vineri, 26 septembrie 2014

Icoanele pe sticlă din Sibiel




Biblioteca Municipala St. L. Roth, Medias


Giovanni Ruggeri


7 octombrie 2014





   Giovanni Ruggieri, jurnalist şi eseist, autor al cărţii Icoanele pe sticlă din Sibiel va fi prezent la Mediaş. Evenimentul va avea loc la Biblioteca St. L. Roth marţi, 7 octombrie, de la ora 17.00.
   Originea şi semnificaţia icoanelor pe sticlă din Transilvania, cu o amplă prezentare a colecţiei din Sibiel şi povestea naşterii şi dezvoltării Muzeului Zosim Oancea, reprezintă conţinutul recentei cărţi semnate de Giovanni Ruggeri, un jurnalist bun cunoscător al României.
   În şaptezeci şi două de pagini de text, îmbogăţite cu numeroase fotografii color ale celor mai frumoase icoane ale Muzeului, este ilustrată istoria extraordinară păstrată la Sibiel.
   Giovani Ruggieri este autorul multor reportaje despre România şi Europa de Est.
Muzeul de icoane pe sticlă de la Sibiel, fondat de părintele Zosim Oancea în plin regim comunist, în 1983, este cel mai mare muzeu de icoane pe sticlă din lume. Sticla era suport de icoane de pe vremea romanilor şi bizantinilor, dar la noi punctul de plecare al alegerii sticlei ca suport a fost, se pare, minunea de la Mănăstirea Nicula, în Maramureş: la 1699 icoana Fecioarei, pictată pe lemn, a început să lăcrimeze, minune care a transformat mănăstirea din Maramureş într-un loc de pelerinaj dinspre Transilvania şi Moldova.
   Până la înjghebarea colecţiei de icoane de la Sibiel, comuna Sălişte, la aproximativ 20 de kilometri vest de Sibiu, a mai trecut însă destulă vreme. Muzeul a adus satului includerea în patrimoniul cultural al UNESCO, la amenajarea sa contribuind inclusiv Consiliul Ecumenic al Bisericilor de la Geneva.
    În colecţia părintelui Oancea se mai găsesc icoane din Banat şi Nordul Moldovei, multe dintre ele având o vechime de peste 200 de ani, iar în timp suportul icoanelor s-a diversificat, muzeul incluzând astăzi şi pictura pe lemn.

Intrupari ale iubirii - Jurnal de seara




Lansare de carte


Florin Caragiu


Libraria Sophia, Bucuresti


3 octombrie 2014






   "Fără a fi un protest, dar cu pana suspendată deasupra hotarului interogațiilor retorice (interogând teologia din spaţiul ştiinţei şi ştiinţa din cel al teologiei) într-un stil care alternează cu măiestrie între metaforă si observaţia întemeiată pe exigenţele acuităţii spiritului ştiinţific - aceste "atingeri intime modulate de harul dumnezeiesc" , pe coarda unei sensibilităţi aparte afirmă, într-o nuanţare stilistică abilă, tema centrală a vieţii spirituale şi duhovniceşti: desăvârşirea, în speţă, desavârşirea prin iubire."

Pr. Dr. Gabriel Mândrilă

Din anii construirii socialismului




Romania de-altadata


Colectii si Colectionari



Incep un nou serial; 
voi grupa aici marturii ale unei perioade prin care au trecut multi dintre noi.
Cu bune, cu mai putin bune. Fiecare poate judeca. 
Mai ales in functie de experientele proprii.
O perioada in care s-a construit insa mult. La propriu si la figurat.
In mai toate domeniile.
Vor fi carti postale, fotografii, documente...Ce pot strange si eu.
Sa pornim insa la drum...



Din Poiana Stalin (Brasov) la Bucuresti. 1957.


De la Vaslui la Bucuresti. 1958.


1953.



1955.


O firma care si-a pastrat denumirea pana-n zilele noastre.


As indrazni sa spun ca muncitorii sunt de fapt...militari. 
Soldati in termen. Anii '70.


Dupa aspect, obiectiv industrial. Anii '70.


C.S.A. Trustul de Utilaj Terasier. (T.U.T.)
"Cu ocazia zilei de 30 Decembrie si a noului an, colectivul de munca din 
Trustul de Utilaj Terasier, va doreste fericire, sanatate si succese in 
indeplinirea sarcinilor prevazute in directivele 
celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Roman.".
Ilustrata aparuta intre 1966-1968. Necirculata.



Taina Pământului




Arta plastică contemporană românească


George Tiutin


Lansare de carte: De la materie la sens


Galeria Galateea, București


19 septembrie - 15 octombrie 2014







   Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti şi Galeria Galateea anunţă lansarea albumului De la materie la sens dedicat operei regretatului ceramist George Tiutin; cartea a apărut anul acesta la Editura Palatelor Brâncoveneşti în viziunea grafică de excepție a Claudiei Tache.
   Evenimentul va avea loc luni, 29 septembrie, ora 19:00, la Galeria Galateea, în cadrul expoziţiei George Tiutin: Taina pământului care reuneşte un ciclu de lucrări emblematice, larg prezentate în album, realizate între anii 1981– 2009.
    Albumul şi expoziţia organizată de familie in memoriam George Tiutin, vor fi prezentate de criticul de artă Doina Mândru, curatorul evenimentului.
Expoziția poate fi vizitată în perioada 19 septembrie – 15 octombrie 2014
  George Tiutin (născut la Talpoş, Bihor, în 6.05.1935, decedat la Bucureşti în 26.12.2013) a absolvit Institutul Nicolae Grigorescu, facultatea de Arte decorative, în anul 1963, avându-i ca profesori pe remarcabilii sculptori Mac Constantinescu şi Zoe Băicoianu. Între anii 1968 - 2009 Tiutin realizează, singur sau participând în colective de artişti, o substanţială operă de artă murală şi decorativă în ansambluri turistice sau rezidenţiale din Olimp, Neptun, Sinaia, Bucureşti, Snagov. Parte dintre acestea sunt consemnate fotografic în album. Remarcabile pentru amploarea explorărilor artistice sunt expoziţiile autorului din 1971: Bucureşti şi Linköping, Suedia, 1981, Bucureşti şi Malmö, Suedia şi 2012, Palatele Brâncoveneşti, Mogoşoaia, unde a expus instalaţia ceramică intitulată Pământ şi Comos. 
   Tiutin interoghează primordialul prin materialitate şi registrul simbolic al memoriei prin forma simplă, ades epurată de accident, care trăieşte prin volum şi textură, dar şi prin multiple intervenţii la nivelul suprafeţei. Lucrările sale propun simboluri prin ansambluri de tipul arhitecturii sacre, sau aglomerări de elipse sugerând cosmogonii în derulare, "imagine de anvergură, efort de cuprindere" cum spunea inspirit prietenul său Florin Ciubotaru. 
    Pe langă aceste prezenţe solo, artistul a participat intens la majoritatea Saloanelor de arte decorative, precum şi la numeroase expoziţii ceramice desfăşurate în spaţii europene.

Comemorare Corneliu Coposu




Prezente romanesti peste hotare


Institutul Cultural Roman, New York, S.U.A.


26 - 30 septembrie 2014





Întâlniri: București – Yafo/București – Haifa




Expozitie de fotografie


Ruth Oren (Israel)


Galeria 15 Design, Bucuresti


27 septembrie - 10 octombrie 2014




   Întâlniri: București – Yafo / București – Haifa este titlul expoziției de fotografie semnată de artistul israelian Ruth Oren, care va fi găzduită la Galeria 15 Design – Hanul cu Tei din București, în perioada 27 septembrie – 10 octombrie 2014. 
   Vor fi prezentate fotografii realizate de Ruth Oren în București, Yafo și Haifa pe parcursul mai multor ani.
Vernisaj - 27 septembrie, ora 18:00
Vă așteptăm cu drag!

Sarbatorile Toamnei - Ziua Recoltei




Diaspora romana


Centrul Socio - Cultural La Strada, Roma, Italia


editia a II-a, 27 - 28 septembrie 2014





***Gabriel Pirjolea

Ziua Confucius




Institutul Confucius


Muzeul de Istorie a Transilvaniei, Cluj - Napoca


27 septembrie 2014




   Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei organizează sâmbătă, 27 septembrie, ora 13.00, vernisajul expozitiei semnate He Lihong, unul dintre cei mai titraţi artişti plastici contemporani chinezi. Lucrările sunt realizate prin tehnica xilogravurii şi sunt centrate cu precădere pe redarea mediului natural din zona natală a artistului – Regiunea Autonomă Chineză Ningxia Hui.
    Evenimentul are loc cu ocazia ZILEI CONFUCIUS, de aniversare a 10 ani de Institut Confucius în lume şi 5 ani la Universitatea Babes-Bolyai. 
    Institutul Confucius este o organizaţie educaţională şi a fost infiinţat la Universitatea Babes-Bolyai in septembrie 2009 ca parte a unei reţele de 400 de institute la nivel mondial. În cei cinci ani de activitate instituţia clujeană a acţionat prin intermediul activităţilor culturale organizate, ca o punte de legatură între China şi România.
    Expoziţia va fi deschisă publicului până în data de 4 octombrie 2014 şi va putea fi vizitată în zilele de marţi, joi, vineri şi sâmbătă între orele 10.00-16.00, iar miercuri între orele 12.00-18.00.

O altă pasiune frumoasă




România de-altădată


Colecții și Colecționari


Maximafilie



Pe la inceputul anilor '60 am descoperit și m-am îndragostit de mărcile poștale.
Am devenit, cum se spune, filatelist. Amator; stadiu la care mă aflu și astăzi.
Și tot atunci strângeam cu sârg cărți poștale și plicuri; ilustrate, semi-ilustrate, 
de toate felurile. În acest context am remarcat și realizările ținând de ramura 
Maximafiliei.
M-au fascinat încă de pe-atunci: 
carte poștală - ștampilă - marca poștală, 
într-o necesară și frumoasă concordanță; 
de temă, realizare grafică și de timp (datare). 

Fiind totuși la o vârstă fragedă (6-7 ani) și cu un buget extrem de redus
mi-a fost aproape imposibil să abordez, cât de cât serios, acest domeniu.
M-am limitat doar a ști, a fi la curent și...la a admira.

Toate acestea mi-au revenit în minte acum cateva luni când dna Carmen Blaj
mi-a donat, printre altele, o mapă care, la vremea ei, conținea 
astfel de cărți poștale. Nu aveam decât cateva exemplare așa încât nu am 
putut realiza o postare pe această temă.
Lucrurile s-au schimbat zilele trecute când am intrat în posesia mai multor
 exemplare.

Ceea ce urmează nu este prezentarea unei colecții, 
deși nutresc speranța să ajung la așa ceva.
Este doar un simplu semnal si o dorință.
Dar mai presus de toate, este o rememorare; a anilor copilăriei mele.


Mapă Maximafilie. 1963.
Pe spate, sunt inscripționate următoarele:
Tiparul: C.P.C.S.
Plic Maximafilie.
Conține 20 buc. lei 21.


Capra neagra - Rupicapra rupicapra.
Format mare.
Alt tiraj, fără inscripționare.


Lalele - Tulipa gesneriana.
Format mare.


Pelicani - Pelecanus onocrotalus. Format mare.
Alt tiraj, fără inscripționare. 


Cazinou Constanța.
Format mare.
Alt tiraj, fără inscripționare.


Dropia - Atis tarda.
Format mare.
Alt tiraj, fără inscripționare.


Fără titulatură. Format mare.


Fără titulatură. Format mare.


Fără titulatură. Format mare.


 Vultur aquila - Aquila chrysaetos. 
Format obișnuit; ca și celelalte care urmează.
Mai există o variantă, identică. Fara titulatură.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Fără titulatură.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Fără titulatură.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Fără titulatură. Circulată. 1965.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Struguri - Vitis vinifera.


Sticletele - Carduelis carduelis.
Mai există o variantă, identică. Fără titulatură.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Fără titulatură.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Ciclism.
Comercializată și separat, în afara mapei.


Fără titulatură. Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Fără titulatură.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Cloșcă cu pui.


Fără titulatură.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Fără titulatură.
Nu s-a comercializat în cadrul mapei.


Remorcher.


Evident, în afară de mape/plicuri, acest tip de cărți poștale 
se putea achiziționa și separat, ele însoțind apariția seriilor de mărci poștale.


Marco Liberi - Diana si Endimion.
Emisiunea Nuduri. 1969.


Domenico Brandi - Vînătoare.
Emisiunea: Vînătoarea. 1970.


Jan Fytt - Vînătoare.
Emisiunea: Vînătoarea. 1970.


Camil Ressu - Nud.
Emisiunea: Nuduri. 1971.


N. Grigorescu - Nud.
Emisiunea: Nuduri. 1971.


Th. Aman - Tudor Vladimirescu. 1971.


St. Szonyi - Tipografie ilegală. 1971.


Mănăstirea Voroneț - Fragment de frescă.
Emisiunea: Fresce. 1971.


Mănăstirea Moldovița - Fragment de frescă.
Emisiunea: Fresce. 1971.


Gh. Petrașcu - Vedere din Veneția. 1972.


M. Bunescu - Veneția. 1972.


O. Băncilă - Autoportet. 1972.

***Toate ilustratele nu sunt circulate (cu excepțiile menționate)