miercuri, 16 noiembrie 2016

Himeriada




Arta plastică contemporană românească


Cristinel Ionescu Prisăcaru


Galeria Lascăr Viorel, Piatra Neamț


17 noiembrie 2016




Participarea armânilor și muscelenilor la Marele Război




Societatea Culturală Aromână


București


18 noiembrie 2016






Concert vocal-simfonic




De pe scenele filarmonicii de-odinioară


Filarmonica George Enescu


Colecții și Colecționari


Înscrisuri de toate felurile




Program- broșură, Filarmonica George Enescu, Ateneul Român, București.
Stagiunea 1980 - 1981. Spectacole pe 13 și 14 iunie 1981.
Tipărit pe hărtie subțire.













Numai pentru personalul casnic




România de-altădată


Colecții și Colecționari


Înscrisuri de toate felurile




Un tip de document intrat recent în colecție.
Din anii '40 (până-n 1948, evident).
Tipărit, după cum se vede, câte două, răsturnate și "răsucite".



Încă o dovadă care ne arată, încă o dată, cât de bine era reglementat Statul român.
Pe atunci... 


Pietre de fulger




Arta plastică contemporană românească, lansare de carte


Cristina Gloria Oprișa, Ioan Nistor


Muzeul Țării Oașului, Negrești-Oaș


18 noiembrie 2016

 





Piața Ancorelor




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Teatrul Național I. L. Caragiale




Program-broșură, Teatrul Național I. L. Caragiale, București.
Stagiunea 1961 - 1962.













Florin Piersic (netrecut în distribuție) pe când era tânăr, tinerel...



Nu se poate trăi nici singur, nici cu alţii...




Arta plastică contemporană românească


Mimi Șaraga Maxy


Galeria Gheorghe Naum, Brăila


19 noiembrie - decembrie 2016






Vernisaj: 19 noimbrie 2016, ora 12:00.
    Expoziţia Nu se poate trăi nici singur, nici cu alţii..., intitulată astfel după o poezie a lui Ion Caraion ilustrată de Mimi Şaraga Maxy, aduce pentru prima dată pe simeze o selecţie cuprinzătoare şi reprezentativă din opera grafică a artistei. La împlinirea a zece ani de la dispariţia artistei, Muzeul Brăilei Carol I îşi propune, în acest fel, să completeze imaginea unui artist de certă valoare, care a fost multă vreme absent din conştiinţa publicului român şi a cărui operă este, încă, insuficient, în mod deformator sau chiar deloc cunoscută.
    Puţin circulată, aproape neştiută, deşi deosebit de consistentă, grafica lui Mimi Şaraga Maxy descoperă o excelentă desenatoare şi un artist subtil şi perspicace, cu largi posibilităţi la nivelul expresiei şi dexterităţi de experimentator.
    Lucrările incluse în această expoziţie au, totodată, o însemnată valoare documentară, fiind realizate în legătură nemijlocită cu două personalităţi importante ale culturii române: artistul avangardist Max Herman Maxy (1895–1971) şi poetul Ion Caraion (1923–1986). Cu totul remarcabile sunt desenele făcute împreună cu Ion Caraion după 1972, pornind de la câteva dintre poemele acestuia. Ele sunt astăzi singurele mărturii directe ale unei relaţii foarte interesante de colaborare între un artist vizual şi un scriitor, pentru care nu există precedent sau exemplu comparabil în istoria artei româneşti. Mimi Şaraga Maxy a găsit în Ion Caraion un spirit înrudit, a cărui poetică „neagră” a venit în întâmpinarea propriilor predispoziţii şi care a alimentat o serie de teme şi motive în arta ei până târziu în anii '70.
    Tema mare a expoziţiei de faţă – şi care ar putea funcţiona ca o cheie de lectură pentru întreaga operă de după 1968 a lui Mimi Şaraga Maxy – e presimţirea unui rău amplu şi insidios, mascat temporar şi ineficient de convenienţe şi de ritualurile sociale, dar fără îndoială persistent şi pe care o catastrofă istorică ori numai precaritatea naturii omeneşti îl pot oricând activa. Pesimismul ostentativ al versului care dă titlul expoziţiei şi în care artista, preluându-l, trebuie să se fi regăsit, este pesimismul aceluia care se ştie iremediabil prins între teama de singurătate şi teama, nu mai puţin tenace, de fiinţa misterioasă, plină de neştiute şi potenţial ameninţătoare latenţe, în definitiv inscrutabilă, a Celuilalt.
     Purtând amprenta unei sensibilităţi excesive, marcate de evenimente personale dureroase (moartea timpurie a mamei, experienţa războiului, relaţii familiale dificile, boala şi moartea lui Max Herman Maxy), lucrările dezvăluie un conţinut apăsat autobiografic şi, în acelaşi timp, general-uman, liber de orice contextualizare precisă. (Alina-Ruxandra Mircea - Muzeograf)

Despre cumpătare




Părintele Valentin


Mânăstirea Turnu


20 noiembrie 2016






Fructe şi Seminţe - Roadele Pământului




Complexul Muzeal de Științele Naturii Răsvan Angheluță


Galați


ediția a XI-a, 18 - 20 noiembrie 2016






    Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Răsvan Angheluţă Galaţi vernisează vineri, 
18 noiembrie 2016, cu începere de la ora 12:00, cea de a XI-a ediţie a expoziţiei temporare Fructe şi Seminţe - Roadele Pământului, manifestare care pune în valoare rodul muncii colectivului Secţiei Grădina Botanică din cadrul instituţiei gălăţene. 
    Cu acest prilej vor fi expuse peste 100 de eşantioane de fructe şi seminţe recoltate din sectoarele gradinii, prezentate într-un mod inedit, pe o tema ce surprinde diversitatea vegetala autohtonă şi exotică. Alături de răşinoase şi foioase, nelipsită va fi colecţia din familia Cucurbitaceae cu peste 30 de soiuri din exemplare decorative prin formă, dimensiune şi culoare, majoritatea cu valoare medicinală şi alimentară. 
    La expoziţie vor mai participa mesteri populari, artizani şi handmade, iar în premieră o societate specializată va prezenta produse cosmetice obţinute prin extracţie din diferite fructe, seminţe sau frunze ale unor plante. Fructele şi seminţele sunt dovada vie a simplităţii şi frumuseţii naturii, caracteristici care vor ajunge, prin intermediul aranjamentelor din cadrul acestei expoziţii, la sufletele celor care vor vizita Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Răsvan Angheluţă Galaţi pentru a vedea… roadele Pământului până pe data de 20 noiembrie 2016.

Colecţie de stări




Arta plastică contemporană românească


Cârstiuc Sorinel


Galeria de Artă Brăila


17 noiembrie 2016





   Filiala Brăila a Uniunii Artiștilor Plastici din România vă invită la vernisajul expoziţiei de grafică Colecţie de stări- Cârstiuc Sorinel joi, 17 noiembrie 2016, ora 18:00, în Galeria de Artă Brăila din Piața Traian nr. 2.

Colecția de azulejos Lucian Blaga




Muzeul Etnografic al Transilvaniei


Cluj - Napoca


24 noiembrie - 30 decembrie 2016





    Muzeul Etnografic al Transilvaniei, instituție publică de cultură care funcționează sub autoritatea Consiliului Județean Cluj, vă invită joi, 24 noiembrie 2016, de la ora 14:00, la sediul central al instituției, str. Memorandumului nr. 21, la vernisajul expoziției Colecția de azulejos Lucian Blaga.
   Expoziția, organizată în parteneriat cu Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud și Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, prezintă o latură mai puțin cunoscută a personalității marelui poet și filosof, Lucian Blaga, aceea de colecționar de artă, introducând publicul vizitator în ambianța atât de caracteristică a faianței lusitane.
   La sfârșitul misiunii sale diplomatice în Portugalia (1938-1939), Lucian Blaga a cumpărat o gospodărie țărănească în hotarul orașului Bistrița, pe Dealul Cetății, ca loc de odihnă și creație. În anul 1985, fiica sa, Dorli Blaga, a donat muzeului din Bistrița șase cutii cu faianță cumpărate de poet în perioada lusitană. Donația constă în 125 de plăci de faianță (azulejo) din secolele XVII-XVIII, specifice artei portugheze. Ele decorau fațadele și interioarele clădirilor (palate, biserici, vile), precum și spațiile publice. Prin combinarea plăcilor se obțineau compoziții de o mare diversitate (peisaje, scene biblice sau istorice) și suprafețe decorate tip tapet. Decorul consta în arabescuri, compoziții geometrice, florale, zoomorfe, în combinații de albastru cu alb, respectiv alb, albastru și galben.
    Pe lângă colecția de azulejo, expoziția cuprinde și imagini din perioada petrecută de donator la Lisabona, imagini de la Bistrița, dar și o scurtă istorie a faianței lusitane.
    În calitate de partener al acestui eveniment, Muzeul Naţional de Istorie a Transilvanei completează expoziţia cu bunuri culturale aflate în patrimoniul său: masca mortuară şi mâna poetului Lucian Blaga, realizate în ghips, manuscrisul volumului Fiinţa istorică, scrisori ale poetului adresate profesorului Ion Breazu, precum şi lucrări, între care Trilogia cunoaşterii şi Trilogia culturii, în ediţie princeps, tipărite la Sibiu în perioada de exil a Universităţii clujene, toate cu semnătura olografă a poetului, aflate în patrimoniul bibliotecii muzeului, printr-o donație a familiei Daicoviciu.
Expoziția va fi deschisă în perioada: 24 noiembrie – 30 decembrie 2016.

Mineralia




Muzeul de Istorie și Arheologie


Piatra Neamț


17 - 20 noiembrie 2016





    Ediţia din toamna 2016 a expoziţiei Mineralia este dedicată bijuteriilor unicat, create din pietre naturale, coral, perle sau chihlimbar.
    Pietrele naturale de podoabă folosite în crearea bijuteriilor sunt minerale formate în adâncurile pământului, cristalizate în diverse forme, mate sau transparente, prezentând o multitudine de culori şi structuri. Cele mai pure dintre acestea se numesc geme.
Pietrele preţioase - safirul, rubinul, smaraldul şi diamantul – precum şi multe pietre frumoase – granatul, malachitul, lapislazuli, turcoazul (peruzeaua), jadul, agatul sau chihlimbarul - sunt cunoscute din timpuri străvechi.
    În timpurile moderne li s-au adăugat sute de specii minerale din grupa pietrelor fine, mai puţin cunoscute, greu accesibile, dar la fel de interesante: aventurin, labradorit, turmalină, acvamarin, rodocrozit, serafinit, tanzanit, opal negru sau opal etiopian.
    Toate aceste pietre le puteţi găsi la expoziţia Mineralia, într-o mare varietate de bijuterii: coliere cu cristale neşlefuite în forma lor naturală; mărgele rotunde, ovale, aplatizate; mărgele şlefuite alungit, briolet, în formă de pară sau picatură; pandante, cercei sau inele cu pietre montate şlefuite caboşon (semirotund) sau tăiate şi şlefuite unghiular. Acestora se alătură bijuterii moderne cu pietre naturale prezentând tăieturi şi combinaţii fanteziste.
    Descoperiţi frumuseţea şi strălucirea pietrelor, perlelor şi chihlimbarului în expoziţia deschisă la parterul Muzeului de Istorie şi Arheologie din strada Mihai Eminescu nr. 10.
Va asteptam!

Stampe japoneze din perioada Edo




Biblioteca Academiei Române


București


15 - 17 noiembrie 2016