sâmbătă, 30 noiembrie 2019

Stagiunea '80 - '81...pe scurt




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară




Moment alegoric din spectacolul Teatrului Valea Jiului din Petroșani,
În căutarea sesnsului pierdut de Ion Băieșu. În fotografie: Miruna Ghețu,
Mihai Clita, Șerban Ionescu și Avram Birău.  




Cornelia Gheorghiu, în rolului Ioanei D'Arc de Anouilh,
Teatrul Național Vasile Alecsandri din Iași.


Nemuritoarele personaje ale lui Caragiale își găsesc mereu identități scenice:
D'ale carnavalului, pe scena Teatrului Bacovia din Bacău. 


Faust și Margareta (Dag Wester și Dagmar Gunther), într-o viziune modernă:
Faust de Goethe pe scena Teatrului de Stat din Sibiu, secția germană.


Judecată în noapte de A. Buero Vallejo, pe scena Naționalului din Tîrgu Mureș.
Eniko Szilagyi și Aurel Ștefănescu, în echilibrul fragil al unei căsnicii minate de
compromis, în noaptea Spaniei franchiste. 


Salonul de Paul Everac, în premieră pe șară la Teatrul de Stat din Reșița:
Grigore Alexandrescu, într-un moment de euforie în cursa dramatică a inavuțirii.


Mormîntul călărețului avar de D.R. Popescu, Teatrul Dramatic din Brașov.
Regia, Mircea Marin. Dcenografia Mihai Mădescu.



Două scene din Caligula de Albert Camus, Teatrul Național din București.
Regia, Horea Popescu. Decorurile, Paul Bartnovschi. Costumele, Doina Levința.


Mobilă și durere de Teodor Mazilu, la Teatrul Dramatic din Constanța.




Bătrînul de Maxim Gorki, în premieră pe țară la Teatrul de Stat din Oradea.
Scenă din spectacol cu Mariana Neagu, Eugen Țugulea și regretatul Jean Săndulescu.


Pe aceeași scenă, tot în premieră pe țară: Țarul Ivan își schimbă meseria de 
Mihail Bulgakov, joc cu rezonanțe grave despre mentalități retrograde în
perioada NEP-ului. În scenă: Liviu Rozorea, Eugen Harizomenov și Nicolae Toma.


Naszta Katalin și Visky Arpad, în Valiza cu fluturi de Iosif Naghiu,
la Teatrul Maghiar de Stat din Sfîntu Gheorghe.


Nunta în ploaie și preliminariile dramei ce urmează, surprinse de eroul piesei 
(interpret, Bujor Macrin); Noaptea pe asfalt de Theodor Mănescu, în spectacolul
Teatrului Dramatic Maria Filotti din Brăila. 


Afișele, lozincile, sloganurile năvălesc asupra personajelor complice întru înșelătorie
și înavuțire ilicită, în spectacolul Jolly Joker de Tudor Popescu, pe scena Teatrului
Dramatic din Brașov. În prim-plan, Dan Dobre și Eugen Mercus, regizorul reprezentației.


Maestrul și Margareta de Mihail Bulgakov, Teatrul Mic. 
Dramatizarea, Mihaela Tonitza-Iordache și Cătălina Buzoianu.
Regia, Cătălina Buzoianu. Decorurile, Andrei Both. Costumele, Liana Manțoc. 


Nunta din Suza de Suto Andras, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca.
Regia, Harag Gyorgy. Scenografia, Kelemen Tamas Anna.


Un pahar cu sifon de Paul Everac, Teatrul Mic. Regia, Cristian Hadjiculea.
Scenografia, arh. Virgil Luscov.


Noaptea de asfalt de Theodor Mănescu, Teatrul Giulești.
Regia, Tudor Mărăscu. Scenografia, Octavian Dibrov.




Octavian Cotescu și Ștefan Iordache în Maestrul și Margareta 
de Mihail Bulgakov, Teatrul Mic.


Îngerul bătrîn sau Comedia nebunilor de Alexandru Sever, în premieră absolută
la Teatrul de Nord din Satu Mare. Florin Miron, Marcela Andrei și Ion Tifor,
întruchipănd personaje dramatice sensibile, victime ale holocaustului...


Cîtă mobilă, atîta durere! Finalul reprezentației Mobilă și durere de Teodor Mazilu,
pe scena Teatrului Național din Timișoara: Ion Haiduc, Vladimir Jurăscu și Traian
Buzoianu, conduc cortegiul dezmățat al imposturii.


Trei surori de Cehov, pe scena secției maghiare a Teatrului de Nord din Satu Mare.
În fotografie (de la stînga la dreapta): Elekes Emma, Banczedi Sandor, Dalnoky Zsoka,
Aks Alajos și Mehes Kati.


Comedia lui Tudor Popescu, Băiatul cu floarea se transformă, pe scena maghiară
a Teatrului de Nord din Satu Mare, într-un musical spectaculos, cu scene incisive
și ritmuri amețitoare.


Hoțul de vulturi de D.R. Popescu, Teatrul Dramatic din Galați.
Regia, Nicolae Scarlat. Scenografia, Anca Pîslaru.


Woyzeck de Georg Buchner, Teatrul Giulești. Regia, Alexa Visarion.
Decoruri, Octavian Dibrov. Costume, Daniela Codarcea.


Tango de Mrozek, Teatrul German de Stat din Timișoara. 
Regia, Michael Bleiziffer. Scenografia, Gabor Kazinczy.


Nu ne naștem toți la aceeași vîrstă de Tudor Popescu, Teatrul Giulești.
Regia, Dinu Cernescu.Scenografia, Mihai Mădescu.




Regretatul Cornel Coman, în rolul Repoterului care întreprinde Ancheta asupra unui
tînăr care nu a făcut nimic, la Teatrul Bulandra. Semnatarul Anchetei...Adrian Dohotaru.


Culoare, veselie, accente ironice la adresa mentalităților retrograde
sînt caracteristice spectacolului-colaj Scurt-ciruit la creier de Dumitru Solomon,
pe scena Teatrului Evreiesc de Stat.


Moment "estradistic" în Mîrîiala de Paul Cornel Chitic pe scena Teatrului Foarte Mic,
susținut de Ileana Dunăreanu, Rodica Negrea și Liana Ceterchi.


Iată-l pe Marin Drușcă, eroul Ordinatorului de Paul Everac, la Teatrul Giulești,
Ștefan Mihăilescu-Brăila portretieazaă, cu strălucitoare forță satirică, pofta de 
chiverniseală, trufia îmbuibării și viclenia ascunsă a unui om cu conștiința rămasă
mult în urma bunăstării.  


Aurel Giurumia, Candid Stoica și Șerban Celea, în Concurs de frumusețe
de Tudor Popescu, la Teatrul de Comedie, satiră tonică la adresa parvenitismului
și a carierismului.


Cîntecul păunului de aur, după Îțic Manger, Teatrul Evreiesc de Stat.
Regia și scenografia, Israel Bercovici.


Există nervi de Marin Sorescu, Teatrul de Comedie.
Regia, Florin Fătulescu. Scenografia, Ion Popescu-Udriște.


Hagi Tudose de Barbu Ștefănescu Delavrancea, Teatrul Național din București.
Regia, Ion Cojat. Cadrul plastic, pictura, Constantin Piliuță. Costumele, Diana Ion.




Horațiu Mălăele și Anda Călugăreanu, interpreții piesei în două personaje
De ce dormi iubito? de belgianul Jos Vandeloo, duet pe tema însingurării
(Teatrul Nottara).


Victor Rebengiuc, Gina Patrichi și Ileana Predescu, eroii dramei contemporane
Judecată în noapte de Antonio Buerp Vallejo, pe scena de la Bulandra.


Marcela Rusu (Filumena Marturano) savurîndu-și triumful asupra lui 
don Domenico Soriano (Radu Beligan), în spectacolul Teatrului Național din București. 


Florin Piersic și Eugenia Maci în Cartea lui Ioviță de Paul Everac, la Teatrul
Național din București, dramă-dezbatere despre raportul individ-revoluție.


Virgil Ogășanu, Ion Cocieru și Valeria Ogășanu în confruntarea drastică
dintre personajele ce-ți dispută Voluptatea onoarei de Pirandello, la Teatrul Bulandra.


Niște țărani, dramatizarea romanului lui Dinu Săraru, pe scena Teatrului Mic:
reprezentație realistă și alegorică despre existența unei colectivități care pășește 
pe o cale nouă, lepădîndu-se de trecut...   


Frumoasele pasiuni electrice de Vladimir Simon, Teatrul Țăndărică.
Regia, Irina Niculescu. Păpușile, Mioara Buescu. 


Teatrul A. Davila din Pitești, Henric al IV-lea de Pirandello.


Există și o asemenea dragoste, de Haidu Gyozo, Teatrul Național din Tîrgu Mureș,
secția maghiară. Regia, Kovacs Levente. Scenografia, Kelemen Tamas Anna.




Grupaj publicat în Gong '82, Almanahul Revistei Teatrul. Decembrie 1981.

***Îmi cer iertare, deși nu este vina mea, pentru calitatea fotografiilor...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu