vineri, 4 decembrie 2015

Dealuri și câmpii. Ion Țuculescu și Horia Bernea




Lansare de catalog


Libraria Carturesti Verona, Bucuresti


10 decembrie 2015






    Joi, 10 decembrie, de la ora 18:30, alături de Erwin Kessler şi Cătălin Davidescu, vă invităm la Cărtureşti, în Café Verona, la evenimentul de lansare al catalogului Dealuri și câmpii. Ion Țuculescu și Horia Bernea.
    Este greu să asociem numele lui Țuculescu de cel al lui Bernea. Ambele nume par să domine, fiecare, un univers propriu în care au fost instalate nu tocmai critic atât de cutumă, cât și de o anumită deprindere de a privi artiștii și arta lor, într-un mod fragmentar și mai puțin în con-text. Țuculescu și Bernea par, din această perspectivă, fixați într-un paralelism distant, ireconciliabil.
    Catalogul Dealuri și câmpii pariază (sau dovedește?) că nu! Că dimpotrivă! Că ambii artiști – atât de relevanți și de definitorii pentru arta românească modernă – au experimentat și au avut de negociat cu un univers politic comun. Un univers dur, opresiv, închis, croit după canoanele totalitarismului, dominat de sloganul politic de partid și reglat permanent de cenzură. Universul societății românești din perioada anilor 1960-1970.
    Cum anume au răspuns cei doi artiști la aceste provocări? În ce măsură au făcut compromisuri? Cum au reușit să strecoare libertatea de expresie în arta lor? Dar, oare, au reușit ei acest lucru? În ce măsură? Și cu ce costuri stilistice și estetice? În ce fel au găsit soluții comune? În ce fel se deosebesc cei doi prin soluțiile găsite și propuse? Lista de întrebări nu se sfârșește aici. Nici nu e cazul. Dealuri și câmpii ne demonstrează că abia acum s-a deschis.
    Catalogul, editat de Fundația MARe la Editura Vellant, însoțește expoziția Dealuri și câmpii. Ion Țuculescu și Horia Bernea, vernisată la Muzeul de Artă Craiova, pe data de 3 noiembrie. Expoziția este deschisă publicului până pe data de 6 martie 2016. Dar catalogul, deloc dependent de expoziție - deși în strânsă legătură cu aceasta - este disponibil pentru toată lumea în librăriile din toată țara. Conține texte de specialitate semnate de Erwin Kessler, curatorul expoziției, beneficiază de o postfață semnată de Cătălin Davidescu și prezintă integral, in imagini, expoziția de la Muzeul de Artă Craiova.
  Este al doilea proiect desfășurat de Fundația MARe (Muzeul de Artă Recentă) împreună cu Editura Vellant, primul fiind catalogul Coasa era pui. Ecaterina Vrana, cel mai amplu catalog de până acum dedicat artistei Ecaterina Vrana, cu o amplă selecție de texte inedite ale artistei și care a însoțit expozițiile retrospective ale artistei la Aiurart (aprilie-mai, 2015) respectiv la Muzeul de Artă Constanța (iulie-august, 2015). Și, după cum merg lucrurile, nu va fi nicidecum ultimul proiect comun (Silviu Dancu).

   Fundația MARe, înființată în 2015, are ca scop prezentarea și promovarea artei românești din ultimii 50 de ani, inclusiv arta contemporană. Fundația Muzeul de Artă Recentă își propune să desfășoare activități curatoriale în parteneriat cu muzee de artă din țară și nu numai, precum și activități editoriale și educative, și să ”revadă” artă românească din anii '60 și până azi după criterii și metodologii proprii și în lumina unor reinterpretări inedite. Pariul MARe este acela că arta românească este departe de a fi fost ”epuizată” în formele și în fondul său, că analizele făcute discursului artistic din ultimele decenii, inclusiv al celui de azi, sunt departe de a fi complete sau exhaustive. Fără a avea pretenția că va ”rezolva” definitiv acest aspect, MARe își asumă rolul de a readuce în zona de interes lucrări și artiști considerate și considerați în mod uzual ca fiind (deja) de ordinul trecutului, mizează pe contextualizarea conceptuală și istorică a lucrărilor și caută să identifice critic filiații, continuități ori ruperi în interiorul discursului artistic românesc. Iar obiectivul pe termen scurt și mediu al Fundației este construirea muzeului MARe, primul muzeu de artă privat din România, construit special în acest scop. Inaugurarea acestuia este planificată pentru a doua jumătate a anului 2016 sau pentru prima jumătate a anului 2017.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu