duminică, 21 iunie 2015

Vremea din...1937




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Cartofilie



Preumblandu-ma prin targ, mi-au atras atentia cateva imagini monocolore.
Imi inspirau destul parfum de epoca ca sa ma intereseze; 
fie si numai sa le privesc mai de aproape.
In prima instanta am crezut ca sunt decupaje din vreun ziar,
este drept interbelic. Cum nu ma prea inghesui la a strange asa ceva era
cat pe-aci sa renunt la ele. Mi-ar fi parut rau caci erau foarte bine pastrate,
aproape nefiresc pentru calitatea unui ziar si cu atati ani "in spinare".
In cele din urma, le-am luat acasa, odata cu alte imagini, dragi mie din Japonia.
Pe cele din urma le gasiti adaugate la articolul cu "straie" de prin alte parti...
Pe cele dintai, vi le prezint mai jos. La final, voi reveni cu unele observatii...














Am preferat sa v-o prezint asa; 
mi s-a parut ca prin cropuire pierd prea mult din ansamblu.

Si acum cateva observatiuni si consideratiuni;

Imaginile sunt tiparite pe o hartie groasa ba as putea spune chiar carton.
Sunt multe carti postale realizate pe carton cu mult mai subtire, inclusiv in 
zilele noastre.
Uitandu-ma cu atentie pe spate am desoperit ca pe acestea sunt imprimate
fragmente din caricaturi, semnate Iulian Anestin, aparute in ziarul Vremea
intr-o editie dupa (cred) sarbatorile pascale din 1937.
Ceea ce la prima vedere am crezut ca sunt decupaje de fapt sunt taieturi
"industriale" si nu realizate in casa cu foarfeca.
Acum se nasc alte intrebari. De ce nu au, totusi, caracteristicile unei carti postale
(grafica, inscriptionare, etc).
Eu am gasit doua posibile explicatii:
- ceea ce am eu reprezinta doar un "strat" (cel exterior) al unei carti postale,
urmand ca acestuia sa i se suprapuna altul, cu elementele caracteristice 
acestui efect postal. S-au folosit, spre tiparire, coli de la ziarul Vremea.
- poate avem de-a face cu "eseuri" cartofile ca sa le zic asa.
Ale aceleiasi edituri sau tipografii care "scotea" Vremea.
S-au folosit coli existente de la ziarul Vremea pentru un viitor set 
de carti postale urmand ca, dupa aprobare, sa se treaca la productia de serie.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu