luni, 30 martie 2015

Maramureșul meu




Lansare de carte


Miya Kosei


Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Cluj - Napoca


2 aprilie 2015




   Joi, 2 aprilie, de la ora 18:00, Editura Idea și Muzeul Etnografic al Transilvaniei vă invită la lansarea volumului Miya Kosei - Maramuresul meu/ My Maramures, în prezența autorului.
Cartea va fi prezentată de prof. dr. Dorel Găină.

   Kosei Miya s-a nascut in 1937 la Tokio. A studiat literatura, arta, istoria, etnologia, economia si sociologia. In 1965 a descoperit Romania, si mai ales Maramuresul, care l-a entuziasmat si unde a revenit de peste o suta de ori. Multe dintre cartile sale si mai multe volume de fotografii – intre care Rumanian Rhapsody (1986) si Europa Orientalis (1991) – sunt consacrate Romaniei.

    "Am ajuns din întâmplare în România, o ţară necunos­cută pentru mine, în primăvara anului 1965. …Toţi românii pe care i-am cunoscut mi-au recomandat să vizitez Maramureşul, în nordul şi nord-vestul ţării. Două luni mai târziu, m-am dus într-un sat de ţărani şi crescători de vite de dincolo de Munţii Carpaţi. Am avut imediat o senzaţie de déjà-vu. Era un peisaj pe care-l mai văzusem undeva, cândva. Atmosfera semăna foarte mult cu cea din Japonia de odinioară. Case acoperite cu stuf, căruţe trase de cai şi vite care treceau, un cocoş care cânta sau vocea oamenilor care vorbeau de parcă ar fi cântat; toate acestea, întâlnite în fiecare sat, creau senzaţia de apropiere. …
    M-am hotărât să realizez un album de fotografii monocrome pentru a înregistra scenele frumoase pe care le-am întâlnit. … Monocromia cuprinde toate culorile, urmărind să integreze sufletul în punctele de origine ale centripetalului şi centrifugalului. Monocromia se adresează mai degrabă intelectului decât emoţiei. Se poate spune că aceasta e metafizica ultimă.
    Îmi doresc ca, prin aceste fotografii monocrome, să simţiţi culorile şi să aflaţi direcţia vântului, să vă bucuraţi de balada luminilor şi a umbrelor. De asemenea, mi-aş dori să vă gândiţi la ce înseamnă fiinţa umană şi viaţa ei, cea de zi cu zi. Aceasta e povestea spiritului, prinsă în fotografii. Mi-aş dori să priviţi acest album cu inima. Având în vedere că e monocrom, veţi vedea culorile cu inima. Am încercat să reţin obiectele cu inima.
   Mai multe decenii, am încercat să surprind mai degrabă lucruri invizibile. Dacă din adâncurile imaginii se va ivi ceva în timp ce-o priviţi, scopul meu va fi fost atins.
    Le mulţumesc din suflet tuturor celor care au contribuit la crearea aceste cărţi. Şi îi mulţumesc mult lui Pál Péter şi mulţilor buni prieteni din România.” (Miya Kosei).
***Tudor Salagean

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu