miercuri, 22 mai 2013

Prin Bucurestii lui Caragiale



Lansare de carte


Dan Rosca


Anticariat UNU, Bucuresti


23 mai 2013




Lansarea volumului „Prin Bucurestii lui Caragiale” de Dan Rosca
JOI, 23 MAI 2013, ORA 18.00 -- ANTICARIAT UNU
http://arsdocendi.ro/lansarea-volumului-%E2%80%9Eprin-bucurestii-lui-caragiale%E2%80%9D-de-dan-rosca
www.anticariat-unu.ro

Galatiul in carti postale rarisime



Colectii si Colectionari


Expozitii de cartofilie si filatelie


Galati


22 - 26 mai 2013







Ecotop Oradea


Concurs turistic pentru liceeni: Ecotura


Rosia


7 - 9 iunie 2013







***Erika Posmosanu

Festivalul Photo Romania


Mihai Chitu


Expozitie Foto: Electrified


Ciorchin, Cluj-Napoca


23 mai - 23 iunie 2013







Galerie Foto

   Electrified, o expozție inedită, ruptă parcă dintr-o altă lume, va fi găzduită  în perioada 23 mai -23 iunie 2013 de către platforma culturală Ciorchin, în spațiul expozițional propriu, (str. Constanța nr. 30). Expoziția semnată de artistul Mihai Chițu face parte din proiectele derulate în cadrul festivalului Photo Romania.
  Seria Electrified propune o suită de imagini realizate prin tehnica de fotografiere Kirlian. Tehnica, descoperită accidental în anul 1939, a fost subiectul mai multor studii și proiecte de cercetare, fiind inițial considerată o metodă de înregistrare a bio-câmpului entităților biologice, statut foarte controversat până în prezent.
   Lucrările din această serie îndeamnă la o incursiune într-un tărâm imaginar, o realitate creată spontan, doar pentru a lăsa o dovadă tangibilă a existenței ei pe suprafața materialului fotosensibil. Fotografiile sunt prezentate în forma lor originală, realizate pe film instant de tip Polaroid, fără a fi procesate digital.
   Mihai Chițu este absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, Secția Foto-Video. Acesta practică fotografia "argentică” și digitală, utilizând diferite tehnici și procedee clasice și alternative, cum ar fi fotografierea în infraroșu, digitală și pe material fotosensibil, fotografie Kirlian, printuri pe bază de gumă arabică și bicromat, printuri pe bază de polimeri, și alte procedee experimentale. De doi ani practică și holografia.
   Vernisajul expoziției va avea loc joi, 23 mai 2013, la ora 18:00, în prezența artistului.
***oradecluj.oradestiri.ro via Christine Marie Turcu

Targul Deserturilor: Mai Dulce


Chisinau, Republica Moldova


26 mai 2013






   Duminica, 26 mai, lumea bună devine şi mai bună. Pentru că ne adunăm să împărtăşim reţetele dulci ale mamelor noastre. Să aflăm cum se lucrează cu lutul, cum se împletesc cozile celor mai frumoase Ilene Cosânzene, cum se împachetează buchetele de flori fără cleioancă, cum să transformi paiele în îngeraşi şi multe altele. 
   Iar Elena Carafizi, Andrei Bolocan şi Adrian Ursu categoric nu acceptă să mai cânte de 9 mai, ca să cânte pe 26 mai la Târgul Mai Dulce. 
   P.S Cu ocazia asta veţi afla unde în centrul vechi al Chişinăului se află fermecătoarea str. Corobceanu (vezi harta în anunţ). Cei dornici să participe cu deserturile sau handmade-ul lor, să ne scrie la maidulce@jurnaltv.md
***Muzeul National de Etnografie si Istorie Naturala


Initiative de toata lauda


Eveniment caritabil


Un sunet in tacere


Aula Magna Agronomie, Copou, Iasi


23 mai 2013







Arta plastica contemporana romaneasca


Leonard Istrate


Expozitia: Simfonia Reflexiei


Galeria de Arta Grand Hotel Traian, Iasi


1 - 30 iunie 2013







   Artistul vizual Leonard Istrate, născut în Iaşi la data de 09.02.1957, absolvent al facultăţii de Arte G. Enescu din Iaşi, secţia pictură de şevalet, organizează o expoziţie personală de pictură contemporană cu titlul  Simfonia reflexei, la Galeria de Arta Grand Hotel Traian, Iaşi. 
  În lucrările sale artistul urmăreşte procesul de transformare a imaginilor, controlat de diverse suprafeţe, pe care se realizează reflexa. Exprimarea artistica pe aceeasi temă, se află la a doua expoziţie în cadrul galeriei, unde autorul a dezvoltat si aprofundat noi compoziti.
   Titlul expoziţiei ne trimite cu gândul spre realităţi şi metamorfoze, invitând publicul la meditaţie şi de-a descoperi imaginile şi mijloacele artistice utilizate.
   Expoziţia este deschisă în perioada 1-30 iunie 2013.

Saloanele Memoriei Exilului Românesc



Arta plastică contemporană românească


Camilian Demetrescu (1924 - 2012)






Pliant - catalog expozițional.
Galeriile de Artă ale Fondului Plastic, Bd. Bălcescu, Nr. 23, București.
Februarie -martie 1968.









 Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și
Memoria Exilului Românesc
Saloanele Memoriei Exilului Românesc
vă poftesc joi, 23 mai, ora 17:30,
în elegantele încăperi ale Jockey Clubului Român,
la o nouă întâlnire: 




Camilian Demetrescu: Acesta e Paradisul !



