luni, 11 mai 2015

Radio in rate...si mai multe intrebari




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari


Inscrisuri de toate felurile









Printre documentele si fotografiile aflate intr-un maldar, luate la gramada,
am gasit cateva despre un subiect obisnuit.
Achizitionarea de marfuri in rate in epoca comunista.
Plecand de la obiectul aflat in cauza: un aparat de radio.
Mi-am spus ca, de ce nu, avand toate actele necesare, sa ilustrez si acest capitol.
Tot trebuia sa-l fac odata si-odata.
Trecand la scanat si analizat...am descoperit unele aspecte, totusi, 
mai putin intalnite. Care mi-au ridicat unele semne de intrebare.
Hai sa vedem, impreuna, despre ce este vorba.





In rezumau, Ion Stanga cumpara, pe 29 martie 1962, cu plata in rate, 
un aparat radio marca Enescu 2.
Fabricat (pe 20 martie 1962) la Intreprinderea Electronica din Bucuresti.
Asadar, un parat proaspat iesit de pe liniile de productie.



De unde a cumparat: de la O.C.L. Tehnomental, unitatea nr. 96,
de pe Lipscani.


Deja stiti: 
pretul aparatului: 2175 lei.
aconto: 375.
Rest: 1800.
Platibil in 12 rate lunare a 150 lei fiecare.
La ultima rata s-a adaugat si dobanda legala: 29,25 lei.
Lucrurile incep sa fie interesante de-abia de-acum incolo...
Ion Stanga era "salariat al M.A.I".
Domiciliat, pe atunci, pe strada Ciresoaia, nr. 1, Raion Tudor Vladimirescu.
Am cautat, de curiozitate, intr-un ghid al Capitalei (1962), am gasit
trecuta strada in lista (careu 376) dar nu si pe harta. Ar fi trebuit sa fie
undeva in zona Vitan, Calea Dudesti. Dar nu asta este problema...



Am cautat, pe net, referiri la Decretul nr. 63/1955.
Nu le-am gasit. 
Ma intriga insa ce-i cu contul nr 03/027/51 Stalin!
Poate cineva sa-mi explice?



Situatia achitarii ratelor.
O neconcordanta a datei de incheiere a contractului: 17 mai 1962.
Data care nu se regaseste in documentele de mai sus.
Emitent: Ministerul Afacerilor Interne.
Directia Spate.
Oare ce inseamna aceasta titulatura. Cu ce se ocupa Directia?

***
Va dati seama, in aceste conditii, nu puteam lasa necercetate si alte 
documente, la fel de banale, avute la dispozitie...


Un contract de inchiriere, valabil intre 1 iulie 1963 si 1 iulie 1964
(de fapt, 30 iunie; n.a.).
Din care aflam ca Ion Stanga era "functionar" M.A.I.
Caruia i s-a repartizat un apartament de o camera.
Mai prin centru (Brezoianu, 38 A, ap. 17, etaj 6, Raion 16 Februarie).
Cam putin, mi-am spus, chiar si pentru o persoana....
O garsoniera de 13 mp? Pentru un angajat M.A.I? Hm!



Functionar, functionar, dar cu un venit lunar de 8750 lei!
De peste patru ori cat avea "un om obisnuit"...



La casa nou, chiar si inchiriata, trebuia si un contract cu 
intreprinderea distribuitoare de electricitate (I.D.E.B.).



O alta referire la o lege speciala.
Probabil asigura un tarif preferential...


***
La final, stau si ma intreb;
"fara patima si ura".
A fost vreo locuinta conspirativa sau doar, pur si simplu,
de situatia unui tanar aflat la inceput de drum.
In viata si cariera.
Voi ce spuneti?










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu