vineri, 9 noiembrie 2018

În vremuri de urgie...




România de-altădată


























Articole publicate în Ziarul Universul. 
Nr. 106, duminică, 16 aprilie 1944.



Salonul Național de Artă Contemporană




Muzeul național de Artă al României 


București 


7 noiembrie 2018





Există nervi




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul de Comedie




Scenă din Există nervi de Marin Sorescu.
Premieră: 23 iunie 1981.




Consemnare publicată în Caiet Nr. 57, Teatrul Național I. L. Caragiale.
Stagiunea 1981 - 1982. 


Venin - Frumuseti de neatins




Muzeul Județean Teohari Antonescu 


Giurgiu 


2 noiembrie - 2 decembrie 2018




    In perioada 2 noiembrie - 2 decembrie 2018, Muzeul Judetean Teohari Antonescu Giurgiu gazduieste, in sediul central din strada C.D. Gherea, nr. 3, expozitia de reptile Venin - Frumuseti de neatins. Vizitatorii pot vedea peste 70 de specii de reptile din toate zonele tropicale si subtropicale ale planetei: pitoni, boa, anaconda, serpi regali, serpi cu clopotei, vipere(africane, asiatice), testoase, varani, tegu.
   Tariful general de vizitare al acestei expozitii este de 10 lei/persoana, iar pentru copii sub 3 ani intrarea este gratuita.
Programul de vizitare este de zilnic intre ora 9:00 si ora 17:00.

Conferință despre hărțile naționalităților la 1919




Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi 


București 


15 noiembrie 2018





    Muzeul Hărților vă invită pe 15 noiembrie, ora 18:00, să luați parte la conferința Între Ana și Caiafa. Elementele etno- și cartografice ale hărților naționalităților folosite la Congresul de Pace de la Paris din 1919 susţinută de istoric dr. Silviu Anghel.
    În contextul celebrării Anului Centenar, prelegerea se doreşte a fi o introducere în Cartografia Etnografică, așa cum se prezenta ea acum 100 de ani la Congresul de Pace de la Paris.
    Cum aceste hărți au jucat un rol important în hotărârea noilor granițe ale Europei (și ale României), este important de înțeles ce erau de fapt aceste hărți, ce puteau oferi, ce limite aveau și de ce acum 100 de ani ele au fost considerate extrem de folositoare pentru ca mai apoi, în anii de după Al Doilea Război Mondial, ele să fie văzute ca nesatisfăcătoare.
   Silviu Anghel este absolvent al Facultăţii de Istorie a Universităţii Bucureşti. Din 2011 este doctor în studii clasice al Universităţii Columbia din New York. Între 2010 şi 2015 a fost cercetător ştiinţific la Universitatea Goettingen. A obţinut numeroase burse de cercetare, printre care un stagiu la Şcoala Americană de la Atena, la Academia Americană de la Roma, la Koc University din Istanbul. În prezent face parte din echipa de specialiști a Muzeului Hărților și este interesat de hărțile etnografice și militare.
   Accesul la conferință se face în baza înscrierii prin completarea formularului de pe site, la pagina evenimentului, și a achitării taxei de 5 lei sau 2,5 lei – tarif redus pentru studenți:
http://www.muzeulhartilor.ro/event-item/intre-ana-si-caiafa/
Vă așteptăm cu drag!

Pe simezele Capitalei




Arta plastică contemporană românească 


Andrei Bălan 


ARCUB Lipscani, București 


23 decembrie 2018




   ”Un conținut minunat, tainic și revelat, atrage după sine o formă minunată, tainică și revelată” (Nichita Stănescu)

