joi, 23 iulie 2015

Din corespondenta familiei Eustatziu...



Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Cartofilie



Am intrat, recent, in posesia unor carti postale ante si interbelice.
Le-am luat, cum s-ar spune, "cu ochii inchisi". Adica pe baza
"parfumului de epoca" pe care il "degajau".
Acasa, in timp, iau piesa cu piesa si...calatoresc in timp.
Nu caut spectaculosul sau extraordinarul.
Imi este de-ajuns sa ridic un pic valul uitarii asternut, dupa zeci de ani,
peste oamenii "care au trecut prin viata" si destinele lor.



"Dragii mei, printre numeroasele distractiuni ce-mi permit, este si acea
de a fi ramas singur in curte. Niculae, in urma unei observatiuni facute, 
a plecat de ieri ora 2 pm, astazi ora 10 1/2 dim. si inca nu a sosit,
nu vorba, poate sa soseasca, insa acum nu'l mai primesc eu. Lipsa lui
n'o simt mult, am mare comoditate cu apa in casa. Am decis sa rog
pe femeia de la Rachtivan sa'mi faca focul, pentru apa, sau sa cumpar o masina
mare de spirt, e tot ce am nevoe. Femee nu caut deoarece as avea balamuc
cu mancarea, si apoi mai bine sa-ti alegi dta la venire. Al vostru Victor.
8 septembrie 1910. 


"Cineva" ii scrie Virginiei Eustat(z)iu de la Galati;
pe 28 iulie 1913. In limba franceza.
Nu am reusit sa descifrez in totalitate randurile...
Dar ceea ce este mai important am aflat:
expeditorul nostru se pregatea sa plece la razboi.
In Bulgaria...
Este un aspect interesant, istoriceste vorbind.
Primul Razboi Balcanic s-a desfasurat intre 
8 octombrie 1912 - 18 mai 1913, Romania neluand parte la acesta.
Al doilea Razboi Balcanic a avut o desfasurare "fulger":
16 iunie - 18 iulie 1913. La acesta am participat si noi 
(incepand cu 10 iulie 1913 cand am atacat in sudul Dobrogei).
In concluzie, la data expedierii scrisorii razboiul luase practic sfarsit.
In urma Tratatului de la Bucuresti (10 august 1913) Romaniei ii
revenea Cadrilaterul (cu cele doua judete: Durostor si Caliacra).



Din pacate stim ziua, 16 iunie dar nu si anul...
Teoretic, judecand dupa marca fixa a cartii postale (Carol I),
am putea fixa, ca limita, anul 1914.


O alta corespondenta in limba franceza.
Din care aflam, printre altele, ca Victor Eustat(z)iu a 
petrecut un sejur la Paris si ca era fiul Virginiei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu