joi, 7 aprilie 2016

Târgul de Florii




Muzeul National al Taranului Roman


Bucuresti


22 - 24 aprilie 2016





    Ca în fiecare primăvară, în preajma Floriilor, Muzeul Țăranului își așteaptă vizitatorii la un târg cu meșteri chemați din toate colțurile țării.
    Meșterii aduc: ouă încondeiate şi icoane; oale, blide şi ulcele învârtite la rotă; ţesături, jucării, podoabe şi tot felul de obiecte lucrate din lemn.
De-ale gurii puteţi târgui: cozonaci, dulceață şi turtă dulce.
Târgul de Florii
De vineri, 22 aprilie, până duminică, 24 aprilie, la Muzeul Naţional al Ţăranului Român.

Absolutul dual




Lansare de carte


Ramona Muller


Biblioteca Judeteana V. Voiculescu, Buzau


15 aprilie 2016






Bienala Internationala de gravura contemporana Danubius




Arta plastica contemporana 


Casa Avramide - Casa Colectiilor, Tulcea


8 - 30 aprilie 2016





Exponatul lunii




Muzeul de Istorie Nationala si Arheologie


Constanta


aprilie 2016





    Graţie proiectului de restaurare şi conservare a cetăţii din anul 2015, cercetările arheologice desfăşurate în perimetrul fortificaţiei, au scos la lumină o cantitate considerabilă de obiecte dătând din secolele IV-VI p. Chr. Printre acestea se află şi o tiglă cu reprezentarea unui personaj uman incadrat de doua scene zoomorfe. Piesa, descopertită pe latura de vest a cetăţii, în dreptul turnului 1 în caroul S-51, se alătură altor obiecte cu simboluri creştine găsite de-a lungul timpului la Capidava, lucru care întăreşte încă odată importanţa centrului ecleziastic aflat aici în perioada romano-bizantină, semnalat de altfel şi în sursele literare antice (Notitiae Episcopatuum).
    Din punct de vedere stratigrafic obiectul a fost decoperit în nivelul de distrugere prin incendiere, datat în a doua jumătate a secolului al VI-lea p. Chr., surprins şi în alte sectoare ale cetăţii. Ţigla a fost găsită deasupra unui zid (denumit convenţional Z7), într-un strat de dărâmătură format din blochete de chirpici ars, bârne carbonizate, cuie, scoabe, ţigle, olane etc. Contextul arheologic, indică clar utilizarea ei ca material de construcţie folosită la acoperişul clădiri, al cărui caracter încă nu a fost foarte bine stabilit. Amplasarea în apropierea bazilici paleocreştine, ar putea plasa clădirea în cadrul complexului monarhal aflat în acest sector al cetăţii.
Scena infatiseaza un personaj masculin, plasat central, incadrat de doua reprezentari zoomorfe.     
    Desi lucrata naiv, imaginea este corect realizata din punct de vedere anatomic, fiind respectate atat proportiile cat si unele detalii ale vestmantului. Personajul este figurat purtand nimb, ce incadreaza cuafura reprezentata schematic prin intermediul a unsprezece bucle. Nasul, ochii si gura sunt stilizate prin linii si puncte . In zona gatului, apare semnul crucii, o dovada suplimentara cu privire la religia personajului. Bratele sunt orientate spre cer, in ipostaza oranta iar palmele sunt figurate succint, cu doar trei degete, obtinandu-se astfel o noua reprezentare a crucii. Vestmantul este schematizat sub forma unui con desfasurat, decorul acestuia fiind realizat prin linii intersectate succesiv. Membrele inferioare sunt bine reprezentate cu detalii atent realizate in zona genunchilor. Acest aspect sustine ipotetic faptul ca personajul descinde din randurile cavaleristilor. Un alt argument pentru aceasta varianta este reprezentarea zoomorfa plasata in dreapta  personajului ce infatiseaza dupa toate probabilitatile un cal. In stanga  se afla  o a doua reprezentare dar care nu a putut fi identificata cu precizie din cauza starii de conservare a tiglei.
     Imaginea a fost conceputa in pasta cruda a tiglei prin impresionarea lutului cu un obiect ascutit si bine finisat inainte ca aceasta sa fie arsa intr-un cuptor specializat. Ea reprezinta probabil opera mesterilor caramidari ce se indeletniceau cu producerea acestui tip de materiale de constructie sau a unui personaj independent ce si-a manifestat spiritul ludic/ religios in timpul fabricarii sarjei respective de tigle. In orice caz, reprezentarea este plina de simbolism fiind printre cele mai vechi manifestari de acest gen din Dobrogea romana, stilul de realizare precum si contextul arheologic  plasand piesa in secolul al VI-lea p.Chr.
     Tigla cu reprezentari figurate nu constituie o manifestare singulara pentru arta crestina de acest gen. Lucrata prin tehnici simple, neelaborate, de multe ori fiind opera unor artisti anonimi, ea este incarcata de simbolism, credinta si semnificatii.
    Pe un mic fragment ceramic descoperit in anul 1993, la Capidava, s-a putut identifica, intr-o reprezentare schematica, un personaj calare pe cal, purtand in mana stanga insemnul crestin al crucii. Fragmentul  are forma unui triunghi isoscel si a facut parte dupa toate aparentele din componenta unui platou ceramic.
    Imaginea incizata reprezinta un personaj masculin,  echipat de lupta, calare pe cal, in deplasare spre stanga. Personajul priveste inainte si pare a fi militar. Acesta tine in mana dreapta fraul calului si un scut oval, fara umbo. In mana stanga militarul tine o lance ridicata cu intentia clar sugerata de a-i utiliza varful metalic pentru intepare. Impreuna cu lancea, inmanunchiat, militarul tine o cruce foarte bine incizata. Capul si chipul militarului, schitate sumar la scara desenului, pozitia trupului – dreapta - , directia privirii, pozitia de aparare a mainii drepte, , elanul mainii stangi confera desenului atat un spirit agresiv dar si victorios in atmosfera generala a tabloului. Trupul subtire al personajului sugereaza tineretea sa.
     Desi naiv, desenul a fost executat de o persoana ce avea experienta inciziei pe ceramica, deoarece a fost bine incadrat de spatiul oferit de micul fragment, respectandu-se proportiile, detaliile fiind corect redate.
    Astfel de reprezentari sunt des intalnite in zona orientala a Imperiului Roman dintre cele mai cunoscute fiind cele de la Dura Europos.
***Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța

C e r a M Y K




Arta plastica contemporana romaneasca


Galeria Galateea Contemporary Art, Bucuresti


13 aprilie - 12 mai 2016





    Galeria Galateea Contemporary Art vă invită la vernisaj miercuri, 13 aprilie, ora 19:00.
    Expoziția C e r a M Y K reunește artiști ceramiști contemporani din București, Cluj - Napoca și Târgu Mureș care folosesc tehnicile transferului de imagine pe suport ceramic.
    Odată cu era digitală și accesul la negativele digitale s-au deschis noi posibilități de expresie în domeniul ceramicii. Multe dintre procedeele fotografice alternative au fost folosite pentru imprimarea pe suportul ceramic astfel devenid tehnici de transfer de imagine pentru artiștii ceramiști contemporani. Decalcomania de transfer cu laser, imprimare cu guma bicromat, serigrafia cu emulsie fotosensibilă, foto tranferul sau monoprintul sunt doar câteva dintre acestea.

Expun: 

Cosmin Ardelean| Adela Bonaț | Mana Bucur | Bianca Dumitriu | Lucia Lobonț | 
Bogdan Mateiaș | Mariana Cara Olteanu | Aniela Ovadiuc | Iulian Vârtopeanu |

Curator: Georgiana Cozma
Expoziția poate fi vizitată în perioada 13 aprilie – 12 mai 2016
Eveniment special în cadrul Weekendul Galeriilor, București (WEG#3)

Instalație video C e r a M Y K în cadrul expoziției de ceramică.
Artiști: Patricia Teodorescu, Lucian Țigănuș.
Proiect realizat cu sprijinul AIURART.
Programul expoziției în cadrul evenimentulul Weekend-ul Galeriilor (WEG#3):
Sâmbătă, 23 și Duminică, 24 aprilie între orele 12:00 – 21:00.
Programul Instalației video C e r a M Y K în cadrul evenimentului Weekend-ul Galeriilor (WEG#3): Sâmbătă, 23 și Duminică, 24 aprilie între orele 20:00 - 22:00.
***Uniunea Artiștilor Plastici din România

Prezentare de carte regală




Lansare de carte


Casa Avramide, Tulcea


11 aprilie 2016




    Curtea Veche Publishing, alături de Biblioteca Județeană Panait Cerna Tulcea și ICEM Tulcea, vă invită luni, 11 aprilie 2016, începând cu ora 13:00, la o dublă prezentare de carte regală în prezența Alteței Sale Regale Principele Radu al României. La eveniment vor fi prezentate volumele Margareta. Mărturia unui sfert de veac regal de Sandra Gătejeanu-Gheorghe și Regalitatea, astăzi de Principele Radu al României.
    La eveniment va lua cuvântul Alteța Sa Regală Principele Radu al României, iar oficiile de gazdă vor fi făcute de Daniel Drăniceanu, Directorul Bibliotecii Județene Panait Cerna”Tulcea.    
    Lansarea va avea loc la Casa Avramide (Muzeul Avramide, Strada Progresului, nr. 32), unde Curtea Veche Publishing va fi prezentă cu un stand cu volume regale, și va fi urmată de o sesiune de autografe. Intrarea este liberă.
    Volumul Margareta. Mărturia unui sfert de veac regal, apărut la Curtea Veche Publishing, semnat de Sandra Gătejeanu-Gheorghe, Director de Protocol al Casei Regale a României, comprimă cei douăzeci şi cinci de ani de ani în fapte reprezentative ale Principesei Moștenitoare, consemnări ale bogatei sale activități de binefacere şi contribuţia la dezvoltarea instituţională şi culturală a României.
    Volumul Regalitatea, astăzi, apărut la Curtea Veche Publishing, privește din perspectivă istorică și europeană atât situația monarhiei ca formă de guvernământ, cât și Casa Regală ca instituție. Cititorii pot afla din aceste pagini detalii inedite despre legăturile Casei Regale a României cu celelalte case regale din Europa și, de asemenea, despre cele mai importante evenimente istorice care s-au petrecut în țara noastră, în ultimii 150 de ani – de când datează monarhia română.
Volumele sunt disponibile pe site-ul editurii www.curteaveche.ro și în librăriile din țară.



Arta plastica contemporana romaneasca


Cristian Radu


Galeriile de Arta Braila


14 aprilie 2016




***Uniunea Artiștilor Plastici din România

Salonul de Primavara




Arta plastica contemporana romaneasca


Casa de Cultura Friedrich Schiller, Bucuresti


5 - 20 aprilie 2016






Cantarea care a biruit toate cantarile




Lansare de carte


Medeea Iancu


Libraria Humanitas Constantin Noica, Sibiu


20 aprilie 2016






Firele Timpului




Arta plastica contemporana romaneasca


Salonul National de Miniatura Textila


Galeria Orizont, Bucuresti


11 - 24 aprilie 2016




***Uniunea Artiștilor Plastici din România

Plecarea în zori. Cântecul funebru




Conferintele de la Sosea


Serban Anghelescu


Clubul Taranului, Bucuresti


18 aprilie 2016






   Muzeul Național al Țăranului Român – cunoscut pe vremuri și ca Muzeul de la Șosea – continuă ciclul său de conferințe vizând dezbaterea publică a problematicii vaste a tradițiilor în cultura română actuală. Conferințele se adresează publicului larg, în mod special tinerilor specialiști din domeniile umaniste, și se organizează la Clubul Țăranului.
    Muzeul Național al Țăranului Român vă invită luni, 18 aprilie 2016, ora 18:30, la Clubul Țăranului, la conferința Plecarea în zori. Cântecul funebru, un nou eveniment din ciclul Conferințelor de la Șosea, susținut de etnologul Șerban Anghelescu.
 Partener: Clubul Țăranului
***

Sempre Amalia




Muzica fado si arta plastica


Ricardo Caria


11 - 21 aprilie 2016





  Proiectul Sempre Amalia dedicat Amáliei Rodrigues îmbină muzica portugheză cu arta plastică în opt oraşe din România
  Manifestarea Sempre Amalia dedicat Reginei Incontenstabile a Muzicii Fado este prezentat în România de către artistul portughez Ricardo Caria şi îmbină muzica portugheză cu arta plastică.
   Susţinut de Ambasada Portugaliei, Ricardo Caria va susţine nouă spectacole în opt oraşe din România: Brașov, București, Sibiu, Deva, Cluj Napoca, Timișoara, Arad și Oradea, începând cu data de 11 aprilie 2016. Turneul Sempre Amalia va debuta la Brașov, orașul în care Amália Rodrigues participa la Festivalul Cerbul de Aur, în urmă cu 48 de ani.
    Sunt pregătite două ore de muzică preluată în exclusivitate din repertoriul Amáliei, cu momente de incursiune în viața plină de enigme a faimoasei artiste, poezie, momente de dans și teatru, toate cu un singur scop: o călătorie înapoi în timp, pe ritmuri de chitară portugheză, pentru a retrăi și pentru a încerca să deslușim împreună cu artistul portughez misterul vieții celei care a schimbat istoria muzicii pentru totdeauna.
    În fiecare oraş, de la ora 17:00, vor fi organizate în holul sălilor de spectacol, expoziții de artă. Contribuția Ambasadei constă în organizarea unei expoziții de tablouri care prezintă istoria muzicii fado, acest stil de muzică ce a fost înscris în UNESCO, la 27 noiembrie 2011 ca Patrimoniu Cultural Imaterial al Portugaliei. A două expoziție va aduce în prim plan imaginea Amáliei Rodrigues într-o serie de tablouri ale artistelor plastice Amalia Suruceanu din Cîmpina și Ioana Duma din Mediaș.
    Luis Coelho va aduce din Portugalia, special pentru acest turneu naţional, chitara portugheză şi îl va acompania pe artistul Ricardo Caria. Această chitară este o lăută în formă de pară, cu douăsprezece coarde și scoate un sunet melodios ca o invocație a destinului potrivnic, ce trezește sentimente puternice de amor și saudade (dor), de nostalgie și regret.
   Tot din Portugalia va ajunge şi Alfredo Almeida pentru a cânta la chitara clasică. Cei doi instrumentiști vor fi alături de trupa Alma no Fado şi vor încânta publicul din cele opt oraşe ale ţării.
   Ambasadorul Portugaliei E.S. Dr. João - Bernardo Weinstein l-a ascultat pe artistul portughez cântând și a fost surprins atât de vocea sa, cât și de repertoriul variat.
   "Dincolo de plăcerea de a cânta și de dorința de a face cunoscută muzica fado, o contribuție portugheză deosebit de importantă pentru Patrimoniul Imaterial al Umanității, Ricardo Caria caută de fiecare dată să dea mai departe și împărtășească cu publicul său o poveste din patrimoniul portughez.
    În fond, își dorește să profite de acele momente în care se află alături de public, pentru a împărtăși un moment de tradiție și cultură portugheză. Pentru Ambasada Portugaliei la București este o mare plăcere să sprijine acest artist, începând prin a-l încuraja să continue, să meargă mai departe cu răspândirea și prezentarea muzicii noastre și culturii noastre în general. Îi doresc mult succes lui Ricardo și sper ca toți cei care îl pot auzi cântând să fie din ce în ce mai numeroși, cei care împreună cu el pot împărtăși poveștile pe care le aduce’’, transmite E.S. Dr. João - Bernardo Weinstein în scrisoarea de recomandare artistului portughez.
    Artistul Ricardo Caria promite o primăvară plină de culoare și pasiune. Acest turneu face parte dintr-un proiect amplu în care și-a propus să promoveze muzica fado și cultura portugheză în România, țara pe care o îndrăgește de 11 ani.
    Spectacolele vor începe de la ora 20:00, în fiecare oraş şi vor fi susţinute în următoarele locuri conform programului acestui turneu:

Brașov - 11 aprilie – Teatrul Dramatic
București - 12 aprilie- Teatrul de pe Lipscani.
Sibiu - 13 aprilie - la Sala Thalia
Deva - 14 aprilie - Teatrul de Artă
Cluj-Napoca - 15 aprilie - Casa de Cultură a Studenților.
Timișoara 18 aprilie - Sala Capitol
Arad - 19 aprilie - Teatrul de Marionete
Arad - 20 aprilie - Teatrul de Marionete
Oradea -21 aprilie - Teatrul Regina Maria

    Biletele s-au pus în vânzare de la începutul lunii martie la casele de bilete, pe internet și într-o librărie, iar prețul unui bilet este de 35 lei:

Brașov – Teatrul Dramatic
București – www.bilete.ro (http://www.bilete.ro/concert-sempre-amalia-fado-12-apr-2016), www.bilet.ro (http://www.bilet.ro/event.php?id=7366)
Sibiu - Sala Thalia
Deva - Teatrul de Artă
Cluj-Napoca - Casa de Cultură a Studenților (nr. Tel 0741.031.580)
Timișoara - Sala Capitol
Arad -Librăria Corina, Strada Mihai Eminescu, nr. 2
Oradea - Teatrul Regina Maria și la Casa de Cultura a Sindicatelor
***

Sezatoarea Arta Acului




Muzeul Judetean Olt


Slatina


9 aprilie 2016





    După ce criterii se face clasificarea cămășilor tradiționale femeiești? Ce tipuri de croiuri folosim pentru confecționarea unei ii? Răspunsuri la aceste întrebări și multe altele aflăm la șezatoare, în timp ce mâinile cos de zor.

"Am fost rivalul regelui"




De pe scenele teatrului românesc de-odinioară


Ion Dichiseanu






Consemnare publicată în Almanah Cinema 1981. Decembrie 1980.


De trei ori Dichiseanu.




***Mai multe despre acest actor puteți afla și de aici:  Wikipedia

Atelierul de creatie Povestea lemnului




Nicolae Livada


Complexul Muzeal Iulian Antonescu, Bacau


18 - 22 aprilie 2016





Darul lui Serafim




Lansare de carte


Simona Antonescu


Libraria Humanitas Kretzulescu, Bucuresti


14 aprilie 2016





    Simona Antonescu este autoarea romanului Fotograful Curţii Regale, cîştigător al Concursului de Debut al Editurii Cartea Românească, ediţia 2014, devenit în scurt timp bestseller.
    Joi, 14 aprilie, ora 18:00, la Librăria Humanitas Kretzulescu din Bucureşti (Calea Victoriei nr. 45), va avea loc lansarea romanului Darul lui Serafim, de Simona Antonescu, recent apărut la Editura Cartea Românească, şi în format digital.

Invitaţi, alături de autoare: Laura Câlţea, George Neagoe
Moderatoare: Eli Bădică

    Romanul Darul lui Serafim leagă trei poveşti istorisite pe trei voci diferite, care introduc cititorul în atmosfera anilor nebuni ai jazzului, ai epocii în care se naşte viteza şi încep să moară vechile convenţii sociale, într-o Românie modernă, doar în aparenţă calmă şi prosperă.
   Actori principali: Nicolae Malaxa, unul dintre cei mai mari industriaşi români din perioada interbelică, producătorul locomotivelor Malaxa, inginer talentat şi figură politică foarte controversată a acelor ani; o candidată la titlul de Miss România 1932, în concursul organizat de revista Realitatea ilustrată; o familie de aristocraţi bucureşteni, cu un destin tragic, şi toţi membrii săi strînşi în jurul celor doi băieţi de vîrstă şcolară.
Ce au în comun toate aceste personaje?
    Răspunsul îl ştie numai Serafim, bătrînul cerşetor cu puteri tainice care străjuieşte, în noaptea de Vovidenie a anului 1932, impunătoarea biserică a Amzei.
    "Simona Antonescu are o vervă de povestaş hipnotic. Îl priveşti în ochi şi, obligatoriu, accepţi tot ce grăieşte.” (George Neagoe)
***Simona Antonescu

Muzee contemporane: memorie, text și limbaj arhitectural




Muzeul National al Literaturii Romane


Muzeul Vasile Pogor, Iasi


8 aprilie 2016





    Muzeul Național al Literaturii Române Iași organizează vineri, 8 aprilie 2016, cu începere de la ora 16:00, la Muzeul Vasile Pogor, o nouă ședință a Prelecțiunilor Junimii.
    Tema centrală a evenimentului este Muzee contemporane: memorie, text și limbaj arhitectural iar prelector va fi Augustin Ioan, profesor la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, Bucureşti. Evenimentul se aliniază noilor direcții de modernizare cuprinse în planul de management 2013-2017 al MNLR Iași, în vederea deschiderii muzeelor literare ieșene către câmpul cultural contemporan și îmbogățirea ofertei culturale.
     Dan Lungu, directorul MNLR Iași, a declarat: "În România avem o nevoie acută de modernizare a discursului muzeal, de regândire a funcțiilor muzeului și nu în ultimul rând de adaptare la un public cu o cultură tehnologică sofisticată. Dacă nu ne despărțim de ideologia muzeului-conservă și nu comunicăm pe lungimea de undă a noilor generații, riscăm să transformăm patrimoniul cultural în literă moartă.”
     Invitatul MNLR Iași la Prelecțiunile Junimii de vineri, Augustin Ioan, este arhitect, profesor dr. în Istoria Arhitecturii și doctor al Facultăţii de Filosofie a Universităţii Bucureşti.  Intervine periodic la Ministerul Culturii cu un curs despre Arhitectura muzeelor și proiectarea expozițiilor intitulat „Arhitectură și muzeologie”, în care se evocă schimbările produse în muzeele contemporane și relația acestora cu expozițiile. Are o triplă experiență de proiectare de expoziții permanente la Muzeul Național al Literaturii Române Bucuresti, precum și de expoziții temporare: Literatură română veche, Centenar Lucian Blaga etc.
***Muzeul Național al Literaturii Române Iași

Zambete de cer senin




Expozitie de fotografie


Complexul Muzeal Iulian Antonescu, Bacau


8 aprilie 2016






***Complexul Muzeal Iulian Antonescu

Targul Colectionarilor




Centrul Cultural Dragan Muntean


Deva


16 aprilie 2016