joi, 17 noiembrie 2016

Căderea




Arta plastică contemporană romănească


Nadia Ioan 


Muzeul Național al Țăranului Român, București


18 - 27 noiembrie 2016





In memoriam Horia Bernea

    Muzeul Național al Țăranului Român vă invită vineri, 18 noiembrie 2016, de la ora 18:00, la sala foaier, la vernisajul expoziției de pictură Căderea a artistei Nadia Ioan.

[…] Omul s-a revanșat față de atrocitate inventând un domeniu al tragediei personale (sau colective), în care a fi înfrânt sau degradat devine un semn de noblețe. Când Oedipus spune că „totul e bine”, el nu mai poate anula toate dezastrele pe care le-a creat (el/Zeul?), și care alcătuiesc nivelul deja acceptat al ororii. În schimb, propune lumii un mod de a se instala în oroare care să îi confere acesteia și lui, care a acceptat-o, statutul unei nobleți sufletești, pe care arta a transformat-o în grandoare. Ieșită din acest sofism estetic, grandoarea modernă este un indicator al atrocității pe care o acceptăm în mod natural, pentru că ne-am obișnuit cu ea așa cum am colabora cu un complice […].
   Bineînțeles că noi continuăm să fim conștienți de obiectul care nu ne mai stârnește îngrijorare, și pe care ne-am deprins a-l trata permisiv. Pierzând însă sfiala olimpianului consilier aulic, noi am pierdut un soi de conștiență religioasă a originilor propriei noastre gândiri. De aceea cădem. Deocamdată îmbrățișați. Oh, nu de îngeri! De mâinile înlănțuite ale atrocității și grandorii.
    Fragment din textul Atrocitate și grandoare, de Horia-Roman Patapievici, (Catalogul expoziției Căderea – Nadia Ioan)
    Nadia Ioan trăiește și lucrează în București. A absolvit Universitatea Națională de Arte București, Facultatea de arte plastice, Secția artă monumentală – restaurare-conservare. Din 2005 este șeful Departamentului Muzeu – UNA și din 2007 este doctor în arte vizuale.
   A avut o serie de expoziții personale dintre care cele mai importante sunt: în 2013, Senzitiv I, Galerie Le Royal Monseau (hotel), Paris; în 2012, Despre feminitate, Palatul Baroc - Muzeul de Arta Timișoara; în 2010, Boudoir, Palatul Correr, Veneția, Italia; în 2001, AltEu 2, Palatul Brukenthal, Sibiu; în 2000, AltEu 1, Muzeul Național al Literaturii Române, București, în 1998, TEATRUL CATOPTRIC, Galeria Etaj ¾, Teatrul Național, București; 1991, 1992, 1993, Jeune Peinture '91, Grand Palais, Paris; 1993, Alegoria iubirii, spațiul expozițional ONU, Viena, Austria.
   Deține numeroase lucrări în colecții particulare din: Paris, Toulon, Hyeres, Deauville, Lille, Lyon, Marsillia, Nisa – Franța; Bruxelles – Belgia; München, Köln, Berlin, Stuttgard, Düsseldorf, Essen – Germania; Milano, Roma, Ravena, Porto Fino, Veneția – Italia; Organizația Națiunilor Unite din Viena, Kaisersteinbruk – Austria; Moscova - Rusia; Ankara – Turcia; Toronto, Montreal – Canada; București, Cluj, Timișoara – România.
   A realiazat lucrari publice în 1979, Natura, tapiserie lână, Institutul Francez din București; în 1981, Marea și pământul, mozaic ceramic, Casa de cultură Slatina, România; în 1992, Catedrala, colaj textil, Ambasada Belgiei la București; în 1995, Poarta, colaj textil, primăria Stuttgard, Germania; în 1996, Răstignirea, ulei/pânză, catedrala Kaisersteinbruk, Viena, Austria; în 1996, Vălul Veronicăi, ulei/pânză, catedrala Kaisersteinbruk, Viena, Austria; în 2000, Oglinda, colaj hârtie/oglindă, primăria din Hyeres, Franța; în 2001, Impresii mediteraneene, pictură, ulei/ pânză, primaria din Hyeres, Franța; în 2005, Circul vieții, pictură monumentală, Hyeres, Franța.
    Expoziția va putea fi vizitată la Sala Foaier, până pe 27 noiembrie 2016, de marți până duminică, între orele 10:00-18:00. Luni este închis.
***

100 de ani de la intrarea României în Primul Război Mondial (1916 – 2016)




Biblioteca Județeană Antim Ivireanul


Râmnicu Vâlcea


22 noiembrie 2016





   Biblioteca Judeţeană Antim Ivireanul Vâlcea, Asociaţia Seniorilor din Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, Forumul Cultural al Râmnicului vă invită să participaţi marţi, 22 noiembrie 2016, 
ora 17:00, la Sala de Conferinţe a Bibliotecii, la evenimentul cultural 100 de ani de la intrarea României în Primul Război Mondial (1916 – 2016).

În program:

• Prof Gheorghe Dumitraşcu - Justeţea participării României la
Primul Război Mondial şi realizarea Marii Uniri
• Vizionarea documentarului Ultima redută - Luptele de la Coşna.
Producător: Dan Dimăncescu, cetăţean american de origine română
   În acest documentar sunt relatate memoriile bunicului producătorului, Dimitri D. Dimăncescu, ofițer în armata română în Primul Război Mondial. Filmul aduce în față și alte personalități ale vremii: Generalul Berthelot (Franța), Colonelul Norton Griffiths (UK) care a sabotat rezervele României de petrol și cereale și Locotenentul Erwin Rommel pe care Dimitri Dimăncescu l-a întâlnit în lupta de pe muntele Coşna. Muzica filmului este interpretată de violoncelistul Marin Cazacu.
Moderator: Prof. Augustina - Sanda Constantinescu

Enigma Otiliei




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Teatrul Național I. L. Caragiale




Program-broșură, Teatrul Național I. L. Caragiale, București. 
Premieră: 19 decembrie 1968.



Esența realismului





George Călinescu - romancier





Distribuția



Enigma Otiliei





De ce nu o dramatizare?








Traian Stănescu, Valeria Seciu și Geo Barton.


Valeria Seciu (Otilia) și Geo Barton (Pascalopol).



Moment din spectacol.


Ion Finteșteanu (Costache), Geo Barton (Pascalopol), 
Maria Voluntaru (Aglaia) și Raluca Zamfirescu (Aurica).

Dobrogea interbelică în colecția fotografului V. Nicolau




Muzeul de Istorie Națională și Arheologie


Constanța


18 noiembrie 2016





     Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța, în parteneriat cu Biblioteca Județeană I. N. Roman Constanța și cu Muzeul de Istorie Tulcea, au plăcerea de a vă invita la Conferința finală a proiectului AFCN, Istoria pe un clișeu: restaurarea, conservarea și revitalizarea patrimoniului fotografic dobrogean de la începutul secolului al XX-lea.
    În cadrul manifestării va fi vernisată expoziția Dobrogea interbelică în colecția fotografului V. Nicolau, expoziție care reunește imagini de arhivă realizate cu ocazia Semicentenarului Unirii Dobrogei (1928). Cu acest prilej va fi lansat și albumul Istoria pe un clișeu. Dobrogea interbelică în colecția fotografului V. Nicolau, manifestarea urmând a se încheia cu prezentarea filmului documentar Semicentenarul Unirii Dobrogei, preluat din Arhivele Naționale de Film.
    Evenimentul va avea loc vineri, 18 noiembrie 2016, ora 11:30, la sediul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța (Piața Ovidiu nr. 12).

Pe simezele Capitalei




Arta plastică contemporană românească


Mircea Doinaru


Cercul Militar Național, București


14 noiembrie - 1 decembrie 2016






Comemorare




Stephan Ludwig Roth


Casa Schuller, Mediaș


22 noiembrie 2016





    Evenimentul, programat la ora 17:00, este dedicat împlinirii a 220 de ani de la naşterea lui Stephan Ludwig Roth (n. 24 noiembrie 1796, Mediaș - d. 11 mai 1849, Cluj), gânditor umanist, istoric, profesor şi pastor luteran sas din Transilvania, participant la Revolutia de la 1848.
    Stephan Ludwig Roth s-a născut în familia pastorului luteran Gottlieb Roth. A urmat studiile liceale la Sibiu și cele superioare, de teologie, la Tübingen. Suplimentar a urmat cursuri de fizică, chimie, matematică, psihologie și pedagogie. La 4 iulie 1820 a obținut titlul de doctor al universității din Tübingen, susținând teza, revoluționară pentru vremea aceea, “Esența statutului”.
   Timp de doi ani, din 1818 până în 1820, fost colaborator al marelui pedagog Johann Heinrich Pestalozzi, la școala specială de la Yverdon, unde și-a însușit ideile maestrului, ale iluminismului, dar și moderna teză a "egalității limbilor și naționalităților”.
   Întors în Transilvania, Stephan Ludwig Roth a intrat în învățământ, fiind numit profesor și director al liceului săsesc din Mediaș. În 1834 a fost înlăturat din învățământ pentru convingerile sale prea radicale, fiind obligat de situație să devină predicator și pastor la Mediaș, apoi la Nemșa și Moșna. În această calitate a cunoscut în detaliu problemele țărănimii, a pauperizării acestei categorii sociale. Drept urmare, Roth a susținut în scrierile sale o mulțime de soluții pentru eficientizarea agriculturii, a economiei în general. Propunerile sale vizau, de exemplu, comasarea suprafețelor agricole mici, metode noi de prelucrare a pământului, cultivarea plantelor industriale, introducerea plugului de fier, înființarea de ferme-model, dar și construcția de drumuri sau căi ferate.
    El a urmărit reformarea învățământului și înființarea mai multor școli sătești, a unei școli pedagogice spre a combate înapoierea și sărăcia, întrucât "conștiința omului se luminează prin educație și cultură”. La sugestia lui Roth, în programa de învățământ au fost introduse, de exemplu, ca materii distincte gimnastica și muzica.
    În ianuarie 1849, lui Roth i-a murit soția și s-a întors la Moșna, având promisiune de amnistie de la generalul revoluționar Józef Bem, dar Lajos Kossuth și comisarul său, Ladislau Csányi n-au ținut cont de aceasta și l-au arestat în 21 aprilie 1849, fiind condamnat la moarte prin împușcare de către "tribunalul de sânge” al nobililor de la Cluj, pentru "înaltă trădare”, deși ajunsese de curând doar, văduv cu cinci copii minori. Sentința a fost executată la trei ore după pronunțare.
    În scrisoarea adresată copiilor săi, în ziua execuției (11 mai 1849) menționa „Am avut cele mai bune gânduri pentru nația mea, fără să fi voit răul celorlalte națiuni”(din Transilvania).
Adevăratul motiv al condamnării sale au fost ideile și activitatea sa, dar mai ales ideile din broșura în care pleda și susținea drepturile poporului român.
    "Procesul și execuția lui Roth au stârnit o indignare generală… Din multe puncte de vedere era înaintea timpului său” scria academicianul Camil Mureșanu.
   A fost înmormântat la Mediaș, unde i s-a ridicat un monument, unde există o casă memorială (pe strada Herman Oberth 10, din Mediaș) și un bust în fața liceului ce-i poartă numele.
Istoricul Otto Folberthi i-a tipărit scrierile în șapte volume.
   O serie de personalități și-au exprimat impresii despre Stephan Ludwig Roth:
"Provenit din rândurile uneia din naționalitățile conlocuitoare - cea săsească - Stephan Ludwig Roth s-a ridicat deasupra oricărui spirit îngust și a reușit să aducă o însemnată contribuție la exprimarea năzuințelor de progres în Transilvania, sub semnul libertății și egalității în drepturi a tuturor nationalităților ..." -Camil Mureșan
"Intelectualul înaintat sas Stephan Ludwig Roth a fost îndrumător al poporului său, un luptător hotărât pentru progres. Spirit clarvăzător, publicist de seamă, militant cu vederi înaintate în problema națională, Roth a fost neîndoielnic una din figurile cele mai luminoase ale intelectualității săsești ..." - Dan Berindei.

Trei pisici și un ghem pătrat




Acuarele cu ilustrații de carte pentru copii


Ana - Maria Ovadiuc


Muzeul Bucovinei, Suceava


17 - 30 noiembrie 2016






Resturi și Rosturi




Expoziție de fotografie


Făgăraș


14 noiembrie 2016






Pervazul lui Dumnezeu




Lansare de carte


Ana Barton


Gaudeamus, Romexpo, București


19 noiembrie 2016





    Sâmbătă, 19 noiembrie 2016, ora 17:30, vă aștept cu mult drag la Târgul de carte Gaudeamus, Pavilionul central Romexpo, Editura Humanitas, să ședem dimpreună cu Ruxandra Cesereanu, Dorina Chiriac și Lidia Bodea pe Pervazul lui Dumnezeu. Și să dăm ștrengărește din picioare.

Pe simezele Lipovei




Arta plastică contemporană românească


Lenuța Buha


Muzeul Orașului Lipova


16 noiembrie - 15 decembrie 2016





Un cântec de lebădă. Vlăstare boierești în Primul Război Mondial




Lansare de carte


Filip-Lucian Iorga


Gaudeamus, Romexpo, București


18 noiembrie 2016





   Vineri, 18 noiembrie, de la ora 19:00, ne întoarcem în lumea elitelor de odinioară cu prilejul evenimentului de lansare a cărții Un cântec de lebădă. Vlăstare boierești în Primul Război Mondial de Filip-Lucian Iorga.

Vor lua cuvântul:
Sandra Ecobescu, președintele Fundației Calea Victoriei
Adrian Ursu, jurnalist
Marius Constantinescu, jurnalist
Filip-Lucian Iorga, 
autorul volumului, inițiatorul și coordonatorul colecției Istorie cu blazon

    La eveniment vor participa reprezentanți ai Invictus Romania, asociație dedicată veteranilor de război din Irak și Afganistan care a primit recent Înaltul Patronaj al Casei Regale a României.

Discuție moderată de Ana Antonescu, director editorial al Editurii Corint.

    "Mi-a atras atenţia, încă de la început, originalitatea cercetărilor lui Filip-Lucian Iorga asupra memoriei şi a mentalităţilor urmaşilor de azi ai vechilor familii nobile româneşti, ai familiilor din marea burghezie şi ai acelor familii care au dat României, în secolele al XIX-lea şi al XX-lea, personalităţi politice, literare sau artistice de primă importanţă. Proiectul lui, Memoria elitelor româneşti, este interesant atât pentru specialiştii studiului istoriei, cât şi pentru publicul larg. El are menirea de a arunca lumină asupra unei porţiuni importante din trecutul nostru, astăzi ocultat aproape cu desăvârşire de către puternicii zilei.” - (Neagu Djuvara)