vineri, 12 aprilie 2019

Antoniu și Cleopatra




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național Cluj




Gina Patrichi și Anton Tauf 
tulburătoarea consistență a ideilor textului prin redescoperirea jocului actoricesc.
Premieră: 26 noiembrie 1988.





Adnotare, semnată de Victor Parhon, publicată în Revista Teatrul, Nr. 3. Martie 1989.


Emil Rebreanu - Eroul de la Ghimeș-Făget




Lansare de carte 


Muzeul Cuibul Visurilor, Maieru 


16 aprilie 2019





Pe simezele ieșene - Fragilitate




Arta plastică contemporană românească 


Ștefan Câlția 


Galeria ARTEP, Iași 


12 aprilie - 2 iunie 2019





Exponatul lunii




Complexul Muzeal Arad 


aprilie 2019




    "Pentru luna aprilie propunem o lucrare in tehnica acvatinta si ac rece, apartinand artistului Toshio Yoshizumi, realizata in anul 1992. Lucrarea face parte din ciclul Visage, reprezentand cea mai ampla serie din creatia artistului nipon. In acest ciclu de lucrari, artistul pune accentul pe figura umana. Nu ezita sa se autoportretizeze in contexte ce se inscriu intre cele doua extreme viata si moartea.", Dr. Adrian Sandu, artist vizual (Complexul Muzeal Arad)

Date tehnice:
Titlu: Visage – U
Tehnica: acvatinta si ac rece pe placa de cupru
Dimensiunea placii: 70x50 cm
Dimensiunea hartiei: 78x58 cm
Anul realizarii: 1992

Fotografie realizata de: Nelu Scripciuc, artist fotograf (Complexul Muzeal Arad)

Liftul




Lansare de carte 


Cornel Bălan Librăria Humanitas, Cișmigiu, București


15 aprilie 2019





    Luni, 15 aprilie, la ora 19:00, în librăria Humanitas de la Cișmigiu literatura română de azi iese din nou în fața publicului, printr-o întâlnire cu doi autori publicați în colecția 821.135.1 – Scriitori români contemporani a Editurii Humanitas. Discutăm despre romanul lui Cornel Bălan, Liftul, apărut recent în colecție, iar Sebastian Sifft va dezvălui într-o lectură în avanpremieră un nou fragment din romanul în lucru Copia Carbon. Discuția cu cei doi scriitori va fi moderată de criticul literar Alina Purcaru și de scriitoarea Andreea Răsuceanu, coordonatoarea colecției.
    "Liftul este un roman care s-a așternut aproape singur pe hârtie în intervalul unui an. Ideea mi-a venit aflând că cei doi colegi cu care lucrez într-un laborator de fiabilitate (facem teste pentru produse Huawei) au primit amândoi câte o mașină de dormit concepută pentru persoanele care suferă de apnee (blocaje respiratorii în timpul somnului). Aparatul costă câteva mii de dolari, dar cheltuiala este rambursată aproape în totalitate de guvern (după ce în prealabil pacienților li se face o polisomnografie, o investigație complexă într-un laborator în care pacienții sunt monitorizați în timp ce dorm). Există o mască făcută la comandă pentru configurația feței tale, un tub cu oxigen, senzori de presiune, un motor silențios care asistă pacientul cu un influx de aer numai atunci când e necesar. Mi s-a părut fantastică opțiunea de a conecta mașina wireless pentru trimiterea datelor de evoluție a somnului către baza de date a doctorului specialist în tulburări de somn. Tot ce mi-a rămas de făcut a fost să mă privez intenționat de somn timp de un an, să-mi fac și eu rost de o mașină de dormit și să scriu.“
Afectat de o stare de insomnie prelungită, un tânăr pasionat de matematică experimentează stări la limita halucinației, în care câteva elemente revin obsesiv: liftul din blocul în care locuiește împreună cu mama lui, câinii pe care un bizar dresor îi pune să facă salturi sinucigașe, o fată de care se îndrăgostește și care apare în cele mai neașteptate locuri. Când, după mai multe încercări, reușește să se angajeze, instituția se dovedește una aproape kafkiană, iar colegii de serviciu și șefii par să facă parte dintr-o conspirație secretă. Senzația că nici mașina de dormit pe care începe să o folosească la sfatul medicilor nu e altceva decât o modalitate de a-l controla îl face să se afunde într-o lume a obsesiei și nebuniei. Investigarea realității, survolarea limitei dintre vis, halucinație și ceea ce se petrece cu adevărat sunt de fapt pretexte care camuflează adevăratele frământări ale personajului, legate de traume nedepățite, dezamăgire, obsesia fericirii complete, teama de sfârșit.
Intrarea este liberă și se face pe baza unei rezervări prin Eventbook, aici: https://eventbook.ro/other/bilete-lansare-cornel-balan-lectura-sebastian-sifft
  Cornel Bălan a început scriind satiră în revista diasporei românești din Ottawa. Ulterior, a publicat proză scurtă în revista Iocan și pe diverse platforme online. Cu romanul Escroc SRL câștigă în 2013 concursul de debut Humanitas/Unicredit, apoi același roman este laureatul Festivalului primului roman de la Chambéry. Este unul dintre creatorii site-ului Liternautica, unde a publicat povestiri, editoriale, traduceri din engleză, recenzii etc. În prezent lucrează la cel de-al treilea roman al sãu, Ultima armată.
   Sebastian Sifft a debutat în anul 2004 cu volumul de poezii Smintirea (editura Vinea). A primit Premiul Național de Poezie Mihai Eminescu, Opus Primum (2005). În anul 2017 a publicat un nou volum de versuri, Dadi, la editura Nemira (colecția Vorpal). Romanul de debut, Câinele iubirii, a fost publicat în colecția 821.135.1 – Scriitori români contemporani, la Editura Humanitas, iar în prezent lucrează la un al doilea roman, Copia Carbon, care urmează să fie publicat în aceeași colecție.

Să ne cunoaștem artiștii




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Cornel Nicoară




Foto: Aarc.ro




Anchetă publicată în Revista Teatrul, Nr. 3. Martie 1989.



Salonul Național de Primăvară




Arta plastică contemporană românească 


Galeriile de Artă UAP, Constanța 


6 aprilie - 6 mai 2019

 




Fotbalul arădean de la începuturi la consacrare




Lansare de carte 


Ionel Costin, Radu Romanescu 


Complexul Muzeal Arad 


18 aprilie 2019







Bistrița - Zece clădiri emblematice




Lansare de publicație


Biblioteca Județeană George Coșbuc, Bistrița 


15 aprillie 2019