vineri, 22 iunie 2018

Moda - "Intrepozitul" cochetăriilor




Povești din București 


Maria-Camelia Ene, Adrian-Silvan Ionescu 


FotoCabinet, București 


26 iunie 2018

 



   "Definită ironic, moda este ceea ce se demodează, spunea Jean Cocteau. Sau, cum afirmă Adina Nanu, ”…ceea ce astăzi ți se pare nou și viu, după ce trece un timp, devine obișnuit, învechit și merită schimbat. Moda cuprinde un șir continuu de experimente, lansate de cei mai prestigioși creatori de imagine, care devin cunoscute de marele public și, dacă răspund aspirațiilor majoritățiii, sunt adoptate pe scară largă pentru ca, după o vreme, să se banalizeze. Funcționează ca un motor în trei timpi: inventare, răspândire, perimare”.
    Dacă în primul sfert de secol XIX, conform cutumelor fanariote, bărbații trebuiau remarcați cei dintâi, iar soțiile lor să rămână în umbră, izolate în liniștea iatacului, ocupîndu-se de gospodărie și de creșterea copiilor, pe la 1830 femeia începe să ocupe treptat locul primordial, să apară în public, să atragă atenția asupra ei, să fie foarte elegantă pentru a face cinste soțului și a demonstra posibilitățile financiare ale acestuia, să aibă casa deschisă, să patroneze dineuri, serate muzicale sau dansante, să fie o gazdă îndatoritoare pentru localnici și străini deopotrivă, să cunoască limbile străine pentru a se întreține cu vizitatorii străini și cu diplomații marilor puteri, acreditați la noi, să stăpânească arta conversației galante și a intrigii pentru a culege cât mai multe informații ce i-ar fi putut fi utile consortului în relațiile sle sociale, în ascensiunea ierarhică sau în activitatea politică.
    Adrian-Silvan Ionescu a studiat la Liceul de Arte Plastice N. Tonitza şi apoi la Institutul de Arte Plastice N. Grigorescu, secţia Istoria şi Teoria Artei pe care a aboslvit-o în 1975. Doctor în științe istorice (1997). Cercetător științific I. Domenii de specializare: istoria artei românești (sec. XIX), istoria costumului civil și militar, istoria fotografiei, etnografie românească și extraeuropeană (America de Nord, Africa), istoria și arta Vestului american. Profesor asociat la Universitatea Națională de Arte București unde susţine cursuri de istoria fotografiei şi a cinematografului, precum și un curs de master, intitulat Imagine și narațiune, unde urmărește consonanțele stilistice în secolul al XIX-lea. Director la Institutul de Istoria Artei G. Oprescu. Director al revistelor academice Studii și Cercetări de Istoria Artei și Revue Roumaine dHistoire de lArt. Critic şi istoric de artă cu lungă activitate de cronicar plastic şi organizator de expoziţii. A publicat 14 cărţi şi a editat alte 7.
    Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice a Republicii Moldova din Chişinău. Fondator și membru în Asociația 6 Dorobanți.
    Cavaler al Ordinului Meritul Cultural (2004), al medaliei Regele Mihai I pentru Loialitate (2010), comandor cu stea al Ordinului Sf. Lazăr de Ierusalim (2013) și cavaler al Ordinului Coroana României (2015).
    Maria-Camelia Ene este istoric, critic de artă, muzeograf, șef secție Patrimoniu la Muzeul Municipiului București. Este doctor în arte vizuale, cu lucrarea Exprimarea stilului neoromânesc în artele vizuale și expert în Bunuri cu valoare artistică-costum și accesorii vestimentare.
    Publicații recente: Stilul național în artele vizuale – artele decorative, Editura Noi Media Print, 2013, Moda în Țara Românească secolul al XVIII lea și prima jumătate a secolului al XIX-lea, Editura Oscar Print, 2015, Modă și mondenitate în spațiul românesc, epoca modernă , Editura Oscar Print, 2018
Intrare liberă, în limita locurilor disponibile.
Adresa: strada Lipscani, nr. 41, orele 19:00 - 20:00.
Conferința va fi transmisă live pe pagina Fb Perspektiva.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu