intr-o casa interbelica, decorata cu mobilier vechi, obiecte de design handmade..."
Va asteptam asadar sa sarbatorim impreuna "Ziua Nationala a Romaniei in ie, cu feluri de mancare romanesti, vin fiert si muzica romaneasca"
si sa admiram, totodata, lucrarile de rulografie ale pictorului Constantin Sultana.
Evenimentul va avea loc pe data de 1 decembrie de la ora 16.00.
Adresa: Str. Duzilor nr.12, sector 2, Bucuresti.
https://www.facebook.com/MODELiERBAR?fref=ts
http://sultana-art.blogspot.com/
Relatii la telefon 0726 102 870.
Va asteptam cu drag!
Pe simezele Oradei
Arta plastica contemporana romaneasca
Bar Diana, Galutz Romocean Carmen, Marian Noemi Eva
Expozitia: Simbol
Galeria de Arta, Oradea
2 - 11 decembrie 2013
Zodiac Cafe
Targ de Astrologie
Old City Pub, Bucuresti
editia a II-a, 30 noiembrie - 1 decembrie 2013
In acest context, puteti vedea si creatiile Ioanei Morar
(agende cu model zodiacal si nu numai) cusute manual.
Asociația Scriitorilor pentru Promovarea Realizârilor Artistice
Festivalul de Literatură Prietenia Cuvintelor
Casa de Cultură a Sindicatelor, Galați
ediția a III-a, 30 noiembrie 2013
Revelion 2014
Diaspora romana
Asociatia Doina Romaneasca
Restaurant Phoenix, Neckarstadt - Mannheim, Germania
31 decembrie 2013
Invitatie in Casa Cartilor
Biblioteca Judeteana Nicolae Milescu Spatarul
Zilele Bibliotecii
Vaslui
4 - 7 decembrie 2013
De sarbatori, in urbea lui Caragiale
Targul de Craciun
Ploiesti
29 noiembrie - 29 decembrie 2013
Amplasare: Piata Victoriei si strada M. Kogalniceanu
***Iubesc Ploiestii
Ikebana, Sumi-E, Origami, Chanoyu
Biblioteca Judeteana Mihai Eminescu
Initiere in cultura japoneza
Botosani
6 - 8 decembrie 2013
Si noi am fost ca ei
Romania de-altadata
Colectii si Colectionari
La gradinita de copii a intreprinderii. 1961.
Nu era nevoie de prea multe, manualele fiind (destul de multi ani, gratuite)...
De uniforme...
Uniforme scolare - frumoase si rezistente. 1962.
De rechizite...
Caiet tip I (anii '50 -'60) se folosea in clasa I "in perioada abecedarului".
Dupa cum se vede si in 1956 fierul vechi era la mare cautare...
Un indemn actual si acum. Acum, cat de ascultat nu putem sti. Poate un reper ar fi rezultatele de la examenle de Bacalaureat din ultimii zece ani (sa zicem)...
Oare cat s-o fi strans pe libretul fetitei din 1968 incoace ?
Cu mic, cu (mai) mare am fost angrenati in tot felul de actiuni si activitati.
Mie, in majoritate, mi-au placut.
Pionierele strang plante medicinale. 1958.
Idem, carte postala in culoare schimbata. 1958.
Cerc de Studii. 1958.
Idem, carte postala in culoare schimbata. 1958.
Cerc de citire intr-o tabara de pioniere. 1958.
Idem, carte postala in culoare schimbata. 1958.
Cerc pionieresc de navo-modele. 1958.
Idem, carte postala in culoare schimbata. 1958.
Idem, carte postala in culoare schimbata. 1958.
Am avut si publicatiile adecvate varstei noastre: Arici Pogonici, Luminita, Cutezatorii...
Cand a aparut aceasta revista destinata in principal prescolarilor, pentru mine era deja "prea tarziu". Aveam treaba cu PIF, Rahan, chestii de-astea, mult mai serioase.
Suportul reclamei de mai sus. Din care aflam ca-n '75 defilarea de 23 August a cazut intr-o zi de sambata. Cum s-ar spune, a fost o "fereastra scurta". Cu mici, crenvursti si bere... Mult mai bine a cazut Anul Nou: patru zile libere, o boierie !