vineri, 17 ianuarie 2014

Pe simezele Capitalei




Arta plastica contemporana romaneasca


Adrian Fratila: Biblioteca de la figurativ la abstract


Muzeul National al Hartilor si Cartii Vechi, Bucuresti


22 ianuarie - 22 februarie 2014






   Muzeul National al Hartilor si Cartii Vechi are placerea sa va invite miercuri, 
22 ianuarie 2014, ora 17.00, la vernisajul expozitiei de pictura BIBLIOTECA DE LA FIGURATIV LA ABSTRACT a artistului plastic ADRIANA FRĂŢILĂ, ce se va desfasura la Galeria de Arta Octavian Ioan Penda a muzeului (str. Londra nr. 39, sect. 1, Bucuresti).
  Expozitia cuprinde 40 de lucrari, realizate in ulei pe panza, si va fi deschisa in perioada 22 ianuarie – 22 februarie 2014.
  Evenimentul va fi prezentat de scriitorul Florin Toma.

  "BIBLIOTECA – subiectul si titlul alese sunt o consecinta a pasiunii mele pentru carte si <lucrul> cu cartea sub toate formele.
   Acesta a fost si proiectul meu de master in pictura pe care l-am incheiat in vara anului trecut.
   Expozitia se doreste un omagiu adus cartilor, respectiv bibliotecilor, si celor iubitori de carte – incepand cu cei care le creeaza, cei care le tiparesc si terminand cu cei care le parcurg filele cu bucurie.
  Privind retrospectiv, alegerea temei imi era probabil predestinata - <Daca nu m-ai fi gasit, nu ma cautai>, spunea la un moment dat C. Noica in Jurnal filozofic.
   Am simtit dintotdeauna ca lumea cartilor este o lume care iti permite sa fii liber, o lume care te ajuta sa scapi de realitatea pe alocuri deprimanta inauntrul careia de multe ori ma simt straina, chiar neajutorata.
  Lucrarile mele reprezinta o calatorie spirituala in universul cartilor, un univers imaginar, fantastic si miraculos, o lume alternativa, o forma sublimata de intoarcere in Paradis.
Nu degeaba deasupra rafturilor Bibliotecii din Alexandria se afla inscriptia <Locul unde sufletul isi va gasi leacul>, iar peste veacuri Jorge Luis Borges se exprima intr-un fel asemanator, in Cartile si noaptea: <Eu mi-am imaginat intotdeauna Paradisul sub forma unei biblioteci>.
  Parcursul acesta de la FIGURATIV la ABSTRACT a fost o mare provocare pentru mine; am incercat sa abordez riguros, constructivist, geometric, redand cat mai realist obiectul carte, reducand apoi pana la absurd, pentru a obtine abstractul, vizand esenta, esentialul, o abordare nu tocmai usoara, care se reflecta in compozitii obtinute din paralelismul unor fascicole luminoase, delimitate de ample linii grafice sau…introducand semne/insemne, redand cumva labirintul in care ne ratacim fiecare in dorinta de a gasi calea catre noi insine.
  Fiecare carte e o lume, fiecare biblioteca este un intreg univers! Un adevarat labirint, in care intri inca de la primele carti citite si din care nu-ti vei mai dori sa iesi, mai mult ca sigur, niciodata…
  Marturisesc ca iubesc cartile, iubesc nebuneste cartile; pentru mine sunt vii, le aud muzica, linistea, spaima, strigatul, le simt magia.
Sper ca acest periplu prin labirintul BIBLIOTECII sa fie privit ca un jurnal intim in care sa-mi fie citite starile sufletesti, tristetea anilor cand nu am putut picta si intreaga fascinatie pe care cartile o exercita dintotdeauna asupra mea." 
(ADRIANA FRĂŢILĂ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu