luni, 3 august 2015

Exponatul lunii: Bancnota de 10 bani




Muzeul Municipal Dej



3 - 31 august 2015





    Exponatul lunii la Muzeul Municipal Dej: Bancnota de 10 bani, bancnota cu cea mai mică valoare cunoscută vreodată în lume.
    În perioada 3-31 august 2015, Exponatul lunii august la Muzeul Municipal Dej îl constituie Bancnota de 10 bani, emisă în anul 1917, aceasta fiind bancnota cu cea mai mică valoare cunoscută vreodată în lume. Alături de "bancnota vedetă”, expoziţia mai găzduieşte o serie de bancnote din perioada 1917-1989, realizând astfel şi un incurs în istoria monetară a ţării noastre.
   În timpul Primul Război Mondial și la sfârșitul conflagrației mondiale leul românesc a cunoscut o inflație galopantă datorită distrugerii economiei românești în timpul războiului și a preschimbării banilor străini (coroane austro-ungare, ruble rusești) din teritoriile unificate cu patria mamă precum și a banilor de ocupație, emiși de armata germană.
   În această perioadă dificilă regele Ferdinand I a emis, în anul 1917, bancnota de 10 bani, cea mai mică bancnotă din lume, cu care se cumpărau aproximativ 250 g de pâine. Bancnota a intrat în Cartea Recordurilor, având dimensiunile de 27,5 mm x 38 mm, era colorată în verde şi portocaliu, având tipărite anul de emisie şi numele țării "România“. Pe avers este imprimat chipul lui regelui Ferdinand I al României, iar pe revers, stema României cu deviza regală "Nihil Sine Deo”. Tipărirea acestei bancnote de 10 bani este și astăzi un paradox pentru specialişti, având în vedere uriaşa inflaţie din România anului 1917. Bancnota reprezintă o curiozitate numismatică și un unicat mondial care poate fi văzută în muzeul dejean ca obiect al lunii august 2015.
   În prezent, în România circulă moneda de 10 bani, ea se află pe piață de aproape opt ani dar valoarea ei este chiar mai mică decât a bancnotei de 10 bani emisă în anul 1917. Cu o monedă de 10 bani nu se poate cumpăra practic nimic.

Între adevăr şi legendă




Muzeul Judetean Teleorman


Alexandria


4 august - 26 septembrie 2015





   Muzeul Judeţean Teleorman, instituţie de cultură aflată în subordinea Consiliului Judeţean Teleorman, organizează expoziţia Între adevăr şi legendă- măguri şi gorgane din judeţul Teleorman. Evenimetul va avea loc marţi, 4 august 2015, ora 11.00, în Sala Auditorium.
   Prezenţe solitare peste tot în peisajul României, movilele făcute de om au atras atenţia din vremuri străvechi. Puse pe seama uriaşilor sau a jidovilor, au încântat şi înfricoşat în egală măsură, tradiţiile şi credinţele populare răspândite în toată ţara atribuindu-le comori fabuloase de multe ori blestemate.
   Începând cu primele săpături efectuate la sfârşitul sec. al XIX-lea şi începutul sec al XX-lea, măgurile au fost împărţite de arheologi în tell-uri (sate preistorice) şi în tumuli ( morminte folosite între mileniul III î. Chr. şi sec. XIII d. Chr). În urma săpăturilor, cercetătorii au scos la iveală în tell-uri resturile de milte incendiate aparţinând unor sate din eneolitic (mileniul V î. Chr.) iar din tumuli morminte cu un inventar funerar sărac sau obişnuit dar şi adevărate "comori” cum este cazul tezaurului de la Peretu.
   Expozitia Între adevăr şi legendă- măguri şi gorgane din judeţul Teleorman prezintă o istorie a cercetărilor acestor situri pe teritoriul judeţului Teleorman, principalele descoperiri cât tehnicile şi metodele folosite în studierea lor. Este prezentată atât importanţa lor pentru patrimoniul naţional cât şi situaţia actuală când multe au fost distruse sau sunt ameninţate cu distrugerea.
Expozitia va rămâne deschisă până pe data de 26 septembrie a.c.

Exposures from Darkness




Arta plastica contemporana romaneasca


Maxim Ivanescu


Libraria Okian, Brasov


1 august - 1 septembrie 2015






    Lumea sa, plină de ciudăţenii, stranie, îşi găseşte rezonanţe într-un perimetru spiritual dramatic, formula sa artistică fiind tulburătoare prin conţinutul enigmatic cu care este încărcată. Bazată pe intenţia de fabulaţie, dar şi pe impulsurile necontrolate ale inspiraţiei, creaţia lui Maxim Ivanescu nu ţine seama de convenţii şi canoane, ignoră criteriile frumoasei compuneri sintetice, pentru a se lăsa în voia unei frenezii a plăsmuirilor. Expoziţiile lui Maxim Ivanescu sunt secvenţe ale unui demers coerent şi continuu care demonstrează autenticitatea şi bogăţia unei viziuni grefate pe o sensibilitate fină şi misterioasă, străbătută de fiorul invizibilului şi de incantaţiile magice ale liniei şi ale culorii. Aceste lucrări angoasate ne apar ca dramatice interogaţii existenţiale. Camuflarea, masca, insinuarea unor relaţii insidioase între personaje sunt procedee care-l caracterizează în edificarea universului său, un univers de mister şi de stări contradictorii, un spaţiu nonfinit, într-o perpetuă devenire. În profunzimea lor, aceste imagini concepute de M.I. sunt regăsiri ale unui spirit pătimaş până la cruzime, ce vorbeşte limba arzătoare a senzualităţii pământeşti şi care emană un erotism fără echivoc.
(Veronica Bodea Tatulea).

Exponatul lunii: Vase romane cu scene dionisiace




Muzeul de Istorie Nationala si Arheologie


Constanta


1 - 31 august 2015




    În cadrul seriei Exponatul lunii, Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța prezintă în luna august două vase ceramice romane cu scene dionisiace datate între secolele II – III p. Chr., descoperite în necropolele Tomisului. Vasele aparțin tipului oinophoros (recipient pentru vin) și fac parte din categoria ceramicii de lux terra sigillata. Reprezentările în relief cu scene mitologice vin să sublinieze caracterul funerar al acestor vase.
   Acest tip de recipiente ne este semnalat la Dunărea de Jos prin descoperiri mai vechi, cum sunt cele de la Aegyssus (Tulcea) şi com. Greci (jud. Tulcea), diferenţe apărând în forma lor, acestea fiind cilindrice, iar exemplarele din Tomis piriforme. Astfel de vase au mai fost descoperite în Dacia, la Micăsasa (sec. III p.Chr.), în bazinul pontic la Chersones (sec. II p. Chr.) şi în Dalmaţia, la Burnum.
***Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța

Cele mai calduroase salutari...din Algeria



De prin lume adunate...


Colectii si Colectionari


Cartofilie




Pe "timpuri", statul roman a trimis numerosi profesori
in tari din "lumea a treia" sau "in curs de dezvoltare".
Era o forma de "ajutor fratesc" dar si de promovare a intereselor romanesti
in acele colturi de lume.
In cele mai multe cazuri erau tari vorbitoare de limba franceza
(in special cele din Africa) sau francofone (si francofile...).

Iata si un caz concret:


Traian Beciu preda la Liceul Mixt din Bauira, Algeria.
Cu ocazia Anului Nou 1975, ii trimite aceasta carte postala
prietenului sau, profesorul Popescu Fanica, de la
Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti.
Cred ca a cautat mult pana a gasit ceva reprezentativ pentru
locul in care se afla...
Ilustrata (realizata in Italia; cod: 4715/4) nu este francata sau stampilata; 
pesemne a ajuns intr-un plic sau a fost inmanata personal de cineva 
revenit pe meleagurile natale.

Pe simezele ploieștene




Arta plastică contemporană românească


Ileana Dăscălescu, Ion Șinca


Muzeul de Artă Ploiești


4 august 2015






Vernisaj: marți, 4 august 2015, ora 17.00.
***Muzeul De Artă Prahova

Asa cum au fost




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Oameni care au trecut prin viata


Un teanc maricel de fotografii, scoase dintr-un album destul de deteriorat.
Dupa "studiu", apartinand familiei Nicolescu, in principal fratilor
Nicolae si Stefan...
Veniti, probabil, dinspre partea de vest a tarii si stabiliti in sudul ei.
Pe la Calarasi...
Oameni de o conditie materiala mijlocie; obisnuiti...


Cronologic vorbind, cea mai veche imagine...


Desi si-aceasta si-ar putea revendica intaietatea.


...a unuia dintre personaje, fotografiat "afara"...
Oricum, ambele sunt antebelice.





Foto: Theodor H. Fachiroff, Bucuresci.


Fotografie oferita ca amintire lui St. Nicolescu, comuna Cacomeanca,
Judetul Ialomita. August 1912 (?)
Denumirea localitatii atat de..."expresiva" a fost schimbata in Gradistea.
Azi, in judetul Calarasi.  


Fotoglob, Bucuresti. 16 septembrie 1913.


"Colegului de munca, prietenie. L. Vasiliu".
25 iunie 1915.


"In amintirea colegului de lucru. Lucia. 
Dl. R. Dida (?) functionar Politia Constanta. Loco".
31 mai 1916.


"Copilul Ecaterinei. Bucuresti. Familiei Stefan Nicolescu".
1919.


"George. Familie Stefan Nicolescu. Cacomeanca". 1922.


"Souvenir. Etuta. Familiei St. Nicolescu. Com. Cacomeanca. Ialomita".
14 aprilie 1926.


Studio foto Const. Boni, Calarasi.


Foto-Splendid. T. Severin.


"Amintire din ziua de 8 Miercuri Iunie anul 1932. Aurica Andrei.
Familiei Petrica Nicolescu. Str. Sf. Niculae, No., Calarasi".


"Familiei Stefan Nicolescu.
Cacomeanca, Jud. Ialomita". 1932.


Constanta. 15 iulie 1933.


"Draga Petrica si coana Elena va trimit aceasta fotografie 
ca drept reamintire din anul 1934 Septembrie 17. 
Cu prietenie. M. Ganciulescu.
Familiei Petrica Nicolescu. Str. Santul Nicolaie, No., Calarasi".
Foto-Manon, Constanta.


"Spre amintire din anul 1934.
Petrica Nicolescu, Elena Nicolescu, Ecaterina Nicolescu,
Velicu Ganciulescu, Filofteia Ganciulescu, Ileana.
Fotografiati la Constanta".


"Amintiri din prima zi a militarii mel Cand am imbracat haina militara.
Soldatu Ivanov St. George. Repartizat: Comp. Specialitati".
10 apriliew 1935.


Pe faleza Cazinoului, Constanta.


"Suvenir Ditica Ionescu. Las ca suvenir Portretul meu
in etate de 17 ani". Studio foto din Odobesti.



"Amintire dela tablourile vivante si serbarea date la Cercul subofiterilor.
E. Niculescu." Foto-Select N. Cristescu, Calarasi.


"Ca amintire va incredintez aceasta fotografie in ograda
unde locuesc familia N. Nicolescu. Bacau, Str. Vulturi 15.
Dlui St. Nicolescu, Str. Elefterescu No. 68, Bucuresti."


Aceeasi explicatie ca mai sus. 



Foto-Modern, Dobre Vasile, Str. Carol 182, Constanta.


Studio foto Const. Boni, Calarasi.



Foto Studio G. Gheorghiu, str. 7 Noiembrie (?), Calarasi.



Studio-Fotografic R. Fr. Grigorescu, Str. Stirbey Voda 44, Calarasi. 




"Domnisoarei Lenuta Canplungeanu (?) Loco Bal".


Chitu Elisaveta.
Studio de pe strasa Puschin, nr. 44, Chisinau.
Fotografie pentru legitimatie C.F.R.


Foto-Studio Gh. Gheorghiu, Calarasi.




"Iovanov Hariette, cl. I partic.".


Stelian Craciun, Foto-Color, Shiria.


Studio foto: Const. Boni. Calarasi.


Foto Julietta.



"Tone si Zoica. Str. Sf. Nicolae No. 21 Calarasi".


"Aceasta fotografie este data ca amintire dela Tone si Zoica Andreescu;
ambii premianti in cl. I Primara.
Dnei si Dl. Chitu. Str. Sft. Nicolae, No. 21, Calarasi."
Studio-Fotografic R. Fr. Grigorescu. Str. Stirbey Voda 44, Calarasi.


Foto-Modern. Dobre Vasile, Constanta, Str. Carol, 182.



"Amintire dela al tau frate Ionel fotografiat in Odesa in 
ziua de 1 ianuarie anul 1942".


"Amintire dela Boboteaza la Odessa." 6 ianuarie 1943.


Doar atat am putut distinge: "Prezenta fotografie este a agentului Ivanov..."





Foto-Teisanu. Calarasi.







Studio foto: Const. Boni, Calarasi.



"Marcela".







"Agadia".








"Nu privind sa-ti amintesti/ci amintindu-ti sa privesti.
Viorica Voicu. Ciochina". 25 iunie 1958.





"Catalin. Sa traiasca sa fie sanatos si fericit in viata.
Tanti Agatia".





"Mina. Eu sunt dat fara glas/daca ma iubiti/
pastrati-ma la orice pas. Mina Nichita. Amara".
1 martie 1965.







"Pentru Agatia".




"Mariana si Ionescu Georgeta profesoare de rusa cl. VII"


"Cu drag pentru tanti Agatia. Coste - Victorita".






"Amintire dela nunta. Puiu si Corina. Pt. Agatia".
24 Iulie 1977.




Sa ne luam si noi "ramas bun!" de la protagonistii
acestui crampei de viata...