luni, 31 martie 2014

Marile carti mici




Muzeul Casa Muresenilor


Expozitie de carti miniaturale


Casa Stefan Baciu, Brasov


1 aprilie - septembrie 2014




  Consiliul Județean Brașov și Casa Ștefan Baciu vă invită marți, 1 aprilie 2014, ora 13,00, la deschiderea expoziţiei Marile cărți mici, curator Bianca Micu. 
  Vizitatorii sunt invitaţi să descopere o colecţie de 38 de cărţi în miniatură, din patrimoniul Muzeului Casa Mureşenilor Braşov.
  Create iniţial pentru a putea să ne însoţească în toate călătoriile noastre fără a ne îngreuna valizele, cărţile în miniatură au devenit mai populare către sfârşitul secolului al XIX-lea, luând forma dicţionarelor, povestirilor religioase dar, mai ales, a ghidurilor turistice. Realizarea lor a reprezentat o adevărată dovadă de măiestrie atât din partea tipografilor cât şi din partea gravorilor.
Expoziţia va fi deschisă în perioada aprilie – septembrie 2014.
Vă așteptăm.

Ultimul albastru




Centrul Cultural Dunarea de Jos, Galati


Lansare de carte


Costel Crangan


4 aprilie 2014



Portrete de Horia Cretulescu




Muzeul Militar National Regele Ferdinand I


Bucuresti


3 - 25 aprilie 2014




***Vernisaj: 3 aprilie 2014, ora: 13:00.

Concert si agapa de Florii




Diaspora romana


Biserica Sfantul Dimitrie cel Nou, Montreal, Bucuresti


13 aprilie 2014




***Mihaela Serban

Exponatul lunii




Muzeul Judetean Teleorman


Zarul antic


Alexandria


1 - 30 aprilie 2014





   Muzeul Judeţean Teleorman vă invită marţi, 1 aprilie 2014, ora 11.00 , la inaugurarea EXPONATULUI LUNII APRILIE.
   Pentru perioada 1- 30 aprilie 2014, Muzeul Judeţean Teleorman propune publicului vizitator un obiect deosebit aflat în patrimoniul instituţiei. Este vorba de Zarul antic
   Zarul antic a fost descoperit pe şantierul arheologic de la Cetate Zimnicea în anul 1975, în nivelul cultural geto-dac. Are o formă de cub cu muchiile aproximativ egale. Unele feţe sunt uşor bombate, iar colţurile sunt rotunjite. Este confecţionat dintr-un lut foarte fin, uşor lustruit mai ales în zona colţurilor. Pe cinci dintre feţe sunt prezente puncte incizate, de la unu la cinci, acestea fiind poziţionate ca la zarurile moderne. În mod ciudat, semnul pentru cifra şase lipseşte, partea ce îi corespunde nu este însemnată şi nu poartă nici alt marcaj.
   Primele zaruri au fost descoperite în Egipt, pe locul vechii capitale de la Teba şi au fost datate în jurul anului 1500 î. Chr. Pe teritoriul ţării noastre au parvenit pe linia tradiţiei greco-romane.
Cele mai vechi referinţe se găsesc în operele lui Homer. Pictarea pe vasele ceramice a celor doi eroi din Iliada: Ahile şi Aiax jucând zaruri era o temă frecvent folosită în perioada sec. VI – V î. Chr.
   Grecii foloseau trei sau patru zaruri, pe când romanii doar două. Toate erau amestecate într-un vas şi apoi aruncate de la o anumită înălţime. Înaintea lor se foloseau astragale de la ovicaprine sau bovine. În antichitate aruncarea a doi de şase se numea : aruncarea Afroditei.
   În lumea romană, teoretic, toate jocurile erau interzise cu excepţia celor jucate la circ sau la curse. Totuşi, se jucau zaruri peste tot: la băi, în circuri, în taverne, sau în forum. Treptat, jocurile au devenit o aşa de mare problemă încât au fost restricţionate de conducerea romană. Se făcea o excepţie notabilă de sărbătoarea Saturnaliilor când erau permise alături de alte manifestări. Cu toate acestea, chiar şi împăraţii romani le practicau, sfidând legile.
   Din lumea romană, zarurile au trecut şi la populaţiile vecine, cum ar fi goţii. Exemplare din spaţiul lor cultural au fost descoperite şi pe teritoriul României.
   În lumea romană se jucau următoarele jocuri cu zaruri: tesserae – joc cu zaruri ce aveau doar patru feţe, agitate într-un vas, tabula (Alea) - stămoşul jocului de table, duodecim scripta (12 linii) – se juca pe o tablă cu zaruri aruncate dintr-o cupă de lemn sau din ceramică.
   Amintim şi alte jocuri care, deşi nu se jucau cu zaruri, au fost larg folosite în lumea romană: arşice – era unul dintre cele mai populare jocuri, existent şi la greci, latrunculi – asemănător şahului modern, calculi – se desfăşura pe o placă asemănătoare cu cea de latrunculi, se juca cu pietre albe şi negre şi felix sex ori terni lapilli dar care nu se ştie cum se jucau.

Rolul scenografului in Teatrul de Animatie




Facultatea de Arta, Departamentul de Arte Vizuale, Oradea


3 aprilie 2014




***Rodica Indig

Revista Studii de preistorie la ceas aniversar




Muzeul National de Istorie a Romaniei


Bucuresti


2 aprilie 2014




    Asociaţia Română de Arheologie (ARA) şi Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR) anunţă lansarea volumului aniversar cu numărul 10 al revistei Studii de Preistorie. 
    Evenimentul va avea loc miercuri, 2 aprilie 2014, ora 12.00, în sala Lapidarium, la sediul muzeului din Calea Victoriei nr. 12, în prezenţa domnului dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu, Director general al MNIR, a doamnei dr. Silvia Marinescu Bîlcu, Redactor-şef al revistei, a domnului dr. Cătălin Lazăr, Preşedinte ARA şi a domnului dr. Cristian Schuster, cercetător ştiinţific în cadrul Institutului de Arheologie Vasile Pârvan.
   Studii de Preistorie este unica publicaţie de preistorie din România, cotată naţional CNCS B şi în curs de acreditare pe plan internaţional. Această revistă este condusă încă de la infiinţare de redactorul şef Dr. Silvia Marinescu-Bîlcu, reputat arheolog şi cercetător al perioadei neolitice.
   Revista a apărut în peisajul arheologic în anul 2001 şi de-a lungul a mai mult de zece ani, au fost publicate în cuprinsul ei articole ştiinţifice bine cotate pe plan naţional şi internaţional, atât de către specialişti români, dar şi străini (SUA, Marea Britanie, Franţa, Armenia, Bulgaria, Polonia, Suedia, etc.).
   Actualul volum conţine şaptesprezece contribuţii originale care acoperă atât spaţiul românesc cât şi cel european (Republica Moldova şi Armenia), reunind studii arheologice interdisciplinare şi pluridisciplinare precum arheozoologie, antropologie, sedimentologie, micromorfologie, magnetometrie, fotogrametrie, etc.

Natura metalo-ceramica




Complexul Muzeal de Stiintele Naturii Ion Borcea


Oleg Fulga


Bacau


2 aprilie 2014



   Miercuri, 2 aprilie 2014, ora 11°°, la sediul din strada Aleea Parcului, nr. 9, se va deschide expoziţia itineranta Natură metalo-ceramică.
   Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Ion Borcea Bacău invită publicul să viziteze expoziţia Natură metalo-ceramică.
   Vizitatorii acestei expoziţii vor avea ocazia să admire creaţii artistice inedite executate de artistul Oleg Fulga.
   Vor fi expuse 59 de piese, reprezentări ale unor forme din natură, mitologie, istorie, simbolistică, realizate din materiale utilizate în tehnica dentară (ceramică şi metal) şi 6 lucrări cu ornamente ceramice pe dinţi.

Ultimul mare miniaturist al Europei.




Complexul National Muzeal ASTRA


Picu Patrut


Sibiu


3 aprilie - 18 iunie 2014





   Muzeul ASTRA, în colaborare cu Muzeul Ţăranului Român din Bucureşti, invită publicul la vernisajul expoziţiei Picu Pătruţ. Ultimul mare miniaturist al Europei. 
   Evenimentul va avea loc joi, 3 aprilie 2014, ora 12:00, în sala de la subsolul Casei Hermes, Piaţa Mică, nr. 11. 
   Expoziţia-document prezintă aspecte ale vieţii şi creaţiei renumitului poet, pictor, imnolog şi miniaturist, prin intermediul unor panouri, reprezentând imagini din creaţia sa, prin manuscrise copiate şi ilustrate de acesta şi printr-o suită de obiecte ţărăneşti din Săliştea Sibiului, locul naşterii şi copilăriei sale.
Vă aşteptăm cu drag la vernisaj!