   Andrei Bălan provoacă vizualul cu o dublă perspectivă asupra volumului și a spațiului. Totul se întâmplă în cadrul unei expoziții organizate, în perioada 23 noiembrie – 5 decembrie.
   De la desen la volum, de la discurs la fapt, de la intenție la postură, autorul pieselor inventariate în expoziția anunțată poate fi recunoscut ușor ca un încăpățânat contemporan cu o reală dispoziție de recuperare volumetrică a vechilor note de subsol a închipuitelor școli de pictură bisericească de secol X-XII.
   Expoziția a fost gândită atât ca prilej de a privi un nemaivăzut care se dă în mod tainic și revelat vederii, cât și ca prilej al unor evenimente complementare:
•             Vineri, 23 noiembrie, ora 19:00: Vernisaj. Participă Andrei Găitănaru, publicist și cercetător, și drd. Andrei Mușat. Soundscape: Andrei Bălan;
•             Joi, 29 noiembrie, ora 19:00: Conferință: Eclezia și arta polarizată. Note despre interval Drd. Andrei Mușat;
•             Vineri, 30 noiembrie, ora 20:00: Concert Torșan-Bălan, cu Andrei Bălan, chitară și percuție, și Călin Torșan, instrumente de suflat;
•             1 decembrie 2018, ora 20:00: Seară de poezie Cuvinte care ne unesc. Lectură Theodor Dumbravă, Soundscape Andrei Bălan;
•             Joi, 4 decembrie, 19:00: Conferință Martori și Martiri, Andrei Găitănaru, publicist și cercetător studii patristice;
•             Vineri, 5 decembrie, ora 19:00: Finisaj - Proecții de Dan Adrian Ionescu, Soundscape Andrei Bălan
   Absolvent de Arhitectură și Arte Plastice, profund impresionat de lecția maestrului Sorin Dumitrescu, de opera lui Vasile Gorduz și de arhitectura spațiului bizantin, Andrei Bălan propune o expoziție în care reconsideră starea spațiului eclezial. Deși fetișizat excesiv, termenul ”tradiție” are o rezonanță modernă pentru stilul artistului recomandat, ce răspunde cu nesaț arhivistic exercițiilor de artă postmodernă.
   Arta lui Andrei Bălan este replică. ”Replică” în dublul ei sens. Pe de-o parte, este un răspuns alternativ la trendurile actuale. Pe de alta, reia conținuturi vechi, minunate, tainice, revelate pentru a înainta pe simeză cu forme nou-vechi, minunate, tainice și revelate. Fascinat de mimetismul arhaic în forma lui de studiu după natură, de sintezele iconice medievale, de formule antice epurate de artificii estetice, sculptorul abordează problematica metamodelului, apropierea și depărtarea de model în sens giacomettian, urmându-l pe Nicolae Brâncuși sau Henry Moore, Marino Marini prin lupa simplificată a icoanei bizantine.
    Reflexivitatea criptată în morfologiile ”Anahoreților” pe care Andrei Bălan i-a prins în ipsos-rășină și auto-reflexivitatea inteligibilă în seria autoportretelor expresioniste explică profilul sculptorului ca unul permanent racordat la tensiunea dintre libertinaj, artificial, individ, pe de o parte, și canon, esențial, comuniune, pe de altă parte.



Să ne cunoaștem artiștii




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Catița Ispas




În Dincolo de zare de E. O'Neill (spectacol t.v.)






Anchetă (Jurnal de lectură al actorului) publicată în 
Caiet program, Nr. 29. Teatrul Național I. L. Caragiale. Stagiunea 1975 - 1976.



În Gimnastică sentimentală de V. Voiculescu.


În Castiliana de Lope de Vega, alături de Rodica Popescu.


În Înșir'te mărgărite de Victor Eftimiu, alături de C. Stănescu.




În Pisica în noaptea anului nou de D. R. Popescu, alături de Valeria Seciu. 


În Examenul de J. P. Gawlik, alături de George Paul Avram.


În Ștafeta nevăzută de Paul Everac, alături de Simona Bondoc și Em. Petruț. 



În Din jale se întrupează Electra de E. O'Neill, alături de Florin Piersic.


În Boeing-Boeing, alături de Florin Piersic și Matei Alexandru.


Articol (Un minut de adevăr cu...) publicat în caiet Nr. 57, Teatrul Național I. L. Caragiale.
Stagiunea 1981 - 1982.