luni, 9 decembrie 2013

Asociatia Koolture Tricolor




Diaspora romana


Everybody in the Casa Mare


College Jean-de-Brebeuf, Montreal, Canada


29 decembrie 2013






Everybody in the Casa Mare, la 29 decembrie 2013, 
proiect al unei noi asociatii din Canada, Koolture Tricolor.
***Comunitatea Moldovenilor din Quebec

Studioul de teatru profesionist din diaspora




Societatea Culturala Balkania Contemporana


Conu Leonida fata cu reactiunea


Teatrul I Prova, Atena, Grecia


13 decembrie 2013




Asa cum a fost




Romania de-altadata


Inscrisuri de toate felurile (XXIX)


Colectii si Colectionari




Sa incercam reconstituirea unui crampei din destinul unui "om care a trecut prin viata";
pe baza unor documente aflate la dispozitie... 



Petre Niculae Morcov s-a nascut, "la casa parintilor sai" 
din comuna Galeteni (Galateni) judetul Vlasca,  
la ora sase dimineata, in ziua de 10 noiembrie 1925. 
Parinti: 
Petre D. Morcov ("de ani doua zeci si patru", agricultor) si 
Maria D. Morcov ("de ani douzeci si doi", casnica)
Declararea neasterii s-a facut, la primaria comunei, in ziua de 13 noiembrie 1925
Martori:
Dobre Morcov (48 ani, agricultor) si Anghel Miron (42 ani, agricultor). 
Nestiind carte, "au subscris prin punere de deget".
Primar si Ofiterul starii civile: Iancu Iliescu. 
In Registrul "stari civile de nascuti" aceste date au fost trecute pe 14 noiembrie 1925, 
"orele opt dimineata".


Buletin de vaccinare Nr. 37, 
emis de Directiunea Generala a Serviciului Sanitar (Ministerul de Interne)
Din document aflam ca Niculae Morcov 
(de aproape 12 ani) a fost vaccinat pe 28 mai 1937; 
la "revizia" facuta pe 11 iunie 1937 s-a constata ca "operatia a fost facuta cu succes".
Interesant este ca tatal lui figureaza acum in comuna Regele Mihai, judetul Vlasca.
Adeverinta emisa pe 30 august 1938.


"Inscris" din care aflam ca Nicolae P. Morcov 
a promovat clasa a IV-a (anul scolar 1942-1943),
 a Gimnaziului Teoretic Alexandru Ghica, Alexandria.
La o analiza fugara a mediilor, observam ca 
cele mai mari au fost obtinute la Purtare, Religie, Muzica si Stiintele Fizico-Chimice. 
La polul opus s-au situat cele de la Limba franceza si Limba Germana. 
Un aspect important: un numar extrem de scazut de absente (11) 
dintre care doar una (!) este nemotivata. 



Pe spatele documentului avem si situatia dintre 1941-1942. 
Imi este un pic neclar aspectul ca pe timpul unui singur an sa parcurga trei clase; 
exista o adnotare, in partea dreapta: "Ex. diferenta" 
care poate lamuri lucrurile in acest sens.


Certificat emis de Primaria comunei Galateni la 9 octombrie 1943.
Atesta ca elevul Morcov P. Nicolae 
este de nationalitate romana, nascut din parinti romani, 
"de origine etnica romana ortodoxa".
Am mai prezentat acest tip de document; 
natura lui are legatura cu legile anti-evreiesti din acea perioada.


Ultimul document avut la dispozitie.
 Pentru ce i-au trebuit aceste documente, la 30 martie 1944, nu stiu. 
Sper sa nu fi fost pentru incorporare...

New Year's Concert



Fundatia Calea Victoriei


Stradivarius Celebration


Teatrul Odeon, Bucuresti


4 ianuarie 2014




Programul: Lectie deschisa




Muzeul de Arta


Erwin Kessler - X20: Filmul unei radiografii


Cluj-Napoca


11 decembrie 2013




  În cadrul programului Lecţie deschisă, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, vă invită miercuri, 11 decembrie, 2013, ora 18:00, la conferinţa cu titlul X20: Filmul unei radiografii susţinută de Erwin Kessler.
  Prilejuită de recenta apariţie a volumului X20  radiografie a artei româneşti după 1989, conferinţa, susţinută de autorul cărţii, criticul şi istoricul de artă Erwin Kessler, va trece în revistă etapele configurării acestui studiu, primul care abordează într-o manieră sintetică evoluţia artei din România în ultimele două decenii.
   Conferinţa va fi urmată de o sesiune de autografe ale autorului.
   Programul Lecţie deschisă al Muzeului de Artă Cluj-Napoca îşi propune să prezinte în cadrul unor conferinţe problematica specifică artelor plastice, interferenţa acestora cu celelalte arte, experienţe artistice şi cercetări recente la nivelul teoriei şi istoriei artei, publicul fiind invitat să intervină cu propriile observaţii şi întrebări referitoare la conţinutul conferinţei.

Aurul si argintul antic al Romaniei




Muzeul National de Istorie a Romaniei


Bucuresti


19 decembrie 2013






Tezaurul de la Sultana-Malu Rosu, comuna Manastirea, judetul Calarasi
Eneolitic, a doua jumatate a mileniului al V-alea a. Chr.
Muzeul Civilizatiei Gumelnita, Oltenita

   Expoziția cuprinde peste o mie de obiecte de o deosebită valoare istorică, estetică şi simbolică, ilustrând o perioadă de peste șase milenii, cuprinsă între Neo-Eneolitic şi Antichitatea Târzie (mileniul al V-lea a.Ch. – secolul al VII-lea p.Ch).


Tezaurul de la Racatau, comuna Horgesti, judetul Bacau 
(Complexul Muzeal Iulian Antonescu, Bacau)


Falera din tezaurul de la Surcea, comuna Brates, judetul Covasna
A doua epoca a fieului, secolul I a Chr.
Muzeul National de Istorie a Romaniei


Inventarul Mormantului Princiar de la Agighiol.


Expozitie de pictura si desen




Magia iernii


Muzeul Municipal, Medias


11 decembrie 2013 - 17 ianuarie 2014





   Expoziţia temporară propusă publicului vizitator în această perioadă de către Muzeul Mediaş prezintă unele dintre cele mai deosebite şi interesante lucrări de pictură, desen şi grafică realizate de un grup de elevi de la o serie de instituţii de învăţământ din Mediaş. Printr-un astfel de eveniment, instituţia noastră doreşte să încurajeze şi să susţină micii artişti, oferindu-le în acest mod posibilitatea de a se prezenta în faţa publicului larg cu o parte din realizările lor artistice. 
   Lucrările expuse prezintă o tematică specifică Sărbătorilor de Iarnă şi transpun prin culoare imaginea idilică a sentimentelor şi viselor născute din puritatea copilăriei.
  Expoziţia este realizată în parteneriat cu Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 7; Şcoala cu clasele I-VIII, C-tin Ioan Motaş şi Şcoala cu clasele I-VIII, Istvan Báthory din Mediaş, sub îndrumarea şi coordonarea d-lui prof. Sorin Pănăzan.
  Vernisajul expoziţiei va avea loc miercuri, 11 decembrie, ora 16:30.
  Expoziţia va fi deschisă la sediul Muzeului Municipal, 
Str. M. Viteazu, Nr. 46, 
în perioada 11 decembrie 2013 – 17 ianuarie 2014.
***Directia Municipa pentru Cultura, Sport, Turism si Tineret Medias

Lansare de publicatie culturala




Anticariat UNU


Secolul XXI


Bucuresti


10 decembrie 2013





Expozitie foto




Biblioteca Judeteana V. A. Urechia


Galatiul si Ziua Internationala a Muntelui


Galati


11 - 20 decembrie 2013






   Miercuri, 11 decembrie 2013, ora 16,00, la Sediul central al Bibliotecii Judeţene V. A. Urechia, în holul principal, va avea loc vernisajul expoziţiei foto Galațiul și Ziua internațională a muntelui.
   Expoziția, organizată urmare a parteneriatului încheiat cu Asociația Mecanturist, 
poate fi vizionată până pe data de 20 decembrie 2013.

Comunicari studentesti si dezbateri




Muzeul de Etnografie al Transilvaniei


D'ale etno-antropologiei


Cluj - Napoca


prima editie, 12 - 13 decembrie 2013





   Cercul de etnologie din cadrul Facultăţii de Istorie şi Filosofie a Universităţii Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca, în parteneriat cu Muzeul Etnografic al Transilvaniei, organizează în perioada 12-13 decembrie 2013 întâlnirile cu titlul D’ale etno-antropologiei. 
   La iniţiativa studenţilor de la specializarea Etnologie, această manifestare vine să suplinească nevoia unui dialog între mediul universitar şi publicul larg. Sub titlul D’ale etno-antropologiei ne propunem un demers interdisciplinar care să aibă ca finalitate dezbaterea unor problematici aflate sub lupa ambelor discipline. Discuţiile aceastei prime ediţii vor avea ca punct de pornire ruralitatea actuală.
   Ziua de 12 decembrie va debuta la ora 10:00, în sediul central al Muzeului Etnografic, de pe strada Memorandumului nr. 21, sala Reduta, cu o Sesiune de comunicări ce va aduce în atenţia publicului rezultatele unor cercetări desfăşurate de studenţi şi masteranzi ai Universităţii Babeş-Bolyai. Începând cu ora 15:00, istorici şi etnologi clujeni vor susține o dezbatere cu privire la ipostazele ţăranului de astăzi. 
  În cea de-a doua zi, de la ora 14:00, la Institutul de Istorie George Bariţiu, vă aşteptăm la vizionarea filmului documentar Constantin şi Elena (2009, regizor Andrei Dăscălescu), care va fi urmată de analiza filmului sub îndrumarea unor specialişti în antropologie vizuală.

Seri de povesti




Fundatia Principesa Margareta a Romaniei


Libraria Carturesti, Bucuresti


editia a VII-a, 11 - 12 decembrie 2013





Orga Rieger



Muzeul National Peles


Obiectul lunii decembrie


Sinaia


2013



Orga Rieger

   Muzica interpretată la orgă este un element esential al liturghiei din bisericile catolice, devenind astfel sinonimă cu muzica sacră. Participând însă la o incursiune în istoria instrumentului, constatăm că acest lucru a fost întâmplător pentru că orga a fost inventată în secolul al II-lea ÎC, de către Ktesbios din Alexandria (Egipt). El a construit mai multe rânduri de tuburi de diferite dimensiuni, la baza cărora a aşezat pompe de aer acţionate cu piciorul. Acestea insuflau aer in tuburi şi produceau sunete pe tonalităţi diferite. În secolul I ÎC se organizau concursuri publice pentru interpreţi, iar în anul 67 DC, împăratul Nero a adus la Roma acest instrument muzical, care a devenit în scurt timp apanajul familiilor bogate.
   Cel care a impus orga în familiile celor bogaţi din Imperiul Bizantin a fost împăratul Constantin, care a încurajat fabricarea lor şi aşa se explică faptul că pe atunci s-au realizat orgi cu tuburi din aur, ornamentate cu pietre preţioase. Aşadar, timp de aproape 1000 de ani, până la căderea Imperiului din 1453, orga a reprezentat instrumentul muzical folosit (obligatoriu) pentru venerarea împăratului.

Regina Elisabeta, 1910

Regina Elisabeta, 1910
   În tumultul istoriei omenirii, supusă schimbărilor religioase care au influenţat şi acest aspect al folosirii orgii în timpul serviciului religios din bisericile catolice, abia în secolul al XIV-lea se constată că aproape fiecare biserică din oraşe are o orgă, iar în ultimii două sute de ani a devenit o necesitate impusă şi sub influenţa compozitorului Johann Sebastian Bach.
  Considerată “regele instrumentelor muzicale”, orga prezintă o claviatură, cu una sau mai multe diviziuni şi un complex de piese care se supun unor sisteme tehnice complicate pentru a reproduce muzică, prin insuflarea aerului în tuburi din metal lemn, sau sticlă.
   Din punctul de vedere al sistemului de funcţionare, orgile pot fi clasificate în două categorii mari şi anume orgi cu tuburi şi fără tuburi. Acestea din urmă pot fi la rândul lor electronice şi mecanice.

Regina Elisabeta si George Enescu, 1910

Regina Elisabeta si George Enescu, 1910

   Orgile cu tuburi pot fi clasificate după locul în care sunt amplasate, dimensiune şi complexitatea sistemului de construcţie, în orgi pentru biserici, orgi de cameră şi de teatru (folosite în perioada filmului mut). Orgile fără tuburi pot fi orgi cu muştiuc, cu coardă, electronice, sau digitale. Aceatea din urmă se folosesc pentru interpretarea şi a pieselor de rock şi jazz.
   O orgă cuprinde următoarele elemente constructive principale:
   Claviatura, numită și “manual”. Poate fi una singură pentru orgile mici, în timp ce instrumentele mai mari pot avea mai multe manuale suprapuse.
   Mecanica, numită și “tractură”. Este sistemul care, la apăsarea degetului pe clapă, deschide ventilul care alimentează tuburile corespunzătoare cu aer. Legătura dintre clape și ventilul aferent se poate realiza: mecanic (prin pârghii), pneumatic (prin țevi de presiune, din plumb sau alte materiale), electric (ventilul fiind acționat de electromagneți) sau electronic.
Tuburile. Acestea produc sunetul orgii prin vibrația unei coloane de aer în interiorul lor. Pot fi de tip labial (adică fluiere, în care sunetul se produce prin trecerea aerului peste o muchie ascuțită, fixă) sau de tip lingual ( caz în care sunetul este produs prin trecerea aerului pe lângă ancii, care vibrează). Tuburile sunt construite, de regulă, din metal (mai ales staniu și aliaje staniu-zinc) sau lemn. Ele au diferite lungimi, în funcție de înălțimea sunetului pe care trebuie să îl producă. Forma și caracteristicile lor constructive le conferă timbre sonore diferite. Timbrul este stabilit mai ales de forma tubului și mai puțin de materialul din care acesta este confecționat.
  Registrele. Acestea sunt seturi de tuburi cu caracteristici constructive și sonore similare, producând frecvențele notelor muzicale. Prin pârghii aflate in apropierea claviaturii se pot porni, opri și combina diferitele registre ale orgii. Numărul acestora este variabil. Orgile foarte mici pot avea numai un singur registru, în timp ce altele pot număra sute de registre și mii de tuburi.
  Pedalierul este echivalentul unei claviaturi, la care organistul cântă cu picioarele. Este rezervat, de obicei, registrelor grave și nu se regăsește la toate orgile.
  Mecanismul de aprovizionare cu aer, care pe vremuri consta din burdufuri acționate manual de către un asistent al organistului, astăzi este deseori înlocuit de un ventilator electric.
  Unul dintre cei mai renumiţi fabricanţi de orgi din Europa este firma austriacă Rieger Orgelbau înfiinţată de Franz Rieger. Începând cu anul 1873, ea a purtat numele de Rieger & Söhne, iar din 1879 s-a numit Gebrüder Rieger, păstrându-se ca afacere de familie.
  Situată iniţial în localitatea Jägerndorf din Silezia Superioară (cunoscută în prezent în Cehia de care aparţine, sub numele de Krnov) fabrica s-a mutat în Austria după al doilea război mondial şi mai produce şi astăzi orgi cu tuburi executate în manieră tradiţională.
   În anul 1896 fabrica a fost desemnată de Împăratul Franz Josef drept furnizor al casei Imperiale Austro-Ungare şi şi-a câştigat dreptul a a purta însemnul "vulturului imperial“.
Păstrată ca afacere de familie chiar şi prin alianţe maritale, fabrica a supravieţuit celor două războaie mondiale, renăscând ca pasărea Phoenix de fiecare dată, până în prezent când mai funcţionează cu 40 de muncitori.
  Premiată la toate expoziţiile universale la care a participat la sfârşitul secolului al XIX -lea şi începutul secolului al XX-lea, cea mai prolifică perioadă din istoria de un secol şi jumătate a firmai Rieger a fost înregistrată în anul 1903, când a produs 1072 de orgi.
   Aceasta este perioada în care familia Regală a României comandă o orgă pentru Castelul Peleş din Sinaia, aşa cum se menţionează în anul 1904, în catalogul Orgelbau – Nachrichten al firmei Rieger (numită atunci Gebrüder Rieger), la numărul de ordine 78; “Sinaia in Rumänien, kgl. Schloss Peles”.
   Orga Rieger din Castelul Peleş a fost o comandă specială pentru Regina Elisabeta, care încă de la vârsta de 12 ani a luat lecţii de la organistul, pianistul şi compozitorul Sigismund Neukomm, când acesta se afla ca oaspete în castelul Monrepos de la Neuwied (Germania).
   Tânăra principesă Elisabeta de Wied a demonstrat o înzestrare intelectuală deosebită şi un suflet de artist. Sub atenta îndrumare a tatălui, Principele Hermann de Wied, şi sub privirea exigentă a mamei sale, Maria de Nassau, principesa este supusă unui program drastic de formare ca om de cultură şi de artă. Astfel, Elisabeta ia lecţii de desen şi pictură, studiază limbile clasice, literatura franceză şi engleză, filosofia, istoria, gramatica şi dovedeşte un talent ieşit din comun în asimilarea limbilor străine: italiana, franceza, engleza, suedeza şi rusa.
   În paralel, primeşte lecţii de pian de la Clara Schumann şi Anton Rubinstein, studiază orga şi clavecinul, dovedind apoi o sensibilitate deosebită în interpretarea muzicii la harpă.
   Castelul Peleş reprezenta locul în care erau chemaţi artiştii să participle la seratele muzical-literare. Aici se dezvoltă personalitatea artistică a tânărului George Enescu, sub atenta îndrumare a Reginei Elisabeta, care îl acompania de multe ori la orgă.
   Amplasată în Sala de concerte de la primul etaj şi construită pentru a răspunde cerinţelor de spaţiu, complexitate şi design, orga Rieger de la castelul Peleş prezintă o particularitate deosebită, care o face să fie unică în Europa şi anume, ea prezintă două console (două pupitre de comandă) situate în două camere adiacente, iar motorul electric şi burduful care reprezintă mecanismul de aprovizionare cu aer, se găsesc într-o a treia încăpere şi ocupă o suprafaţă de 6 m pătraţi.
   Inscripţionată cu anul fabricaţiei, provenienţa şi numărul de ordine din seria fabricată în anul respectiv (Opus 1000), orga de la castelul Peleş se încadrează în categoria orgilor mari având următoarele caracteristici: 2 console cu două manuale, 5 octave şi 28 de registre.
  Aparent negabaritică, orga prezintă 1796 de tuburi metalice, confecţionate dintr-un aliaj de staniu şi zinc, precum şi tuburi din lemn de brad.
  Motivul pentru care orga Rieger a reprezentat o comandă deosebită pentru reşedinţa regală de la Sinaia, a fost acela de a crea posibilitatea de interpretare din ambele încăperi ale castelului, ambele folosite pentru auduţii muzicale, însă fiind de dimensiuni diferite, presupunem că erau folosite în funcţie de numărul invitaţilor. Mai mult decât atât, era posibil să se realizeze atmosfera unei întâlniri literare, cu fond muzical şi “interpret ascuns”.
  Pentru menţinerea în funcţiune a orgii se impun condiţii de micro-climat care să asigure temperatura şi umiditatea necesare păstrării materialului din care este confecţionat burduful pentru aer (piele de bovină) şi tuburile din lemn.
  După decenii de tăcere, în anul 2013, orga de la castelul Peleş a fost ascultată din nou, după ce a trecut printr-un proces de restaurare, graţie unei finanţări asigurate de fundaţia ExcesMusic.   Sub degetele organistului Remus Henning, câştigător a numeroase premii internaţionale, publicul invitat la concert a trăit o experienţă inedită la castelul Peleş.


Daniela Voitescu,
- muzeograf

Salonul Literar Axis Libri




Lansare de carte


Vasile Burlui: Interogatiile lui Asur


Biblioteca Judeteana V. A. Urechia, Galati


10 decembrie 2013





   Marți, 10 decembrie 2013, ora 14:00, Biblioteca Județeană V. A. Urechia organizează o Ediție specială a Salonului Literar Axis Libri. 
   La această întâlnire se va lansa volumul Interogațiile lui Așur, autor Vasile Burlui. Invitați speciali: Academicianul Constantin Marinescu, Prof. univ. dr. Nicolae Dobrovici Bacalbașa, jurnalistul Pompiliu Comșa, poetul Sterian Vicol. 
  Evenimentul va fi precedat de un recital artistic susținut de Cristian Galițî, elev în clasa a XI-a la Liceul de Arte Dimitrie Cuclin. 
 Prezintă și moderează: Zanfir Ilie, managerul Bibliotecii V. A. Urechia.

Pe simezele botosanene




Arta plastica contemporana romaneasca


Salonul de iarna


Galeriile de arta Stefan Luchian, Botosani


14 decembrie 2013






   Dragi colegi, UNIUNEA ARTISTILOR PLASTICI – SUCURSALA BOTOSANI organizeaza Salonul de iarna” editia – I-a, la Galeriile de arta Stefan Luchian-
  Venisajul va avea loc pe data de 14 decembrie 2013, ora 11.30.

300 de ani de romanire




Simpozionul International de Muzicologie Bizantina


Universitatea Nationala de Muzica, Bucuresti


editia a II-a, 12 decembrie 2013






simpo in

   Joi, 12 decembrie 2013, începând cu ora 9:00, va avea loc ediţia a doua a Simpozionului Internaţional de Muzicologie Bizantină organizat de Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti şi Institutul de Istoria Artei George Oprescu al Academiei Române. Simpozionul va cuprinde o sesiune de comunicări ştiinţifice, lansarea celui mai recent volum al părintelui Sebastian Barbu-Bucur şi un concert de muzică bizantină susţinut de formaţia Universităţii de Muzică, Psalmodia, şi de invitatul său special, Grupul Nectarie Protopsaltul.

tezaur mic in

   Ediţia din acest an celebrează 300 de ani de la scrierea primului manuscris cu notaţie muzicală de cântări bisericeşti în limba română, alcătuit de ieromonahul Filothei sin Agăi Jipei de la Mitropolia Bucureştiului. Codicele marchează un moment important în cadrul lungului proces de înlocuire a limbilor greacă şi slavonă de către limba română în bisericile din ţara noastră. Totodată, simpozionul se doreşte un omagiu adresat arhidiaconului Sebastian Barbu-Bucur – profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti şi fondatorul secţiei de Muzică religioasă – cel care a cercetat şi publicat manuscrisul ieromonahului Filothei şi a adus în prim-planul dezbaterii muzicologice problema "românirii”, adică a adaptării cântărilor bizantine la limba română.
   La lucrările sesiunii de comunicări sunt aşteptaţi să participe 26 de cercetători din România, Grecia, Finlanda şi Macedonia. Prezentările lor vor aborda teme privind personalitatea şi opera lui Filothei sin Agăi Jipei, viaţa muzicală din epoca brâncovenească şi din cea fanariotă, manuscrise inedite, adaptarea cântărilor bizantine în limbile română şi finlandeză, creaţiile compozitorilor contemporani inspirate de cântul bizantin ş.a. Comunicările vor fi publicate într-un volum la Editura Glissando a Universităţii Naţionale de Muzică, ce urmează să fie lansat în chiar ziua simpozionului.

Psalmodia in

SONY DSC

***www.pemptousia.ro

Diaspora romana




Institutul Eudoxiu Hurmuzachi 

pentru Romanii de Pretutindeni


Mos Nicolae pentru copiii din Serbia


Casa de cultura romaneasca, Zajecar, Serbia


8 decembrie 2013







COMUNICAT DE PRESĂ

   Duminică, 8 decembrie 2013, a avut loc în Serbia festivitatea de încheiere a cursurilor de limbă, cultură şi civilizaţie românească desfăşurate la Zajecar în perioada septembrie – decembrie 2013, de Institutul Eudoxiu Hurmuzachi în parteneriat cu Asociaţia Unlimited Connections. La eveniment au participat cateva zeci de persoane de persoane: copii, părinţi şi reprezentanţi ai comunităţii române din Valea Timocului.


  Cu această ocazie, IEH şi asociaţia parteneră au organizat festivitatea Moş Nicolae pentru copiii din Serbia, care s-a desfăşurat la Casa de cultură românească din Zajecar. 


  Copiii români i-au întâmpinat pe oaspeţi cu un program artistic din care nu au lipsit colindele şi o scenetă de teatru. La sfârşitul serbării, elevii au primit rechizite şcolare din partea IEH şi dulciuri din partea Asociaţiei Unlimited Connections. Cei prezenţi au ţinut să mulţumească oaspeţilor pentru întregul sprijin acordat, dar mai ales au adus mulţumiri ministrului delegat pentru românii de pretutindeni, Cristian David, pentru fatul că Moş Nicolae a reuşit să ajungă şi în comuniatea lor.


   Un alt eveniment care va avea loc zilele acestea la Zajecar sub coordonarea IEH, este şi dotarea bibliotecii de carte românească cu un fond de carte de peste 6000 de volume pentru comunitatea româneasca din Serbia.
  Institutul Eudoxiu Hurmuzachi pentru românii de pretutindeni derulează în perioada 8-11 decembrie a.c., în Valea Timocului, Serbia, o serie de evenimente culturale sub egida Artă şi educaţie românească pentru copiii din Serbia. 


Departamentul de Comunicare
Institutul Eudoxiu Hurmuzachi pentru Românii de Pretutindeni
Ministerul Afacerilor Externe
Telefon 004 021 310 26 98
Fax 004 021 310 15 36
E-mail office@hurmuzachi.com

Caderea in Lumina




Arta plastica contemporana romaneasca


Andreea Gheorghiu


Biblioteca Metropolitana, Bucuresti


11 decembrie 2013




Integrala poeziei - Nichita Stanescu




Casa de Cultura Mihai Ursachi


Iasi


12 decembrie 2013







  Casa de Cultură a Municipiului Iași Mihai Ursachi 
împreună cu Editura Vasiliana organizează simpozionul:

Integrala Poeziei - Nichita Stănescu 


Casa Mihai Ursachi's photo.


Prezintă: Bogdan Crețu, Emil Brumaru și Horia Zilieru
Recită: Petrică Ciubotaru 
Ilustrația muzicală: Radu Ștefan
Moderator: Adi Cristi 

Evenimentul va avea loc la Casa de Cultură a Municipiului Iași Mihai Ursachi, 
joi, 12 decembrie 2013, ora 16.00

Investeste in voluntariat




Targ de produse handmade


Braila


13 - 15 decembrie 2013






***via Biblioteca Judeteana Panait Istrati Braila

Arta plastica contemporana romaneasca




Maia Stefana Oprea, Matei Enric, Jan Albu


Expozitia: Subjective Histories


Galeria 72 A, Bucuresti


12 decembrie 2013 - 12 ianuarie 2014







   Deschizând o poartă spre privitor, fiecare dintre cei trei artişti propune un drum iniţiatic către intimitatea istoriei proprii, devenită memorie, clipă trăită şi reverberată. Prin intermediul culorilor şi al formelor suntem în faţa unui discurs artistic sincer, care ne îndeamnă la reflecţie şi trăire consonantă.
   Matei Enric construieşte o simbioză între spaţiu şi material, integrând compoziţional golul peretelui într-un dialog cu personajele desprinse dintr-o istorie atemporală. Sub aparenţa cuvintelor simple şi directe se ascunde o lume misterioasă care cheamă către descoperire, unde adevărul nu este unul singur ci unul liber să fie deopotrivă comun tuturor cât şi croit pentru fiecare dintre noi. Figurativul cu iz arhaic are valenţe proaspete şi curate, culorile se aşează subtil iar ce pare la prima vedere o armonioasă punere în scenă devine, pe măsură ce privitorul pătrunde în universul artei lui Matei Enric, o călătorie care farmecă şi captivează.
   Jan Albu foloseşte istoria ca motiv. Subiectele mitologice ancestrale se transformă în perspective, planuri ample, viziuni asupra destinului, adevărate confesiuni care tulbură profund. Simbolistica Apocalipsei este cheia în care artistul ni se dezvăluie. În aceste imagini pline de forţă ale sfârşitului de lume regăsim eternele întrebări: Cine suntem? De unde venim? Încotro mergem? Artistul nu ne oferă răspunsurile ci ne invită să le căutăm împreună, însoţindu-ne în acest demers, pentru că dacă privim cu atenţie, în unele compoziţii îl descoperim ca martor implicit.
  În acelaşi registru de povestire intimă se află şi lucrările Maiei Oprea. Emoţiile, trăirile devin amintiri pe care artista doreşte să ni le împărtăşească pentru ca, împreună, să trăim inefabila veşnicie a clipei. Maia Oprea se joacă cu compoziţia, cu formele. Suprafaţa se fluidizează, culorile trezesc un vârtej emoţional iar cele câteva sculpturi prezente în expoziţie, ne arată că un artist nu se limitează doar la un singur mijloc artistic de exprimare, ci este permanent în căutarea celei mai potrivite modalităţi de a materializa gândul creator.
  Expoziția se deschide joi, 12 decembrie, la ora 19.00, la Galeria 72A din strada Dr. Felix 72A
 Curator: Mihaela Munteanu-Streck

Vis de Iarna




Complexul Muzeal de Stiintele Naturii Rasvan Angheluta


Galati


editia a IX-a, 13 - 31 decembrie 2013






  Vineri, 13 decembrie 2013, cu începere de la ora 11.30, la Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Răsvan Angheluţă Galaţi, va avea loc vernisarea celei de a noua ediţii a expoziţiei temporare Vis de iarnă, manifestare care îşi propune să aducă publicului din Galaţi bucuria şi magia sărbătorilor de iarnă. Instituţia muzeală va fi plină de ornamente, ghirlande, globuri, beteală, precum şi alte accesorii specifice Crăciunului !
   20 de societăţi de profil, meşteri artizani şi populari, vor expune la această ediţie a expoziţiei Vis de Iarnă. La vernisaj, elevii Şcolii de Arte din cadrul Centrului Cultural Dunărea de Jos Galaţi vor oferi publicului un spectacol artistic inspirat din magia sărbătorilor de iarnă. De asemenea, copii de la Şcoala Gimnazială nr. 3 I. L. Caragiale Galaţi, Şcoala Gimnazială nr. 12 Miron Costin Galaţi, Şcoala Gimnazială nr. 9 C. Hogaş Galaţi, Şcoala Gimnazială nr. 5 Cuza Vodă, Liceul Teoretic Mircea Eliade Galaţi şi Grădiniţa Particulară Tom şi Jerry Galaţi vor expune în cadrul expoziţiei tablouri, felicitări şi desene despre iarnă şi sărbători !
  "VIS DE IARNĂ este cadoul pe care îl facem la final de an tuturor gălăţenilor şi nu numai. Din 13 decembrie, instituţia noastră va fi locul în care cei mici îl vor putea întâlni pe Moş Crăciun ! Îi invităm la expoziţie pe toţi cei care vor să intre în atmosfera sărbătorilor de iarnă !”, a declarat Emil Strungă, managerul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Răsvan Angheluţă Galaţi.   La Muzeul de Ştiinţele Naturii deja au început activităţile de amenajare pentru expoziţie, în primul rând fiind amplasat un brad de Crăciun înalt de opt metri şi care urmează a fi împodobit cum se cuvine. Ca şi în ceilalţi ani, Secţia Grădina Botanică este responsabilă de organizarea acestei manifestări. "Va fi o atmosferă frumoasă şi plăcută. Noi, cei de la Grădina Botanică, vom amenaja un un stand în ton cu sărbătorile, din care nu va lipsi Moş Crăciun ! Este şi o ocazie pentru cei care doresc să facă un cadou de Crăciun, produsele expuse aici fiind cu vânzare”, a adăugat Paul Lupoae - şef Secţie Grădina Botanică.
  Nu uitaţi, pe data de 13 decembrie, ora 11.30, la Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Răsvan Angheluţă Galaţi, vine Moş Crăciun la vernisajul expoziţiei VIS DE IARNĂ, ediţia a –IX-a !
  Expoziţia va rămâne deschisă la muzeu până pe 31 decembrie 2013, programul de vizitare fiind de miercuri până duminică, între orele 9:00 – 17:00.

Eseist si traducator




Libraria Bastilia


Bogdan - Alexandru Stanescu


Bucuresti


12 decembrie 2013










***BookMag

Simpozion




Casa de Cultură Mihai Ursachi


Iași, oraș inițiator al Revoluției române


Iași


12 decembrie 2013





   Casa de Cultură a Municipiului Iași Mihai Ursachi împreună cu Institutul Național al Revoluției Române și Asociația 14 Decembrie 1989 organizează simpozionul:

Iași, oraș inițiator a revoluției române

Invitați: Constantin Corneanu - cercetător la Institutul Național al Revoluției Române și Cassian Maria Spiridon - președintele Asociației 14 Decembrie 1989.
Moderator: Adi Cristi 

Evenimentul va avea loc la Casa de Cultură a Municipiului Iași Mihai Ursachi, 
joi, 12 decembrie 2013, ora 14.15