Remember Florian Pittis




Flori pentru suflet


Parcul Al. I. Cuza, Bucuresti


editia a II-a, 27 aprilie 2014





Suntem asteptati asadar pe Insula Pensionarilor, accesul publicului fiind gratuit.
O zi cu si despre Florian Pittis!


***Evenimente Sector 3

Festivalul Oualor Incondeiate



Comuna Moldovita


editia a VIII-a, 13 aprilie 2014


   Primaria Comunei Moldovita, judetul Suceava si Muzeul Oualor Lucia Condrea Moldovita, Bucovina va invita cu deosebita placere la Festivalul Oualor Incondeiate de la Moldovita, editia a VIII-a, in Duminca Floriilor, 13 aprilie 2014.
   Sosirea invitatilor si aranjarea standurilor va incepe la ora 10,00 in Sala de Sport a com. Moldovita. Dupa slujba religioasa de sfintire,de la ora 13,00 se lanseaza Concursul Festivalului, cu premii. Va asteptam cu drag la Moldovita !
***Lucia Condrea

Exponatul lunii




Muzeul National al Civilizatiei Dacice si Romane


Ioan Seu: Pasarea pamantului


Deva


1 aprilie 2014





    Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane Deva propune vizitatorilor, începând cu data de 1 aprilie 2014, o nouă piesă în categoria Exponatul lunii, piesă ce va putea fi admirată în spaţiul special amenajat la intrarea în Palatul Magna Curia.
   Exponatul lunii aprilie aduce în atenţia publicului piesa Pasărea pământului, o sculptură în ronde-bosse, de dimensiuni relativ reduse (25 x 32 x 10 cm), realizată în marmură albă de către sculptorul devean Ioan Şeu, în anul 1993, şi care la ora actuală se află în patrimoniul MCDR Deva.
   Pictorul Ioan Şeu, născut la 11 septembrie 1940, în satul Nicula, judeţul Cluj, este un artist profesionist, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Romania începând cu anul 1980. 

Motto: "Creaţia, indiferent de natura sa, este o durere interioară, care se tămăduieşte la lumina facerii” - Ioan Şeu

  Autor a numeroase expoziţii personale (Deva, Craiova, Hunedoara, Arad, Sibiu etc.) şi participant la expoziţii colective din ţară şi străinătate (Bucureşti, Reşiţa, Tg. Jiu, Chişinău sau în Germania ori Finlanda etc.), lucrările sale se regăsesc astăzi în colecţii particulare şi muzee din ţară şi străinătate (Italia, Franţa, Germania, SUA, Siria, Olanda, Ungaria). Dintre monumentele de for public realizate de către Ioan Şeu amintim doar câteva: Eroii Neamului – bronz, Deva, 1992; Cristos – marmură, Arad, 1995; Nicolae Densusianu – bust de marmură, Densuş, 2002; Nadia Comăneci – bust de bronz, Deva, 2002; Monumentul de la Tărtăria – Tărtăria, 2003; Paulo Dimo – bust de marmură, Bucureşti, 2004; Aleea Gimnastelor – 15 busturi-portrete, bronz, Deva, 2007.

   Ioan Şeu "demonstrează o ştiinţă sigură a indeciziei, a unor tăieturi mai adânci sau superficiale, a manevrării suprafeţelor şi canelurilor într-un fel apropiat de aşezarea unităţilor lingvistice în frazare, dirijate în formaturi ritmice, modulate muzical, am spune, pentru atingerea unei comunicări vizuale optime, de mare frumuseţe şi puritate. Mai pot fi remarcate în acelaşi sens, al analizei unui limbaj specific artistului, alternarea inteligentă a unor peisaje neprelucrate, accidentate, cu cele integral şlefuite, vibrante melodios, din aceste conflicte iscându-se noi şi neaşteptate armonii” (Gheorghe Vida, critic de artă – Bucureşti).
   "Modernismul acestui autor escaladează nivelele înalte, de-a lungul traiectoriilor verticale şi curbilinii, de-a lungul interferenţelor semiotice, de diverse nivele istorice, de-a lungul stilizaţiilor ce duc la compresia cosmosului” (Critic Giuseppe Manitta, critic de artă, Italia)
***Biroul de Relaţii cu Publicul