luni, 7 noiembrie 2016

David Copperfield




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Teatrul Tineretului






H. Nicolaide, domnul Dick.


Cornel Țăranu, domnul Micawber.


Florin Vasiliu, Toby.


N. Săvulescu, domnul Queer.


Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2. 1955.


Program-broșură, Teatrul Tineretului, București.
Stagiunea 1956 - 1957.




























Microcosmos = Macrocosmos




Arta plastică contemporană românească


Gabriela Pîrvuleț Aramă


Centrul Cultural Lucian Blaga, Sebeș


18 noiembrie 2016






Un secol de arhitectură românească (perioada 1918-1944)




Fundația Culturală META


București


9 noiembrie - 4 decembrie 2016





    Miercuri, 9 noiembrie, ora 18:30, în Piața Amzei nr. 13, etaj 1, Fundația Culturală META vă invită la vernisajul expoziției de fotografie și la evenimentul de lansare a enciclopediei on-line Un secol de arhitectură românească (perioada 1918-1944).
    Proiect cultural finanțat de A.R.C.U.B. și P.M.B. în cadrul Programului cultural București Orașul In-Vizibil, 2016, Administrația Fondului Cultural Național, Uniunea Arhitecților din România din fondul Timbrul arhitecturii 2016.
    Cea de-a doua ediție a proiectului Un secol de arhitectură românească, dedicată arhitecturii interbelice, poate fi accesată la adresa https://www.e-architecture.ro/ începând cu data de 
8 noiembrie 2016.

Icoana Prăznicar




Muzeul Municipal Curtea de Argeș


noiembrie 2016





    Pentru luna noiembrie, Muzeul Municipal Curtea de Argeș vă propune Icoana Prăznicar drept obiectul lunii.
    Icoana este pictată pe lemn, datează din secolul al XIX-lea iar autorul ei este anonim, aflându-se în patrimoniul muzeal sub formă de donație. În registrele sale, icoana înfățișează mai multe scene importante ale creștinătății: În medalionul central este redată Maica Domnului cu Pruncul în brațe, în registrele de sus se prezintă cronologic Nașterea Maicii Domnului, intrarea Ei în Templu, Buna Vestire și Nașterea Mântuitorului.
    Urmează în planul iconografic Botezul Domnului, Intrarea în Ierusalim, Răstignirea, Vestea Învierii Mântuitorului, Împlinirea Treimii, Înălțarea și, nu în ultimul rând, Adormirea Maicii Domnului.
    Icoana proaspăt restaurată este de o frumusețe specială, mai ales prin calitatea redării în tonuri calde, precum și prin naturalețea cu care autorul prezintă divinitățile. Icoana poate fi admirată pe parcursul acestei luni la Secția de Istorie a Muzeului Municipal.

Un altar regal la malul Mării




România de-altădată


Balcic




Galeriile parcului regal din Balcic.





Articol publicat în Magazinul, nr. 2, ianuarie 1931.
Comercializat, de fapt, din decembrie 1930.

Uprooted/Dezrădăcinat



Prezențe românești peste hotare


Aurel Vlad, Cătălin Bădărău


Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică, Veneția


10 - 30 noiembrie 2016





     Joi, 10 noiembrie 2016, la ora 18:00, în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia (Cannaregio 2211, 30121 Venezia), va avea loc vernisajul expoziției de artă contemporană aparţinând artiştilor Aurel Vlad şi Cătălin Bădărău, curator Cosmin Năsui.
    Expoziţia are ca temă refugierea, dezrădăcinarea, migrația forțată, azilul, relocarea – realități istorice, politice și sociale și totodată teme ale condiției umane care-i preocupă deopotrivă pe artiștii Aurel Vlad și Cătălin Bădărău.
    Lucrările lui Aurel Vlad din expoziția Uprooted/Dezrădăcinat reprezintă mai mult sau mai puțin metaforic exilul dintr-o Grădină a Edenului (localizat în zona geografică a conflictului actual din Orientul Mijlociu) ca o temă de inspirație biblică recurentă istoric, dar actuală ca fenomen social al refugiaților alungați din paradisul locuințelor lor. Personajele modelate în tablă de zinc de Aurel Vlad se luptă cu propriile lor rădăcini, desprinși la propriu dar și metaforic din Pomul Vieții sau Pomul Cunoașterii, sau călătoresc ca niște umbre fără corp.
   Cătălin Bădărău prezintă fenomenul perpetuu al migrațiilor în video instalația Derail, realizată pe baza sculpturii sale cinetice, de mari dimensiuni, cu același titlu, în care sute de personaje sculptate sunt făcute să plutească pe apă într-un circuit continuu. Lucrări precum Wasted sau The Rest sunt expresii supradimensionate de portret și mâini, realizate din silicon ce sunt deformate voit de suportul pe care sunt expuse.
    Aurel Vlad (n. 1954, Galaţi) este sculptor, desenator şi gravor, profesor universitar la Universitatea Naţională de Arte București, personalitate de prim rang a artei româneşti contemporane. Din 1990 este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Romania. Absolvent al Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu Bucureşti, Secţia Sculptură, clasa profesor Geta Caragiu Gheorghiţă şi prof. Marin Iliescu (1980-1984), Aurel Vlad este, din anul 2008, Decan al Facultăţii de Arte Plastice, Universitatea Naţională de Arte Bucureşti.
    Cătălin Bădărău (născut în 1981) este sculptor, doctor în arte vizuale şi asistent universitar la departamentul Sculptură / Facultatea de Arte Plastice din cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti. Între 2005-2007 a urmat Studii Masterale în cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, Departamentul Sculptură, coordonator Conf. univ. dr. Aurel Vlad. În 2007 a absolvit Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, Secţia Sculptură, coordonator: Conf. univ. dr. Aurel Vlad. Începând cu 2007 este asistent universitar în cadrul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, Facultatea de Arte Plastice, Secţia Sculptură. Din 2007 este membru UAP Bucureşti – Filiala Sculptură. A participat la un mare număr de expoziţii naţionale şi internaţionale (Germania, Italia, Franţa, Turcia, Polonia, Republica Moldova).
    Cosmin Năsui este curator, critic de artă, manager cultural, evaluator de artă contemporană. Are experiență curatorială și de critică de artă de 17 ani. Este fondator al celei mai largi platforme online românești pentru susținerea și promovarea artei contemporane românești www.modernism.ro. Este managing partner la Năsui collection & gallery (www.cosminnasui.com), care expune, reprezintă și promovează în țară și străinătate o selecție atentă de artiști contemporani români. Este senior curator la muzeul privat PostModernism (www.postmodernism.ro).
Pentru mai multe detalii:
Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica
Palazzo Correr, Campo Santa Fosca
Cannaregio 2214, 30121 Venezia (VE)
Italia
Tel.: +39 041 52 42 309
Fax: +39 041 71 53 31
E-mail: istiorga@tin.it

Fata fără zestre




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Teatrul Național I. L. Caragiale




Program, Teatrul Național I. L. Caragiale, București.
Stagiunea 1953 - 1954.
Premieră: 30 ianuarie 1954.





Maria Botta, laureată a Premiului de Stat.


Geo Barton.


Emil Botta.


Gh. Calboreanu, Al. Ionescu-Ghibericon, Silvia Dumitrescu,
M. Cojan, Gr. N. Bălănescu, Maria Botta, Emil Botta.


Emil Botta, Maria Botta, Silvia Dumitrescu, N. Gr. Bălănescu,
Gr. Vasiliu-Birlic, Geo Barton.


Gr. Vasiliu-Birlic, artist emerit al R. P. R.


Gr. N. Bălănescu.


Gh. Calboreanu, artist emerit al R. P. R., laureat al Premiului de Stat.


Silvia Dumitrescu.


Tantzi Benescu-Munteanu.


Gh. Soare.


Al. Ionescu-Ghibericon.


M. Cojan.


Emil Botta și Maria Botta.


Gr. Vasiliu-Birlic, Emil Botta, Geo Barton, N. Gr. Bălănescu,
Gh. Calboreanu.


Geo Barton, Gr. Vasiliu-Birlic, Gr. N. Bălănescu. 




Maria Botta în rolul Larisa.



Gh. Calboreanu, artist emerit al R.P.R., și Gr. Bălănescu.



Geo Barton și Silvia Dumitrescu.



Silvia Dumitrescu și Gh. Calboreanu, artist emerit al R.P.R.


Geo Barton și Maria Botta.
Articol publicat în Revista Teatru și Muzică, Nr. 2 - 3. Februarie - martie 1954.


Geo Barton și Maria Botta.


Silvia Dumitrescu și Gh. Calboreanu.


Gheorghe Calboreanu, Geo Barton.





Consemnare publicată în Revista Teatru și Muzică, Nr. 4. Aprilie 1954.


Gheorghe Calboreanu, artist al poporului din R. P. R., laureat al Premiului de Stat,
în rolul Moki Parmionîci Knurov.