luni, 8 octombrie 2018

Amintiri din vacanță




Mihai Cernat 


Casa de Cultură Friedrich Schiller, București 


11 octombrie 2018





Act venețian




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național I. L. Caragiale





Act venețian de Camil Petrescu. Scenă cu Andrei Ionescu și Florin Piersic.
Premieră: 1 aprilie 1982.



Mini-afiș. Anii '80.



Consemnare publicată în Caiet, Nr. 61. Teatrul Național București.
Stagiunea 1982 - 1983. 


Scenă cu Cezara Daifunescu și Florin Piersic.


Consemnare publicată în Caiet Nr. 67, Teatrul Național București.
Stagiunea 1983 - 1984.

Blue Banks - identităţi feminine în mediul rural.




Muzeul Județean Teleorman


Alexandria 


9 - 23 octombrie 2018





   Muzeul Judeţean Teleorman găzduiește, în perioada 9 – 23 octombrie 2018, expoziţia multimedia Blue Banks - identităţi feminine în mediul rural.
   Vernisajul expoziţiei va avea loc marţi, 9 octombrie, de la ora 11:00, în Holul de Onoare al Muzeului Judeţean Teleorman.
    Expoziția, ce face parte dintr-un proiect TETA, proiect cultural co-finanţat de AFCN, aduce în fața publicului, într-o manieră inedită, istoriile personale a 18 femei din sudul rural care îşi împărtăşesc poveştile intime şi felurile particulare prin care se raportează la libertate. Acestea au fost documentate de către regizoarele Andreea Borţun şi Brînduşa I. Nastasă.
    Expoziţia conţine un mix de fotografii si video-uri realizate de Andreea Borţun şi Brînduşa I. Nastasă și este curatoriată de Ioana Ciocan.
    "În 2018 am pornit împreună într-o căutare personală. Voiam să înţelegem care e traseul prin care ajungi să îşi construieşti feminitatea. Cum devii femeie? Am decis să începem cu originile noastre, aşa că ne-am oprit în cinci sate din sud. Am descoperit o realitate care nu mai semăna deloc cu cea idealizată din copilărie. Era o realitate dură, a sărăciei non-poetice şi a multiplelor forme de abuz care se defineau ca normalitate. Un univers pe care aveam curiozitatea să-l cercetăm cu atât mai mult cu cât ajunseserăm să ne simţim profund străine de el.
    Am povestit cu multe dintre aceste femei şi ne-am dat seama că poziţia lor presupune de fapt şi întregul lor set de construcţii interioare, în sensul cel mai complex. Aceste lumi dinăuntru deschid angoase, speranţe, frici, sub şi supra-evaluări, constructe stereotipice sau identităţi originale şi revoltate. Pentru noi Blue Banks reprezintă întâlniri cu femei care îşi povestesc de fapt viziunea lor despre lume.
    Ne-am propus să ne uităm la ceea ce e în spatele politicilor publice, dincolo de graniţele statelor progresiste spre care tindem. Să ne uităm acolo unde fiecare femeie trăieşte cu ea însăşi, acolo unde fiecare simte lipsa sau prezenţa libertăţii într-un fel foarte particular. Ne-am întrebat deseori cum se câştigă acea libertate interioară care secretă în mod natural hormonul egalităţii, în societăţi în care obişnuinţa ca femeia să fie doar obiectul privirii şi al abuzului este încă felul cotidian de a trăi cu ceilalţi. Cum rămâne cu ce simt femeile chiar şi atunci când înţeleg nedreptatea. Ce le opreşte şi ce le poate mâna pe drumul către o identitate găsită şi nu dobândită, nu mimetică. A lor.
    Blue Banks vorbeşte despre două lupte: despre lupta dinăuntru şi despre lupta dinafară.” – au precizat regizoarele Andreea Borţun & Brînduşa I. Nastasă.
    "Alina, Andeluţa, Carmen, Floarea, Flori, Florina, Geta, Gherghina, Irina, Laura, Luminiţa, Mihaela, Nina, Oana, Romelia, Roxana, Sita, Stela, Viorica, Zaharina. Cine sunt aceste femei? Expoziţia multimedia Blue Banks. Identităţi feminine în mediul rural este un jurnal de explorare care descrie universul unor femei învingătoare din cel mai sărac judeţ al României: Teleorman. În România o femeie este bătută la fiecare 30 de secunde. Datele statistice despre violenţa sexuală ne arată că în fiecare săptămână este înregistrat un caz în care o femeie este violată în familie şi la fiecare 2 zile o minoră este violată, agresată sexual sau supusă unui act sexual cu un adult din familie. În Teleorman trăiesc aproximativ 178.000 de femei şi în ultimii opt ani instanţele juridice au emis sub 200 de ordine de protecţie, pentru cazuri de violenţă în familie.
    Andreea Borţun şi Brînduşa Nastasă au documentat ipostazele vieţii post abuz, ale libertăţii câştigate prin curaj. Femeile intervievate au început să-şi construiască o identitate prin raportare la sine, la visele şi speranţele lor. Nu mai sunt doar soţia, mama, nora, fiica cuiva.
Expoziţia ne arată fragila independenţă câştigată şi supravieţuirea într-o societate care încă nu are mecanismele de a lupta cu violenţa domestică.
    Aceste femei au avut curajul de a se dezvălui şi de a împărtăşi poveştile lor şi sunt cele care le dau altora încredere. Există speranţă.” – a precizat Ioana Ciocan, curatoarea expoziţiei
   Expoziţia Blue Banks - identităţi feminine în mediul rural va putea fi văzută la Alexandria până pe date de 23 octombrie. Tot în octombrie proiectul va lansa o platformă multimedia care va face posibilă întâlnirea publicului cu produsele expoziţiei şi în mediul online.

Armamentul din dotarea Armatei Române în timpul Primului Război Mondial




Casa de Cultură Friedrich Schiller 


București 


9 octombrie 2018




    În cadrul evenimentelor dedicate celebrării Centenarului Marii Uniri Primăria Municipiului București și Casa de cultură Friedrich Schiller (Str. Batiștei nr.15) organizează marți,
9 octombrie 2018, ora 18:00, conferința dezbatere Armamentul din dotarea Armatei Române în timpul Primului Război Mondial. Evenimentul este realizat în parteneriat cu F.D.G.R. –Regiunea Extracarpatică și F.D.G.R. București.

Prezintă:

   Carol Konig, istoric 
(Armele de foc portative din dotarea armatei române în perioada primului război mondial)
  dr. Cristian Scarlat, istoric

Participă:

Christiane Gertrud Cosmatu, Subsecretar de Stat, 
Departamentul pentru Relații Interetnice, Guvernul României
Dr. Klaus Fabritius, Președintele F.D.G.R. – Regiunea Extracarpatică

    “La începutul anului 1914 s-a decis demararea unui program masiv de recuperare a întârzierilor și întărirea capacității de luptă a armatei, aflată într-o situație critică pentru că, după cum arăta generalul Dumitru Iliescu, sub-șef al Marelui Stat Major, <la 1 ianuarie 1914 armata se găsea în cea mai mare lipsă de tot ce-i era neapărat trebuincios pentru a intra în campanie>.
    Ministerul de Război - al cărui titular era chiar premierul Ion I.C. Brătianu - și Marele Stat Major au elaborat patru planuri de reformă a armatei având ca obiectiv general creșterea capacității combative a acesteia, printre care și Planul de completare, transformare și reparare a armamentului, munițiilor și materialelor de război și Planul pentru completarea echipamentului de toate categoriile și acela pentru hotărârea subzistențelor oamenilor și animalelor la toate eșaloanele de luptă și studierea înființării centrelor mari de aprovizionare de nutriment si echipamen.
    Preocuparea de a înzestra armata română cu armament portativ de bună calitate, la nivelul noilor, galopante, descoperiri ștințifico – tehnice ale epocii sunt semnalate încă de la sfârșitul secolului XIX și începutul celui următor, când, treptat, la toate trupele terestre și navale sunt înzestrate cu arme portative cu repetiție și apoi automate. După 1913 aceeași preocupare va fi si pentru viitoare forțe aeriene. Invenții importante generalizate și adoptate de către toate armatele moderne europene. De menționat că armele albe deși vor ocupa un loc secundar sunt încă utilizate mai ales in cadrul luptelor corp la corp. Ele vor suferi unele mici modificări menite să aducă îmbunătățiri în ceea ce privește mânurea lor. În schimb, rolul baionetei ocupă un rol tot mai important la lupta corp la corp.
   La noi modernizarea armamentului portativ nu s-a făcut prin schimbarea totală a armelor din dotare, ci treptat, prin completări în funcție de urgențe și buget, de către intreprinderile străine producătoare a modelelor perfecționate, uneori de calibre diferite față de cele deja existente în dotare. Din aceste motive armata română a avut modele și sisteme diferite de arme de foc.” (Carol Konig).
   “Campaniile desfăşurate în anii 1916-1917 pe frontul român au generat și măsuri pentru îmbunătăţirea organizării şi înzestrării artileriei române cu tunuri şi obuziere tot mai performante. Dar modificările aduse gurilor de foc, precum şi achiziţionarea de material modern din străinătate a dus la diversificarea calibrelor şi modelelor, fapt ce a pus mari probleme de asigurare cu muniţie de artilerie. La începutul celor două campanii singurul criteriu de care s-a ţinut seama în organizarea unităţilor de artilerie a fost cel al identităţii caracteristicilor tehnico-tactice în cadrul fiecărei categorii de guri de foc: tunuri uşoare de câmp, obuziere uşoare de câmp, tunuri grele de câmp şi obuziere grele de câmp.
Cea mai mare parte a tehnicii de artilerie cu care a fost dotată armata română poate fi văzută la Muzeul Militar din București, inclusiv piese capturate în Primul Război Mondial de la inamic.” (dr. Cristian Scarlat)
   Va avea loc și vernisajul expoziției de fotografie cu imagini reprezentând frontul de lupte din primul Razboi Mondial cât și câteva arme folosite in armata de atunci.
   Ilustrația muzicala: Orchestra de suflători Karpaten Schow, dirijor Hans Groza
Coordonatorul proiectului Aurora Fabritius
Sursa foto: wikipedia.org

Turism de-altădată




România de-altădată 


Litoralul românesc







Consemnări publicate în Revista România pitorească, nr. 9 (165).
Septembrie 1985.


Rezervația




Expoziție de fotografie 


Feleki Karoly 


Centrul de Cultură Urbană, Cluj - Napoca 


8 octombrie 2018





Vlaicu Vodă




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național I. L. Caragiale





Vlaicu Vodă de A. Davila. Scenă cu G. Motoi și Matei Gheorghiu.
Premieră: 8 octombrie 1982.



Scenă cu Carmen Stănescu și G. Motoi.


Program de sală.
Spectacol vizionat pe 17 octombrie 1982.



Carmen Stănescu și George Motoi în Vlaicu Vodă de Al. Davila.




Consemnare publicată în Caiet Nr. 67, Teatrul Național București.
Stagiunea 1983 - 1984.


Scenă cu Matei Gheorghiu, Florin Piersic, George Motoi și Carmen Stănescu.


Scenă cu Carmen Stănescu și Aimee Iacobescu.

Târgul Colecționarilor




Colecții și Colecționari 


Muzeul Județean Teleorman, Alexandria 


ediția a VI-a, 13 octombrie 2018





Three Paradise Notes




Prezențe românești peste hotare 


Anca Szonyi Thomas, Rodica-Ioana Ghilea, Victoria Zidaru


Five Plus Art Gallery, Viena, Austria 


17 - 31 octombrie 2018





Grigore Antipa 150




Complexul Muzeal de Științele Naturii Răsvan Angheluță


Galați 


10 octombrie 2018 - 28 februarie 2019






   Miercuri, 10 octombrie 2018, începând cu ora 13:00, la Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Răsvan Angheluţă Galaţi va avea loc vernisajul expoziției temporare Grigore Antipa 150, realizată de Muzeul Național de Istorie Naturală Grigore Antipa București, ca un omagiu adus celui care a fost Grigore Antipa, personalitate complexă, ctitor de instituţii culturale şi de cercetare, dar și un diplomat apreciat al epocii sale. 
   Antipa a fost un deschizător de drumuri, în mai multe domenii ale știinţei româneşti, fiind primul oceanolog, ecolog şi hidrobiolog român, autor al conceptelor de biosociologie şi bioeconomie. Opera cea mai dragă a lui Grigore Antipa a fost Muzeul Naţional de Istorie Naturală din București, una dintre cele mai vizitate și îndrăgite instituții de cultură din România. 
   Expoziția Grigore Antipa 150, itinerată la Galați, va prezenta o serie de 16 panouri cu fotografii care vor călăuzi vizitatorii prin câteva etape ale vieții savantului. În același timp, vor putea fi admirate piese cu valoare științifică, istorică şi documentară, care fac parte din patrimoniul muzeului bucureștean şi care au fost personal colectate și studiate de Grigore Antipa. Grație fotografiilor și documentelor expuse, care au supraviețuit încercărilor istoriei, va putea fi descoperită actualitatea operei lui Antipa, cel ce a reuşit să acţioneze ca un liant între oamenii de rând şi cei cu putere de decizie, ajutând la dezvoltarea comunităţilor şi, în final, la atingerea unui nivel de dezvoltare economică a României demn de marile puteri europene. 
   La rândul său, Complexul Muzeal de Științele Naturii din Galați - oraș al confluenței Dunării cu două dintre marile râuri ale României, Siret și Prut - aduce propriul omagiu savantului român, care a pus bazele valorificării durabile a bioresurselor acvatice, ca sursă viabilă pentru economia țării, dar și pentru bunăstarea comunităților pescărești. Grigore Antipa a fost cel care a elaborat planul de conservare și valorificare a luncii inundabile a Dunării, distrusă azi în mare parte. 
   Expoziția Grigore Antipa 150 va rămâne deschisă la Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Răsvan Angheluţă Galaţi până la sfârșitul lunii februarie 2019. 

Cavoul de familie




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național I. L. Caragiale





Cavoul de familie de Pierre Chesnot. Scenă cu
Ilinca Tomoroveanu, Mihai Niculescu și Aimee Iacobescu.
Premieră: 25 iunie 1980.



CScenă cu Olga Tudorache, Adrian Pintea și Tamara Crețulescu.


Program de sală. 


Scenă cu Aimee Iacobescu, Mihai Niculescu, Mircea Albulescu, Carmen Stănescu,
Damian Crîșmaru, Ilinca Tomoroveanu și Gh. Cristescu


Distribuția din stagiunea 1979 - 1980.


Scenă cu Carmen Stănescu, Gh. Cristescu, Damian Crîșmaru și Mihai Niculescu.


Distribuția din stagiunea 1980 - 1981.


Scenă cu Gh. Cristescu, Mircea Albulescu și Aimee Iacobescu.


Scenă cu Mircea Albulescu și Gh. Cristescu.


Scenă cu Carmen Stănescu și Mircea Albulescu.


Spectacol vizionat pe 21 octombrie 1982.

Diplomați și supuși otomani în Vechiul Regat




Lansare de carte 


Silvana Rachieru 


Universitatea din București 


10 octombrie 2018





Jules Pascin




Fundația Europeană Titulescu 


București 


10 - 19 octombrie 2018




   Fundația Europeană Titulescu organizează miercuri, 10 octombrie 2018, începând cu 
ora 16:00, vernisajul expoziției de grafică Jules Pascin, deschisă în perioada 10 - 19 octombrie, la sediul Fundației, din Șoseaua Kiseleff, nr. 47.
  Jules Pascin a fost un pictor francez expresionist născut în Bulgaria, însă cu numeroase conexiuni în țara noastră. Cunoscut sub pseudonimul Prințul de Montparnasse, Pascin a pictat într-o manieră asemănătoare fauvismului sau cubismului și a realizat numeroase ilustrații de carte. În prezent, o parte din lucrările sale se găsesc în colecțiile Muzeului Metropolitan de Artă din New York, ale Muzeului Luvru din Paris sau ale Institutului de Artă din Chicago.
    În cadrul expoziției, vor fi prezentate publicului 129 desene, gravuri și litografii realizate de Jules Pascin, precum și 28 de albume ce cuprind operele sale. Adrian Năstase, proprietarul acestor lucrări, urmează să le doneze, după închiderea expoziției, Muzeului comunei Cornu.
Vernisaj: Miercuri, 10 octombrie 2018, ora 16:00
Durata expoziție: 11 octombrie - 19 octombrie
Program: De luni până vineri - 9:00 - 17:00;
Sâmbătă și duminică - 10:00 - 14:00

Examenul




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Național I. L. Caragiale





Examenul de Jan Pawel Gawlik. Scenă de ansamblu.
Premieră: 8 ianuarie 1980.


Idem.


Program de sală. Stagiunea 1982 - 1983.
Spectacol vizionat pe 13 martie 1983.




Examenul de J. P. Gawlik.
Scenă cu Cristina Bugeanu, Didona Popescu și Eva Pătrășcanu.


Examenul de J. P. Gawlik. Scenă cu
George Paul Avram, Olga Delia Mateescu, Cristina Bugeanu, Mihai Mălaimare.


Mini-afiș.



Examenul de J. P. Gawlik.
Scenă cu Constantin Dinulescu, Matei Alexandru și Cezara Dafinescu.


Examenul de J. P. Gawlik. Scenă cu C. Dinulescu, Ion Marinescu și Ion Henter.




Consemnare publicată în Caiet Nr. 67, Teatrul Național București.
Stagiunea 1983 - 1984.