luni, 4 septembrie 2017

Pe simezele clujene




Arta plastică contemporană 


Cathy Chretien Benoit Basset, Tommy Barr 


Muzeul de Artă Cluj - Napoca 


5 - 24 septembrie 2017





    Muzeul de Artă Cluj-Napoca organizează, în perioada 5 – 24 septembrie 2017, expoziţia de grup a artiștilor Cathy Chrétien, Marie Paule Benoit Basset și Tommy Barr.
    Vernisajul expoziţiei va avea loc marți, 5 septembrie 2017, ora 18:00, în sălile de expoziţii ale Muzeului de Artă Cluj-Napoca, Piaţa Unirii nr. 30, în prezenţa pictorilor Cathy Chrétien, Marie Paule Benoit Basset, Tommy Barr şi a curatorului expoziţiei dr. Ioana Filipescu. 
Evenimentul reunește trei artiști cu viziuni foarte diferite.
    Prima expoziție, Our Woodlands este o serie de picturi ce s-a născut dintr-un dialog artistic și un schimb de schițe dintre Cathy Chrétien și Tommy Barr. Ambii artiști folosesc imagini ale copacilor ca o sursă de inspirație ce invită observatorul la un dialog al simbolurilor și într-un labirint al formelor. Această plimbare virtuală în pădure este o cale inițiatică prin lumea spiritului ce pornește de la primele semne ale dimineții (Cathy Chrétien) purtându-l pe cel care privește până la momentele încărcate de mister ale amurgului (Tommy Barr). Privirea spectatorului este imediat provocată de stranietatea și contrastul dintre copacii înfloriți ai lui Cathy Chrétien (pe alocuri sugerat doar prin tușe de culori extravagante) și cei ai lui Tommy Barr total lipsiți de frunze și flori. Spectatorul este invitat să depășească această limită imaginară și să pășească în lumea fiecărui artist unde timpul are o semnificație diversă față de cea originară.
    Arta pictoriței Cathy Chrétien este o fuziune între o varietate de stiluri ce pornește de la stilurile timpurii precum Goticul (Vitrail, La forêt embrasée, Facettes), pictura japoneză din secolul al XVI-lea (L'arbre dans les montagnes, Sous bois printanier), distilându-le cu viziuni moderne precum cele aparținând lui Mark Rothko (Prunus en fleurs) și Vasili Kandinski (Horschach, T-R-E-E, Les trois mousquetaires).
    Inspirația lui Tommy Barr își găsește izvorul în două surse: lumea înconjurătoare și patrimoniul artistic european. Prin inițiativa sa artistică el găsește un echilibru între cunoaștere și motive contemporane, distilându-le ulterior în simboluri. Lucrările sale atrag privitorul în spațiul lor virtual prin detalii discrete ce provoacă imaginația și reflectarea asupra înțelesului realității, a acurateții privirii și în cele din urmă asupra consistenței și limitării înțelegerii noastre. Stilul său este reminiscent furtunilor lui Turner atunci când tratează granițele dintre cert și incert, lăsând imaginației privitorului spațiul necesar pentru a-și concepe propriile idei și propria interpretare. Felul în care autorul înfățișează natura ne duce cu gândul la viziunea lui Claude Monet asupra grădinii sale unde natura devine un pretext pentru transmiterea emoțiilor artistului.
    Cea de-a doua expoziție, Scènes de la Vie (extra) ordinaire înfățișează scene ce reprezintă întâlniri, conversații, complicitate ori conflicte, ce alcătuiesc esența picturilor artistei Benoit Basset, protagoniștii plutind pe un fundal negru ce îi izolează de orice tip de referință cronologică sau geografică. Doar încărcătura lor puternică și enigmatică le conferă o prezență ambiguă, priviri ce se intersectează sau se caută una pe alta, consilii acuzatorii, priviri inchizitoriale, intriga fiind omniprezentă.
    Atmosfera este apăsătoare, misterioasă și impenetrabilă, reminiscență a celor mai agitate curți regale, văzute prin optica contemporană a artistei, a dat naștere acestei serii de lucrări cu o originalitate destabilizantă, uneori barocă. Personajele sale cu buzele îngustate, palide, cu obraji roz, sunt uneori îmbrăcate cu ostentație, acestea putând fi mundane, cinice, deziluzionate, senzuale, suspicioase, invidioase...dar uneori și ceva mai puțin meschine, mai mult naive, iar uneori chiar pline de afecțiune, iubire maternă, tandrețe și uitare de sine...
    Deși foarte clasică în modul de abordare, ulei pe pânză, viziunea picturală este foarte personală, singulară, având un stil bine conturat și constant, ce plasează imaginile într-o versiune inovatoare.

Cum vă place




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară 


Teatrul Municipal




Scenă din Cum vă place.
Premieră: 18 decembrie 1951







Cronică publicată în Revista Teatrul, nr. 6, noiembrie 1956.

***Teatrul Municipal se va numi mai târziu Teatrul Lucia Sturdza Bulandra.

Aman – pictorul. Repertoriul de pictură al Muzeului Theodor Aman



Lansare de carte 


Greta Șuteu 


Grand Hotel Continental, București 


8 septembrie 2017





   Muzeul Municipiului București vă invită la evenimentul de lansare a volumului Aman – pictorul. Repertoriul de pictură al Muzeului Theodor Aman, autor Greta Șuteu, invitat Prof. Dr. Adrian Silvan Ionescu, Director, Institutul de Istoria Artei G. Oprescu.
   Evenimentul are loc în ziua de vineri, 8 septembrie, ora 17:00, la Grand Hotel Continental.
   "Această lucrare se ocupă doar de pictorul Theodor Aman și doar de pictura aflată în Muzeul Theodor Aman, urmând ca în viitor să fie abordate și celelalte componente ale creației sale (grafica, sculptura, pictura murală, arta decorativă). Desigur, statutul de pictor este cel care-l identifică pe Aman în conștiința publică, dar casa lui, în care se află actualul muzeu, le dezvăluie vizitatorilor un om de cultură complex, cu o solidă educație, care se mișcă cu grație printre diversele arte, de la pictură la sculptură, de la muzică la poezie, înlănțuite sub protecția unei gândiri filosofice, care guvernează casa și existența artistului, construind un personaj surprinzător, , încă puțin familiar marelui public, dar cu siguranță printre cele mai fascinante personalități care au marcat a doua jumătate a secolului al XIX-lea".
Eveniment organizat de Primăria Municipiului București prin Muzeul Municipiului București.

imortalizând clipa (5)




Bucureștiul meu frumos 

Hedy Loffler (5)




În urma cu aproape un an, am intrat în posesia unui volum "greu".
La propriu; doar cântărește 2,5 kg.!
Dar și la figurat; căci găzduiește fotografiile unui adevărat artist în domeniu.
Numele autoarei poate vă este cunoscut din albumele mele de cartofilie
în care apare ca realizator al imaginii.
În timp, odată cu scanarea celor aproape 550 de imagini înfățișând Bucureștiul,
veți putea aprecia și singuri dacă am avut dreptate, sau nu, în aprecierea mea.
Un demers artistic dar și istoric.
Despre Capitală și oamenii ei.



Spitalul Colțea, construit inițial în 1704, unul dintre cele mai vechi așezăminte
spitalicești din țară.


Din nou în Piața Universității.


În Piața Rosetti.


Idem.


Zi de toamnă pe Bulevardul Republicii.


Foișorul de Foc, azi Muzeul Pompierilor.


Bulevardul Republicii noaptea.


Idem.


Îmbinare de util și frumos.


Biserica Elenă.


Calea 13 Septembrie capătă o nouă înfățișare.


În parcul celui mai mare cartier al Capitalei: Titan-Balta Albă.


Idem.


Idem.


Micii artiști înaintea marilor spectacole...


Idem.


Teatrul de vară 23 August.


Pe lacul Titan.


Idem.


Una dintre cele mai vechi și mai importante întreprinderi din București:
Uzina 23 August.


Idem.


Idem.


Idem.


Idem.


Idem.


În vecinătate se află o altă forță industrială a Capitalei:
Întreprinderea de Mașini Unelte și Agregate București.


Idem.


Idem.


Uzina Republica, azi.


Deplina armonie om-natură în structura noilor cartiere de locuit.


Poveste de iarnă...


Pe stadionul 23 August, momente din spectacolul festiv pregătit în cadrul
amplei competiții sportive de masă Daciada.


Idem.


Lumină, calm, concentrare - laboratorul Fabricii Policolor.


Idem.


Meci internațional de hochei pe patinoarul 23 August.


Plimbări de agrement pe lacul Titan.


Iarna desenează arabescurile vechiului București.


Idem.


La Uzina Danubiana.


Bucureștiul își ridică mereu alte și alte cartiere.


Ritmuri arhitectonice.


Idem.


Din nou în inima Capitalei.


Idem.


Strada Batiștei.


Idem.


Sala Dalles, gazda celor mai prestigioase expoziții de artă.


Idem.


Idem.


Bulevardul Magheru.


Idem.


Noua terasă a restaurantului Grădinița de pe bulevardul Magheru.


Dialog.


Bulevardul Magheru la Teatrul C.I. Nottara.


Idem.


Timpul probabil: lapoviță și ninsori locale.


Idem.


Idem.


Pe marile bulevarde.


Idem.


Piața Romană. 


Idem.


Orele orașului.


Idem.


Iarnă în București.


Idem.


Pe bulevardul Ana Ipătescu.


Idem.


Noul sediu al Academiei de Științe Economice.


Parcul Tonola și Circul de Stat.


Întrecere pe tobogan.


Ce-or fi căutînd acolo sus?!


Parcul și ștrandul studențesc Tei.


Idem.


Idem.


Idem.


Idem.


Idem.


La Întreprinderea Electronica - Pipera.


Aspecte de muncă la Automatica.


Idem.


În plin soare.


Parcul Circului.


Bulevardul Tei, azi.


Statuia dramaturgului I.L. Caragiale, din Parcul Tei.


Una din cele două magistrale estice ale Capitalei - șoseaua Colentina.


Palatul Ghica Tei, construit în 1822.


Lacul Tei.


Zona Bucur obor și a șoselei Colentina.


Idem.


Parcul Plumbuita.


Șoseaua Colentina, principala ieșire din București, spre Litoral. 


Parcul 


și mănăstirea Plumbuita (sec. XVI).


Calea Moților și noile ritmuri verticale.


Șoseaua Ștefan cel Mare într-o generoasă deschidere.


În Piața Obor.


Idem.


Idem.


Imagini cotidiene prin piețele bucureștene.


Idem.


Strada Turda, una din cele mai noi artere ale Bucureștiului.


Prin parcurile de agrement.


Idem.


Șoseaua Ștefan cel Mare


și noul pasaj Bucur-Obor.


La Întreprinderea Mecanică Fină.


Idem.


Idem.



Editura Sport - Turism. 1984.
Cuvânt înainte: Ioan Grigorescu.
Exemplarele au fost numerotate; al meu are numărul 10.

***Primul episod il găsiți aici:

Imi pasa: Cultul personalitatii...in imagini

al doilea episod il găsiți aici:
al treilea episod îl găsiți aici:
al patrulea episod îl găsiți aici: