sâmbătă, 23 iulie 2016

Dintre comorile Bucureștiului




Ateneul Român


București (V, a)


Pentru a vă familiariaza cu subiectul, puteți consulta un minim de date aici:

Ateneul Român - Wikipedia


Eu vă propun imaginile care însoșesc monografia semnată 
Ilie Popescu Teușan.
Apăruta, la Editura Meridiane, în 1968.
Cu explicațiile originale.


Vedere din nord-est a porticului.


Capitelele ionice ale coloanelor porticului.


Fațada principală a Ateneului.


Detalii de arhitectură exterioară.


Coloanele porticului.


Cupola.


Rotonda de la parter cu cele 12 coloane de stuco-marmură. 


Detaliu de decorație din plafonul rotondei.


Plafonul rotondei de la parter.


Galeria circulară a rotondei. Detaliu de plafon.


Una din(tre) cele patru scări circulare ale rotondei de la parter.


Plafonul sălii de concerte. Fragment.


Sala de concerte. Vedere spre scenă.


Sala de concerte. Vedere dinspre scenă. 


George Enescu (1881 - 1955).


Sala de concerte. Lojiile.


Împăratul roman Traian. Detaliu din fresca sălii de concerte a Ateneului.


Alexandru cel Bun. Detaliu din fresca sălii de concerte a Ateneului.


Ștefan cel Mare. Detaliu din fresca sălii de concerte a Ateneului.


Intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia.
 Detaliu din fresca sălii de concerte a Ateneului.


Constantin Brîncoveanu. Detaliu din fresca sălii de concerte a Ateneului.


Tudor Vladimirescu - adunarea de la Padeș.
Detaliu din fresca sălii de concerte a Ateneului.


Vedere spre intrarea Ateneului.


Feronerie de la ușile rotondei.


Plan parter.


Constantin Esarcu (1836 - 1898).


Fotocopia contractului încheiat în București la 24 mai/5 iunie 1886,
între A. Galeron și reprezentanții Ateneului.


V. A. Urechia (1834 - 1901).


Conceptul apelului ce a fost lansat în 1884 de Societatea culturală Ateneul român,
pentru strîngerea fondurilor în vederea construirii Ateneului.


Petre D. Aurelian (1834 - 1909).


Fotocopia scrisorii lui Galeron adresată lui C. Esarcu.


Scarlat C. Rosetti (1802 - 1972).


Nicolaie Krețulescu (1812 - 1900).


Petrache Poenaru (1799 - 1875).


Alexandru Odobescu (1834 - 1895).



Fotocopia catalogului colecției de tablouri donată de C. Esarcu Ateneului (1894).


Eduard Wachmann (1836 - 1908).


Programa deschiderii festive a conferințelor publice pe anul 1874 - 1875 


Programul concertului dat în 1972 de Societatea Filarmonică română.









Forografiile au fost executate de Sandu Mendrea (A.F.I.A.P.),
A. Amănăloaie si Gh. Comănescu de la Studioul de artă fotografică
al Combinatului Poligrafic Casa Scînteii, București.
Tiraj: 5.150 exemplare.

***
Cărțile poștale avute în colecție pe acest subiect le puteți vedea aici:

Asa cum a fost Romania de-altadata Bucuresti (V): Ateneu, Piata

  

"Acei oameni minunaţi şi maşinile lor zburătoare" (2)




Aviaţia românească


Colecţii şi Colecţionari


Cartofilie





75 de ani de la primul zbor din lume al unui avion. Aparatul conceput, construit
și pilotat de românul Traian Vuia, s-a desprins de la sol la 18 martie 1906
(Montesson-Franța). Cod: 3750. Editor: OSETCM. 1981. Necirculată.
Ilustrata a fost folosită (set, nr: 00724) cu ocazia Expoziției filatelice Transfilex '81. 


