duminică, 12 ianuarie 2014

Asa cum a fost




Romania de-altadata


Inscrisuri de toate felurile (XXXVI)


Colectii si Colectionari




Azi, la lectia de Istorie, vom vorbi despre Carnetele de Aigurare. 
Si am ales pentru exemplificare, perioada 1940-1946.



1940-1943.

Document eliberat de Casa de Asigurari Sighisoara, Oficiul Tarnoveni.


Coperta II.




Asigurat: Moldovan Stefan - ucenic croitor.
Nascut in 1923 la Cetatea de Balta.
Act eliberat la 12 mai 1941.



Stefan a muncit, cu documente (prezentul carnet inlocuind un alt act de acest tip), 
de la 16 ani..,


Pagini din care aflam ca durata contractului la acest patron (Stefan Gheorghe) 
 a fost de numai 2 saptamani...desi filele urmatoare parca l-ar contrazice. 
Cam "neinstruit" croitorasul nostru...



Timbrele sunt anulate printr-o stampila ovala inscriptionata 
"Molnar Albert - Cetatea de Balta"




Viza de control pe Dovada de cotizare pe anul 1942-1943.



Timbre neanulate.


Celelalte pagini nu mai contin vreo referire la tanarul ucenic...





Pagini in numeroase exemplare, peste trei sferturi din continutul acestui carnet.




Coperta III.


Sa trecem acum la perioada 1943-1946...
Vom observa unele modificari fata de modelul precedent si chiar imbunatatiri...
Document eliberat de Oficiul Asigurarilor Sociale Campulung-Muscel.


Coperta II. Precizari suplimentare.


Asigurat: Burtoiu G. Gheorghe - vagonetar.
Nascut in 1915, comuna Jugur, judetul Muscel. Casatorit.
Document eliberat la 25 noiembrie 1943.
Importanta precizarea facuta prin stampila rosie (mai putin vizibila pe coperta I): 
"Prezentul carnet nu constituie un act de identitate fata de autoritati. El este numai o dovada a achitarii cotizatiilor pentru obtinerea drepturilor".


Text modificat fata de precedentul model.


De aici aflam si care era de fapt locul de munca: Concordia, Societate Anonima Romana pentru...(din pacate nu pot distinge continuarea), Departamentul Minier Lignitul, Santierul Poenari.


Doua dintre cele trei "dovezi" de plata a cotizatiilor 
(n-am mai postat si anul 1943-1944)



Avem de-a face cu un "scris de medic". Am putut deslusi totusi 
ceva legat de o "plaga" si de "scutit trei zile de lucru".


Urmeaza pagini care nu au figurat in modelul precedent.
Acesta este un Capitol evidentiat separat.







Am parcurs textele de mai sus; in acceptiunea mea, 
am observat destule lucruri "social-democrate"... 


Ultima pagina.


Coperta III.


Coperta IV. Cu putina stradanie se pot citi aceste "sfaturi". 
Valabile si-n zilele noastre.

***Imi cer scuze pentru imaginile nu prea grozave. 
Am avut de ales intre a detasa filele carnetelor si o calitate cat de cat acceptabila. 
Am preferat a doua varianta, nedistructiva.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu