joi, 1 noiembrie 2018

Teatrul la televiziune




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară









Articol publicat în Revista Teatrul, nr. 5. Mai 1966.





Articol publicat în Revista Teatrul, nr. 9. Septembrie 1966.






Articol publicat în Revista Teatrul, nr. 6. Iunie 1967.



Articol publicat în Revista Teatrul, nr. 8. August 1967.





Articol publicat în Revista Teatrul, nr. 1. Ianuarie 1970.





Articol publicat în Revista Teatrul, nr. 3. Martie 1970.



Grafica Letoniei sovietice




Lumea și noi...


Casa Artelor, Sibiu 


1971








Consemnare publicată în Revista Arta, nr. 4 - 5. Aprilie - mai 1971.

Cultură și Propagandă



Lansare de carte 


Irina Matei, Lucian Năstasă-Kovacs


Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din Romania, București 


7 noiembrie 2018





Expoziție de știință interactivă Laborator 2.0




O călătorie prin lumea simțurilor 


Complexul Muzeal Arad 


6 - 29 noiembrie 2018





   În parteneriat cu instituția Complexul Muzeal Arad organizăm expoziția de știință interactivă Laborator 2.0 (editia a doua), adresată copiilor cu vârste între 6 și 14 ani, în perioada 6 – 29 octombrie.
   Mulțumită reacțiilor și a aprecierilor celor peste 100.000 de vizitatori care au participat la aceasta expozitie organizata la Bucuresti, Cluj si Iasi – aducem si in Arad, pentru a doua oara, aceasta experienta destinata in special elevilor claselor primare, dar și claselor gimnaziale.
Prin aceasta dorim sa le oferim posibilitatea de a interactiona in mod practic cu legi, fenomene și concepte din biologie și fizică.
  Laborator 2.0 este construit în jurul lumii pline de curiozitate, mister și fascinație a simțurilor. Se va concentra pe principalele 5 simțuri "clasice”, identificate de Aristotel de acum peste două milenii: văz, auz, miros, gust, pipăit.
   După descrierea, explicarea și ilustrarea interactivă a celor cinci simțuri, pornim în explicarea fenomenelor care se întâmplă în mediul înconjurător, în această etapă vom prezenta exponate din domeniile fizicii, optică și acustică.
   Un tur ghidat durează aproximativ 50 de minute, acestea se desfășoară din oră în oră în intervalul 08:00-13:00 (sau alte ore daca este cazul), de luni până vineri.
Pentru grupuri de elevi este necesara programarea prealabila
tel. 0760 241 115 (Monica Sandu)
Contact:
Monica Sandu (rezervari)               Adelina Stoenescu (informatii)
Organizator Expo Laborator Arad               Complexul Muzeal Arad
0760 241 115      0721 803 763

Colecția lunii




Colecția Corneliu Baba 


Ilinca Damian 


Muzeul Colecțiilor de Artă, București 


7 noiembrie 2018




    În luna noiembrie vă așteptăm la prezentarea colecției maestrului Corneliu Baba, susținută de conservatorul Ilinca Damian. Evoluția și cariera pictorului vor fi urmărite prin lucrările de referință păstrate în atelier sau dedicate soției sale.
   Pictorul Corneliu Baba (1906 – 1997), unul din maeștrii școlii românești de pictură, discipol al lui Nicolae Tonitza (1886-1940), a avut un parcurs artistic atipic, marcat, pe de o parte de schimbarea regimului politic, care l-a surprins matur fiind, format în ambianța interbelică, iar pe de altă parte, de incapacitatea artistului de a se asocia unui stil artistic anume. Chiar el spune în "Însemnări” că s-a strecurat cu paleta în mână printre stilurile fiecărei epoci, că a fost considerat "anacronic” și depășit, dar că îi place să creadă că este "un apărător al ultimului cap de pod al picturii mari”.
   Donația făcută muzeului în anul 2009 de către soția artistului, Constanța (Țuca) Baba, surprinde parcursul artistic al maestrului prin prisma serializărilor și recurențelor unor elemente compoziționale. Lucrările au un caracter intim. Chiar dacă fac parte din serii binecunoscute precum Spaima, Pieta sau Regele Nebun, în variantele din colecție sunt surprinși aproape fără excepție, artistul și soția sa.
   Prezentarea va urmări parcursul artistic al pictorului prin lucrările păstrate în colecția personală. În discursul său, în care sensibilitatea este o constanță, pictorul nu se teme să vorbească despre crime abominabile, de neimaginat, scuzate de războaie și revoluții. În cei 90 de ani de viață, artistul a fost martorul tuturor evenimentelor care au conturat România contemporană și a înțeles că pictura nu se supune experimentelor stilistice de factură estetică sau socială, ci conștiinței.
   Prima prezentare are loc miercuri, 7 noiembrie, ora 16:00 și va dura aproximativ o oră, iar participarea se face pe baza biletului de acces în muzeu, în limita locurilor disponibile. Sunteți rugați să veniți cu 15 minute înainte de ora începerii.
   Prezentarea face parte din programul aniversar al Muzeului Colecțiilor de Artă, cu ocazia împlinirii a 40 de ani de la înființare.

Să ne cunoaștem artiștii




Arta plastică contemporană românească 


Paul Vasilescu (1936 - 2012)




Construcție metalică (proiect).



Construcție metalică (proiect).



Atelierul.


Articol publicat în Revista Arta, nr. 4 - 5. Aprilie - mai 1971.

***Mai multe despre acest artist puteți afla și de aici:

Paul Vasilescu - Wikipedia


Dinu Păturică




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național I. L. Caragiale





Premieră: 17 septembrie 1966.




Consemnare publicată în Revista Teatrul, nr. 9. Septembrie 1966.




Muzeul Memoriei




Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret 

Jean Constantin 


Constanța 


28 octombrie - 3 noiembrie 2018



    Ce anume din trecutul tău te face cine ești astăzi? Ca să-ți răspunzi, începe prin a explora Muzeul Memoriei: expo, între 28 și 3 noiembrie, la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret Jean Constantin.
   În anul Centenarului, am construit o expoziție multimedia care își propune să ne apropie de istoria trăită de cei de la începutul secolului prin fotografii, jurnale, amintiri, instalații sonore și realitate virtuală.
   Expoziția are arhitectura unui drum-poveste, cu instalații care devin piese ale memoriei colective. Descoperind-o, începem să explorăm un trecut îndepărtat, apropiindu-l astfel de noi pentru a-l duce mai departe. Vei descoperi povești alternative la istoria instituționalizată, compuse din fragmente de vieți ale unor persoane fără decorații sau medalii, care ar fi putut face parte dintre apropiații oricăruia dintre noi.
   Prin expoziție, ne reimaginăm și umplem golurile lăsate de generațiile trecute. Repovestim vizual, sonor, animat și tridimensional tot ce ne-au spus sau au încercat să ne spună ei — uneori prin viu-grai, alteori prin gesturi sau tăceri apăsătoare.
   Muzeul Memoriei (www.muzeulmemoriei.ro) este un loc al amintirilor în care trecutul se unește cu prezentul pentru a căuta în istoria fiecăruia perspective noi, uitate sau ignorate.    Muzeul Memoriei este o ințiativă Punctart care vrea să ridice o întrebare: suntem noi memoria care se naște din cursul și pe parcursul istoriei gândite și trăite?

Incursiuni vizuale în America Latină




Conferințele de joi 


Felicia Hodoroabă-Simion 


Muzeul Municipiului București 


1 noiembrie 2018




   Muzeul Municipiului București vă invită la Palatul Suțu (Bd I. C. Brătianu, nr. 2), la conferința de joi, 1 noiembrie, ora 18:30, susținută de Felicia Hodoroabă-Simion, artist vizual și fotograf freelance, care va oferi detalii despre recentul său periplu său sud-american.
    "Atunci când, în urma câștigării unui concurs de fotografie, am primit provocarea de a alege un punct de pe glob în care să petrec o vacanță, m-am supus chemării interioare care mi-a îndreptat pașii spre America de Sud. A fost un soi de reverberație – în piept și în stomac – a unei emoții similare dorului; un soi de dor abstract și concret în același timp, în ceea ce privește obiectul său: Necunoscutul.
    În vara acestui an, am călătorit vreme de 24 de zile, străbătând o distanță de aproape un ecuator. Am "acostat” în Chile, Bolivia și Peru, nu de puține ori întrebându-mă "unde sunt?” – nu pentru că n-aș fi cunoscut în mod real răspunsul, ci pentru că "stranietatea” priveliștii, dublată de o distanțare de „acasă” nemaitrăită până la acel moment, mi-a răsturnat percepția asupra timpului și a spațiului.
    Cred, însă, că această călătorie a început demult; se poate să își aibă originile în serile petrecute la țară alături de bunica mea, privind, într-un mod aproape ritualic, telenovele sud-americane, înainte să "trec la culcare că vine vulpea”. Se poate, la fel de bine, să fi pornit către acest continent în timp ce fredonam, cuprinsă de reverie, cântecele Shakirei în drum spre școală, uitând de cele șapte kilograme care atârnau de spatele meu.
    Printr-un discurs preponderent vizual care apelează la forța expresivă a fotografiei, voi așeza laolaltă câteva scurte narațiuni de călătorie, menite să ofere privitorului mici "străfulgerări” ale Americii Latine. De la drumurile nesfârșite din deșertul Atacama (Chile), la lacul de sare din Uyuni (Bolivia) și insulele populației indigene Uros de pe lacul Titicaca (Peru), întâlnirea de la Palatul Șuțu își propune să genereze o altă Întâlnire – între Eu și Celălalt”.
(Felicia Hodoroabă-Simion)

    Artist vizual și fotograf freelance, Felicia Hodoroabă-Simion a absolvit Universitatea Națională de Arte din București, specializarea Fotografie – Videoprocesarea computerizată a Imaginii, în anul 2016. În 2018, a obținut un Master în Etnologie, Antropologie Culturală și Folclor la Facultatea de Litere a Universității din București. A pornit drumul în fotografie la vârsta de 13 ani, căutând să facă loc exprimării artistice în diverse "colțuri” ale acestui domeniu vizual – de la portret și imagine documentară, la zona de Fine Art, care permite jonglarea cu teme variate (preluând modelul unui prieten și fotograf maramureșean, de autodefinire prin negație, nu este nici fotograf de stradă, nici de modă, nici de peisaj, nici de portret; este puțin din toate, punând acest fapt pe seama inabilității de a renunța la libertatea pe care i-o oferă un astfel de "talmeș-balmeș”).
    De-a lungul parcursului artistic, fotografiile sale au "călătorit” în mai multe sfere ale creației, ilustrând coperte de cărți pentru autori precum Margaret Atwood, Mo Yan, Sophie Avon sau Paulo Coelho, campanii de modă pentru designeri români, albume muzicale, dar și articole ale unor reviste și publicații online precum The New York Times, Der Spiegel, The Pulitzer Center Blog, Il Post, Calvert Journal, AreWeEurope, Fisheye, LensCulture, National Geographic PROOF.

In memoriam Radu Cernătescu




Muzeul Științei și Tehnicii Ștefan Procopiu 


Iași 


3 noiembrie 2018






Să ne cunoaștem artiștii - Un grafician...




Arta plastică contemporană românească 


Anton Perussi






Zidul - xilogravură.


Trunchi - xilogravură.


Plaja - xilogravură.


Pasărea neagră - xilogravură.


Aripi - xilogravură.


Articol publicat în Revista Arta, nr. 4 - 5. Aprilie - mai 1971.