Henri Coandă. 16 decembrie 1910, data de naștere a aviației reactive,
dată la care inginerul și constructorul tomân Henri Coandă încearcă
în zbor primul avion cu reacție din lume. Tentativa de zbor a avut loc la
Issy-les-Moullineaux, după ce în octombrie 1910 aparatul a fost prezentat
la Salonul de Locomoție Aeriană de la Paris.
Ilustrată maximă (cod 00444) folosită cu ocazia Zborului omagial 
Iași-București de pe 29 08 1981.



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Douglas/DC-3. 
Bimotor clasic, intrat în dotarea companiei LARES în anul 1938; a fost folosit
de flota aeriană română pînă în anul 1959. Viteza de croazieră 296 km/h. 
Grafica: arh. M. Andrei. Anii '80. Necirculată.  



Ilustrată (cu dimensiunile pe orizontală mărite) TAROM. 1967.



Ilustrată TAROM. Probabil sfârșitul anilor '60. Necirculată.


Ilustrată TAROM. Probabil sfărșitul anilor '60. Necirculată.





Ilustrată TAROM. Necirculată.



LI-2.  Primul avion pentru transportul de persoane folosit
pe liniile internationale romanesti dupa 1944.
Foto: I. Bendiu. Departamentul publicitate Tarom.
Anii '70-'80. Necirculata.



IL-14. Avion pasageri si marfa. Intrat in dotarea Tarom in anul 1955 si folosit
pe curele aeriene interne si externe romanesti. Foto: I. Bendiu.
Departamentul publicitate Tarom. Editată cu o cazia a 60 de ani de la înființare
1920 - 1980. Necirculată.


IL-18 (turbopropulsor) opereaza pe liniile internationale.
Ilustrata promotionala Tarom. Inscriptionare numai in limba engleza.
Prima parte a anilor '60. Necirculata.



IL-18 (turbopropulsor) opereaza pe liniile internaționale.
Ilustrată promoțională Tarom. Inscripționare numai în limba engleză.
Prima parte a anilor '60. Necirculată.




Ilustrată promoțională Tarom. Inscripționare numai în limba engleză.
Foto: L. Bendiu. Anii '60. Necirculată.



IL-18 (turbopropulsor) operează pe liniile internaționale.
Ilustrata promoțională Tarom. Inscripționare numai în limba engleză.
Prima parte a anilor '60. Necirculată.


Ilustrată TAROM. Avion IL-18. Anii '60. Necirculată. 
Ilustrată cu dimensiunile, pe orizontală, mărite.


Ilustrată TAROM. Avion IL-18. Anii '70 (probabil). Necirculată.



IL-18 (turbopropulsor). Editată (în limba elgleză) de Departamentul de Publicitate.
Foto L. Bendiu. Necirculată.



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Ilyushin/IL-18. 
Primul quadromotor echipat cu motoare turbopropulsoare intrat în dotarea TAROM în anul 1961. Viteza de croazieră 650 km/h. Grafica: arh. M. Andrei. Anii '80. Necirculată.  



Ilustrata TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculata. 
Pe spatele acesteia este trecuta invitatia de a zbura cu IL-62.



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Foto: L. Bendiu. Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu IL-62.



AN-24. Avion turbopropulsor folosit pe cursele aeriene interne și externe
ale companiei TAROM. Foto: I. Bendiu. Departamentul publicitate Tarom. 
Editată cu o cazia a 60 de ani de la înființare 1920 - 1980. Necirculată.



Avionul TU-154 înainte de plecare în cursă. Pliant: Fly TAROM to Romania.



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Tupolev/TU-154 B. 
Avion turboreactor, trimotor, pentru transportul de pasageri și mărfuri,
pe distanțe medii. Viteza de croazieră 900 km/h. 
Grafica: arh. M. Andrei. Anii '80. Necirculată.  


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu Boieng  707.



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu Boieng  707 - 320C
(189 locuri).



Pliant: Fly TAROM to Romania.


Pliant: Fly TAROM to Romania.



Pliant: Fly TAROM to Romania.


Pliant: Fly TAROM to Romania.



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Anii '70. Necirculată. 
Pe spatele acesteia este trecuta invitația de a zbura cu Boieng  707 - 320 C.
(189 locuri).



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Boieng 707.
Avion turboreactor lung curier cu 4 motoare destinat transportului de pasageri și marfă.
A intrat în dotarea TAROM în anul 1974. Viteza de croazieră 900 km/h.
 Grafica: arh. M. Andrei. Anii '70. Necirculată. 



BAC 1-11 400. Primul avion jet în exploatarea companiei TAROM din anul 1968
(Capacitate 84 locuri). Foto: I. Bendiu. Departamentul publicitate Tarom. 
Editată cu o cazia a 60 de ani de la înființare 1920 - 1980. Necirculată.


Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. ROMBAC 1-11 seria 500. 
Primul avion de transport cu motoare turboreactoare construit 
de Industria Aeronautică Romînă: intrat în dotarea TAROM în anul 1982. 
Viteza de croazieră 815 km/h. Grafica: arh. M. Andrei. Anii '80. Necirculată.  



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. ROMBAC 1-11 seria 500. 
Inscripționare numai în limba engleză. Anii '80. Necirculată.



Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate.
Pe spatele acesteia este trecută invitația de a zbura cu BAC 1-11 (84 locuri). 
Foto: I. Bendiu. Anii '80. Necirculată.



Avionul BAC 1-11. Foto: I. Zegrea. Editor: Tarom. Anii '80. Necirculată.



Idem. Carte poștală folosita pentru Expoziția filatelică Aeronautica, București. 
5 decembrie 1981. 


Avionul BAC 1-11. Foto: I. Zegrea. Editor: Tarom. Anii '80. Necirculată.
Carte poștală folosită pentru Expoziția filatelică Aeronautica, București. 
5 decembrie 1981. 


BAC 1 - 11. Necirculata.
S.C. Romaero S.A. Foto: Arh. Mihai Andrei. Aero Design SRL.


Felicitare. ROMBAC 1 - 11. Necirculata.
Editata, probabil, de catre Intrepronderea de Avioane Brasov.


Tarom. ROMBAC. Necirculată.


Fotografie format mare. Anii '90 - 2000.


Fly by TAROM. Prima parte a anilor '60. Necirculată.
Imagine document: înfațișează personalul însoțitor la bord din acea perioadă.


Colaj. Ilustrată TAROM - Departamentul de publicitate. Foto: L. Bendiu. 
Anii '70. Necirculată.


Colaj. Ilustrata TAROM - Departamentul de publicitate. Foto: L. Bendiu. 
Anii '70. Necirculata.
Compania ne informeaza ca opereaza cu avioane de tip BAC 1-11, 
IL-62 si Boeing 707. 



I.A.R. - 824.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 824.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 316 B - Alouette III.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 316 B - Alouette III.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 824 si I.S - 290.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 823.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.S. - 28 B.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.S. - 28 B.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.S. - 29 D.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautica Romana.
Anii '80. Necirculata.


I.A.R. - 826.
Exportator: Tehnoimportexport. Editor: Industria Aeronautică Română.
Anii '80. Necirculată.


Iak - 11sc. Necirculat.
S.C. Romaero S.A. Aero Design SRL. 


IAR - 818. Necirculată.
S.C. Romaero S.A. Foto: Arh. Mihai Andrei. Aero Design SRL. 


IAR - 827. Necirculată.
S.C. Romaero S.A. Foto: Arh. Mihai Andrei. Aero Design SRL.


BN - 2 Islander. Necirculată.
S.C. Romaero S.A. Foto: Arh. Mihai Andrei. Aero Design SRL.


IAR - 93. Necirculată.
S.C. Romaero S.A. Foto: Ing. (parcă era arhitect!) Mihai Andrei. Aero Design SRL.


Întreprinderea de Construcții Aeronautice Brașov. Necirculată.


IAR 99 Standard.
Este un avion militar românesc de antrenament capabil să asigure
misiuni de atac la sol precum și misiuni de recunoaștere.
Foto: Eugen Mihai, 7 octombrie 2015. 2015.


Aspect din Muzeul Satului. 
Foto: V. Stamate. I.P.F.T. cd. 7224. Editor: Tarom. Anii '60-'70. Necirculată.


Flota JARO International S.A. Anii 2000. Necirculată.


Compania Blue Air. Semn de carte. 2016.



Demonstrație Aeriana Internațională.
Aeroportul București-Băneasa. 17 iunie 1995.




Spectacol Aerian. Aerodromul Clinceni. 1 iunie 1996.



Aceeasi invitatie in alta varianta de culoare.




Manifestari de Ziua Aviatiei. 
28 - 29 iunie 1996.



75 de ani de la primul zbor din lume al unui avion. Aparatul conceput,
construit si pilotat de romanul Traian Vuia, s-a desprins de la sol la
18 martie 1906 (Montesson - Franta). Cod: 3750. 1981. Necirculata.
Carte postala folosita pentru Expozitia filatelica Aeronautica, Bucuresti. 
5 decembrie 1981. 


1912 - 1987. 
75 de ani de la mitingurile aviatice efectuate de Aurel Vlaicu.


Cod: 021. 1987.


Circulata in 1992, pe cand inflatia isi facea de cap.


Pliant TAROM (cursele externe) valabil pentru perioada
1 noiembrie 1965 - 31 martie 1966.



Oficiile de unde se puteau face rezervările de bilete.
Pentru mărire, click pe imagine.






Tarifele externe - ar fi interesantă o comparaţie cu cele actuale.








Felicitare. 1969.


1 aprilie - 31 octombrie 1977.















Agendă telefonică cu sigla TAROM. Anii '70 (probabil).


Bilet al cursei Tarom București - Paris, 8 martie 1969.

Condițiile contractului








Chestionar TAROM, pliabil.



Anii '70 (probabil).



Revista Flacăra, Nr. 31. 7 august 1971.



Un "accesoriu" păstrat intact. Anii '70.



Carte poștală promoțională Blue Air.
Noiembrie 2016. Necirculată.


IAR 330 Puma naval hellicopter. Anii 2010. Necirculată.
Foto: Cristian Vlăsceanu. Editare: Ana Maria Susan - Postcardsmarket. 


24 februarie 2017. Necirculată.


Reversul ilustratei.


1926 - 1976. 50 de ani de la inaugurarea primei linii 
aeriene naționale București - Galați. Cod: 0088. 1976.



Activitate festivă, Garnizoana Clinceni, 10 iunie 1991.


50 de ani de existență a Grupului Industrial Aeronautic S. C. Aerostar S.A. Bacău.
Cod 086/2003. 17 aprilie 1953 - 2003.


Pliant: Fly TAROM to Romania.


Un plic mai din zilele noastre...

***
Urmează câteva felicitări care i-au aprținut comandorului Constantin Iordache.
Dacă căutați pe Google veți afla că este autorul a numeroase volume 
despre istoria aviației românești. Mai ales din perioada celui de-al Doilea Război Mondial. 



Ianuarie 2003.






Felicitare cu dimensiunile, pe orizontală, mărite. Aprilie 2011.


Felicitare cu dimensiunile, pe orizontală, mărite. Aprilie 2012.


Felicitare cu dimensiunile, pe orizontală, mărite. Aprilie 2013.


***
Un articol tematic, despre un pilot român, găsiţi aici:

Imi pasa: Despre un absolvent al Scolii Militare de Pilotaj



***Am respectat întocmai inscripționările de pe cărțile poștale și
celelalte materiale folosite.
Erorile de titulatură, gramaticale, ortografice, etc., nu-mi aparțin (cele de tastare, da!)
Orice completări sau corectări sunt utile și le voi intercala în articol cu promptitudine.
Nu mai vorbesc de donații!