duminică, 1 iunie 2014

Bienala Internationala de Arta Miniaturala




Arta plastica contemporana 


Galeria Mansarda, Timisoara


2 - 30 iunie 2014





Organizator: Universitatea de Vest Timisoara - Facultatea de Arte si Design.
Partener: Municipalitatea Timisoara

***Valentina Stefanescu

1914 - Cand imparatul ne cheama sub drapel




Muzeul de Istorie al Universitatii Babes-Bolyai


Ardelenii in Marele Razboi


Cluj - Napoca


3 iunie 2014




   Muzeul de Istorie a Universității Babeș-Bolyai are onoarea de a va invita la vernisajul expoziției: 
Ardelenii in Marele Război. 1914-Când împăratul ne cheamă sub drapel. 
   Evenimentul va avea loc in data de 3 iunie, ora 19.20 
(Strada Mihail Kogălniceanu, Nr. 4)
    Va asteptam cu drag!

Targ filatelic si numismatic




Colectii si Colectionari


I.T.C., Brasov


7 iunie 2014


Paradisul regasit al copilariei




Muzeul Vasile Parvan


Barlad


1 iunie - 14 iulie 2014





***Asociatia Muzeul Jucariilor din Bucuresti

Obiectul lunii




Muzeul National Peles


Sinaia


iunie 2014



Acoperământ de sicriu Regina Elisabeta a României (1843 – 1916) ¼ sec. XX Dantelă frivolité, suveică; bumbac, croșetă Dimensiuni: 237 x 120 cm


Acoperământ de sicriu
Regina Elisabeta a României (1843 – 1916)
¼ sec. XX
Dantelă frivolité, suveică; bumbac, croșetă
Dimensiuni: 237 x 120 cm

  Acoperământul de sicriu, lucrat de regina Elisabeta și păstrat în patrimoniul Muzeului Național Peleș, a fost executat în tehnica frivolité, cu ajutorul suveicii. Un progres major în studierea și deprinderea tehnicii, s-a realizat în anul 1910, datorită apariției cărții The Art of Tatting (Arta de a lucra cu suveica), scrisă de englezoaica Katherine Hoare, în care apar piese lucrate de ea, precum și dantelele reginei Elisabeta, încurajând lucrul manual. Cartea a fost dedicată suveranei României, a cărei dragoste și cunoștințe artistice au avut un impact deosebit asupra contemporanilor din diverse categorii sociale și din diferite țări ale lumii.    
   Introducerea publicației, scrisă de regină, constituie un mesaj și un îndemn către toate doamnele pasionate și dornice de a învăța acest meșteșug atât de drag ei.
   Patroană a învățământului superior pentru fete, suverana și-a dedicat întreaga viață actelor de binefacere, înființând societăți de caritate. A fost supranumită, de către poporul român, Mama răniților sau Mama tuturor românilor. Ca om de litere, scria cu ușurință în mai multe limbi străine, printre care în germană, franceză, engleză și română, iar împreună cu doamna ei de onoare, Mite Kremnitz, a colaborat la scrierea mai multor opere literare. Și-a ales pseudonimul Carmen Sylva, în traducere ”cântecul pădurii”, publicându-și toate operele sub acest nume literar.


   Broderiile realizate în societățile de binefacere, înființate și patronate de regina Elisabeta, au fost etalate la diverse expoziții, organizate în țară și în străinătate. În anul 1905, la Paris, se deschide expoziția de broderie a doamnei Anna Roth, cea care și conduce atelierul de broderie din România. Împreună cu ea, Elisabeta a lucrat mai multe dantele, de diferite forme și utilități, precum acoperăminte de pocal, de Biblie sau de altar, lucrate pentru Mânăstirile Sinaia și Curtea de Argeș. În anul 1912, se organizează la Berlin, expoziția Die Frau im Kunst und Beruf (Femeia în artă și meșteșuguri), expoziție care a avut un ecou pozitiv în presa vremii.
   Aprecierea reginei Victoria a Marii Britanii cu privire la veleitățile artistice și umane ale suveranei României, este deosebită considerând-o pe Elisabeta o adevărată binecuvântare pentru țara noastră: ”Tot ce spune și face este încântător. Mă fascinează bunătatea și inteligența ei – și ce voce are!”.
   Regina Elisabeta a descoperit această pasiune, dantela lucrată cu suveica, spre maturitate. Pentru a ajunge la performanța de a stăpâni și realiza adevărate opere, asemenea celor păstrate în patrimoniul castelului Peleș (numărul fiind mult mai mare în epocă) era nevoie de îndemânare, seriozitate și perseverență.
   În majoritatea limbilor, termenul frivolite este derivat din cuvântul francez ”frivolité” și se referă la natura pur decorativă a acestor piese textile. Tehnica a fost dezvoltată pentru a imita punctul de dantelă. Datează încă de la începutul secolului al XIX-lea și au fost realizate, în această tehnică, diferite piese vestimentare (gulere, cape, manșete), accesorii (poșete, cercei și coliere), fețe de masă etc. Însăși Elisabeta purta cu mândrie și grație dantelele ei.
  Dantelele reginei, păstrate în patrimoniul muzeului, au fost realizate între anii 1893 și 1916. Adevărate opere de artă, au fost lucrate cu mult talent artistic și pricepere, unele dintre ele nefiind finalizate.


   Acoperământul de sicriu, cel mai amplu obiect din categoria dantele, de mari dimensiuni, este o lucrare nefinalizată. În parcul castelului se află o statuie, turnată în bronz, opera sculptorului Oscar Späthe (1875 – 1944), reprezentând-o pe regina Elisabeta la vârsta senectuții, așezată pe un șezlong și lucrând neobosită la o dantelă, fiind identică cu piesa în cauză, posibil același giulgi.
   În întregime este lucrată cu suveica, în tehnica frivolité, realizată din jocuri de cercuri, formând rețea de motive florale pe întreaga suprafață. Marginea piesei, brodată din litere mari, reprezintă inscripție în limba română, rostită la ceremonialul ortodox de înmormântare: DE UNDE NU ESTE NICI DURERE, NICI ÎNTRISTARE, ÎN LOC LUMINAT, ÎN LOC CU VERDEAȚĂ, ÎN LOC DE ODIHNĂ.
   Dantelele reginei Elisabeta, astăzi piese de muzeu, au fost lucrate cu suveica de aur, gravată cu monograma reginei Elisabeta. A fost primită cadou de la mama ei, principesa Maria de Wied, în anul 1875 și se păstrează în patrimoniul Muzeului Național Peleș, în categoria tezaur, fiind o piesă de o mare valoare, atât artistică cât și memorială.

Izabela Török,
muzeograf

Integrare si multicultura




Diaspora romana


Asociatia Romanilor din Italia


Milano, Italia


2 iunie 2014





   Luni, 2 iunie este Sarbatoarea Republicii Italia. Conducerea Asociatiei Romanilor din Italia (Milano) este invitata la o dezbatere pe tema Integrare si multicultura incepand cu ora 10.30 in Piazza Prealpi din Milano. 
  La discutii vor participa: asesorul Pierfrancesco Majorino, reprezentantul Camerei de Munca din Milano,Graziano Gorla, presedintele consiliului zonei 8 al primariei Milano, Simone Zambelli , sindicalisti,scriitori si cadre didactice italiene.
  La ora 16.00 va avea loc un program artistic romanesc sustinut de formatia de muzica populara Armonia si solista Mihaela Popa.
Intrarea este gratuita. 
Va asteptam numerosi! 

PoetikA




Club A, Bucuresti


editia a XIV-a, 3 iunie 2014



Copiii si uniformele lor




Muzeul Militar National Regele Ferdinand I


Bucuresti


30 mai - 30 iunie 2014






   Expozitia , dedicată Zilei internaţionale a copiilor, este o idee mai veche a colectivului stiințific al muzeului. Ea prezintă evoluţia uniformelor, de factură militară, purtate de copiii români, de-a lungul vremurilor:
- cele din perioada de început a societății române moderne (anii 1860- 1900) 
- cele din perioada interbelică (anii 1920- 1940)
- cele din perioada postbelică (anii 1950-1989), 
- cele din perioada post-decembristă (după 1990), dar şi unele care, deși nu respectau vreun regulament militar, reflectau spiritul ostăşesc; 
- de asemenea cele create special pentru copii epocii de aur. 
   În definitiv, toate sunt menite să aducă, cât mai mult posibil, pe purtătorii lor, la un numitor comun, chiar dacă el era diferit, în funcţie de epocă.
   Expoziţia prezintă, ca într-un documentar, câteva momente pe care le-am numit scene, din copilăria străbunicilor, bunicilor sau părinţilor noştri. Aspecte despre care unii dintre noi, copii, tineri sau mai puţin tineri, află acum din filmele ce încearcă să reconstituie alte vremuri, imagini despre ceva ce ştiam doar din pozele şi poveştile din trecut. 
   Fiecare scenă prezintă un moment, o perioadă din istoria noastră, reprezentată prin copii. De aceea, titlul fiecărei scene este un citat, fie din regulamentele militare ale şcolilor sau liceelor militare, fie din angajamentele şcolarilor, 
  Am încercat să recreem, şi aşa, atmosfera vremurilor respective.
Expoziţia se adresează deopotrivă copiilor, care pot afla astfel cum şi-au petrecut copilăria înaintașii lor, dar şi adulţilor, bunici şi părinţi, care sunt invitaţi să-şi amintească sau să afle. 
Intraţi... priviţi...amintiţi-vă... aflaţi.

Without Face




Biblioteca Astra


Dragos Malaescu


Sibiu


2 - 9 iunie 2014





   Without Face este o expoziţie ce alătură o serie de fotografii conceptuale realizate de către Dragos Mălăescu. Fiecare fotografie expusă absoarbe privitorul într-o poveste misterioasă, imaginată dincolo de chipurile personajelor fotografiate.
   Artistul alege să îsi exprime propriile viziuni creative prin intermediul acestor metafore vizuale. Obscuritatea ce învăluie imaginile și ingeniozitatea obiectelor utilizate provoacă imaginaţia publicului, ilustrând totodată o viziune artistică inedită.
   Accentele horror-noir din fotografiile artistului, dublate de o sensibilitate faţă de elementele naturale caracterizează demersul său fotografic.
   Cei 8 ani de experienţă în fotografie, pasiunea nemărginită și curiozitatea pentru acest domeniu au modelat activitatea artistică a tânărului fotograf. Până în prezent, lucrările acestuia au fost expuse în cadrul mai multor expoziţii de fotografie personale și colective, atât în Bucuresti, cât si în străinătate. Participarea în cadrul expoziţiei de fotografie Story of the Creative din New York, a reprezentat pentru tânărul fotograf momentul culminant al anului 2013.
  Lucrările lui Dragos Mălăescu sunt adesea inspirate de necunoscutul naturii, acesta fiind predominant atras de arta fotografiei alb-negru. Student la medicină, fotograful încearcă să îsi transpună sensibilitatea și în opere de interes știinţific, contribuind la realizarea unui atlas de anatomie.

Expoziţia este deschisă publicului în perioada 2 - 9 iunie 2014.
Accesul la acest eveniment este gratuit.
Biblioteca Astra, Str. G. Baritiu, nr. 5, 7, Sibiu

Crew List: