Ceramica de Horezu
Patrimoniul Cultural Imaterial UNESCO
Decembrie 2012
UNESCO a decis în cea de-a şaptea sesiune a Comitetului Interguvernamental de Protejare a Patrimoniului Cultural Imaterial, desfăşurată la Paris în perioada 3 - 7 decembrie 2012, înscrierea ceramicii româneşti de Horezu în lista Patrimoniului Cultural Imaterial.
Pe Lista Reprezentativă UNESCO a Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanităţii România sunt înscrise Căluşul (2008) şi Doina (2009).
Lista Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanităţii UNESCO a fost alcătuită oficial în 2008, potrivit unei Convenţii pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial încheiată la Paris, pe 17 octombrie 2003.
Lista numără în prezent peste 170 de opere din peste 75 de ţări. Patrimoniul Cultural Imaterial se referă la tradiţii şi expresii orale, incluzând limba ca vector al patrimoniului cultural imaterial, artele spectacolului, practici sociale, ritualuri şi evenimente festive, cunoştinţe şi practici referitoare la natură şi la univers, tehnici legate de meşteşuguri tradiţionale.
"Ne-am
integrat într-un sistem de valori unanim recunoscute, de reprezentativitate
mondială, cu care nu numai noi, românii, ne mândrim, ci întreaga Planetă",
a spus Doina Işfănoni (cercetator etnolog), într-o declaraţie acordată pe 7 decembrie AGERPRES.
Ea a subliniat
că, pe plan internaţional, o asemenea decizie "ne ajută să spunem că şi în
România sunt asemenea valori de patrimoniu, care ne integrează într-o politică
mondială care încearcă să salveze şi aceste categorii de comportamente pe care
istoria nu le-a băgat în seamă, pe care marile evenimente nu le-au
cuprins".
"Din punct
de vedere antropologic, ele alcătuiesc însă un tip de referinţă uneori chiar
mai important decât documentul de cancelarie, pentru că el vorbeşte de 'talpa
ţării', de comunităţile umane reale pe care s-au sprijinit evenimentele
istorice, regii şi toţi conducătorii", a subliniat etnologul.
Doina Işfănoni a
precizat că "titulatura pentru care s-a obţinut această înscriere o
constituie tehnica şi competenţa fantastică a oamenilor de astăzi de a modela
lutul într-o manieră inconfundabilă, asemenea omului arhaic, neolitic, pentru a
deveni acel inventar de forme care amintesc de specificitatea locală, de
ocupaţii de credinţe, de tradiţii".
"Această
reprezentativitate mai are un beneficiu. Ea sădeşte în oamenii care practică
acest meşteşug, în comunităţile în care ei trăiesc şi implicit în conştiinţa
autorităţilor politice, administrative, culturale acel sentiment de mândrie,
resemantizând, adică trezind încrederea că asemenea calităţi sunt demne de luat
în seamă de omul modern", a spus Doina Işfănoni.
Potrivit
etnologului, "datoria fiecărei generaţii este de a pune asemenea elemente
la locul care se cuvine din punct de vedere cultural, deoarece, indiferent de
locul, de ţara, de comunitatea căreia îi aparţine o asemenea valoare, ea
rememorează istoria civilizaţiei, istoria umanităţii".
"Datoria
noastră este de a le resădi în comunitate şi există un plan de monitorizare al
UNESCO pentru fiecare element declarat pentru a-l împiedica să moară", a
afirmat Doina Işfănoni, exprimându-şi convingerea că "la Horezu se va
face, în continuare, totul din punct de vedere ştiinţific, administrativ şi
chiar politic, pentru ca olăritul să fie stimulat".
Cercetătoarea a
mai informat că România a trimis în luna martie alte trei dosare spre a fi
analizate de comitetul UNESCO de specialitate, cel mai probabil într-un an, în
vederea înscrierii în lista Patrimoniului Imaterial: Colindatul în ceată
bărbătească, alcătuit împreună cu Republica Moldova, aşa-zisele Proiecte
transfrontaliere şi pelerinajele de la Şumuleu Ciuc (Harghita) şi de la Moisei
(Maramureş).