   La împlinirea unui an de la urcarea la Ceruri a artistului român ale cărui tapiserii sunt expuse în sala de audiențe a Papei, la Vatican, veți asculta mărturii exprimate de Mihaela Demetrescu, Victor Rebengiuc, Mircea Brenciu și veți viziona fragmente din trei filme documentare, din cadrul serialului de televiziune Memoria exilului românesc.


Autorul programului și al serialului TV: Marilena Rotaru

***Mai multe despre acest artist puteți afla și de aici:
ALTERNATIVA THE ALTERNATIVE / L'ALTERNATIVE ...

Întâlnirile de la Mânjina




Muzeul de Istorie Paul Păltănea Galați


Casa Memorială Costache Negri, Comuna Costache Negri


21 mai 2013















Asociatia Sansa - Viorica Hagianu


Bastilia Librarium, Bucuresti


25 mai 2013





afis bastilia-page-001

Mai multe amanunte puteti afla accesand site-ul http://www.asociatia-sansa-viorica-hagianu.ro 


Arta plastica contemporana romaneasca


Stefan Triffa


Expozitia: Paintings


H'art Gallery, Bucuresti


24 mai 2013








Vernisaj: 24 mai, ora 19:00, in cadrul Noptii Albe a Galeriilor.
Adresa: str. Rosetti, nr. 25, Bucuresti

  Stefan Triffa nu face arta abstracta daca prin abstract ne gandim mai degraba la o experienta generica. E o arta personala pe care el o construieste cu grija in fiecare zi. Am privit tot timpul cu usoara invidie pe acei oameni care reusesc sa-si simplifice viata, sa-si depisteze telul si sa se concentreze complet asupra lui. Stefan e unul dintre ei. De cum incepe ziua totul e subsumat picturii. De la micul dejun pana la paharul de vin baut dupa masa de pranz, totul e strategie existentiala prin care se pune in situatia de a picta. Procesul este prezent in pictura cu totul.  
   Spirale, sparturi, forme produse prin decalcomanie, totul produs de un entuziasm matur, bine temperat. Gestualismul său creează răsuciri cromatice ce invită privirea să pătrundă iluzionist în spaţiul tabloului. Dacă tablourile mari monocrome ale lui Barnett Newman aveau ca miză simbolică redarea experienţei sublimului, picturile lui Triffa sunt încărcate de un conglomerat simbolic difuz. E vorba de un eroism bine temperat, o "muzică” matură, uşor dezabuzată, însă stăpînă pe sine. 
   E un intimism hotărît al unui pictor "în floarea vîrstei”. Triffa nu trăieşte din abisurile afective ale unui Mark Rothko sau Jules Olitski. Nici nu optează pentru depersonalizarea actului pictural ca în cazul artei hard-edge. El trăieşte în interval. Ca de altfel noi toţi. E un pictor abstract care păstrează iluzia spaţială şi nu se teme de simbolisme afective. E un levantin care trăieşte la New York. 
   "O artă umană, mult prea umană”, mi-a fost primul gând în faţa unei pînze din micul atelier decorat minimal de lîngă Cişmigiu. În urma discuţiilor mi-am dat seama că nu greşeam. Triffa este un artist sociabil a cărui artă este rodul întîmplărilor duioase şi intime pe care fiecare şi le pune noaptea tîrziu. Întrebări fără mască, uneori dureroase, de care scapi doar prin somn. 
(Dan Popescu).


Bratienii si ctitoriile Romaniei moderne



Memorialul Victimelor Comunismului si al Rezistentei


Biblioteca Nationala a Romaniei, Bucuresti


28 mai 2013







In cadrul jubileului de douăzeci de ani al
Memorialului Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei

Biblioteca Naţională a României
prezintă
marţi, 28 mai, ora 12:00,
în sala Mircea Eliade

conferinţa
Prof. Ing. NICOLAE ŞT. NOICA
vicepreşedinte al Fundaţiei Academia Civică

intitulată

BRĂTIENII
ŞI CTITORIILE ROMÂNIEI MODERNE

Targul Mesterilor Populari



Muzeul Etnografic al Transilvaniei


Piata Avram Iancu, Cluj - Napoca


24 - 26 mai 2013





   Muzeul Etnografic al Transilvaniei vă invită la Târgul Meşterilor Populari. Participanţii la târg sunt meşteri populari din toate zonele reprezentative ale ţării.
   Vizitatorii pot admira şi achiziţiona produse tradiţionale autentice făurite de artişti populari: vase de lut şi lemn, costume şi textile populare, ouă încondeiate, instrumente muzicale, icoane pe lemn şi pe sticlă, jucării, turtă dulce etc.
   Evenimentul va avea loc în perioada 24-26 mai 2013, în Piaţa Avram Iancu din centrul oraşului.
   Program de vizitare: 8-21. Vă aşteptăm cu mult drag !

Art Just Painting



Arta plastica contemporana romaneasca


Ana Petrovici, Daniel Turliu, Vlad Fodor


Metropolis Center, Bucuresti


24 mai 2013





   Metropolis Center (B-dul Iancu de Hunedoara, nr. 56-60, Bucurestiva asteapta vineri, 24 mai 2013, ora 19:00, la vernisajul expozitiei de pictura ART JUST PAINTING. 
   Expozitia prezinta curajul a 3 tineri artisti de a fi ei insisi, intr-o societate consumatoare pana la saturatie de inedit si care, de cele mai multe ori, uita sa isi respecte trecutul, valorile. Ana Petrovici, Daniel Turliu si Vlad Fodor stiu ca noul nu este premeditat, ci dezvoltat firesc dintr-o traire autentica.

Ana Petrovici

  Continua Miscare.  Incerc sa pictez ceea ce vad. Natura va fi mereu sursa tuturor lucrurilor. In special, peisajul e un loc care ofera multe cai, posibilitati de abordare. El nu trebuie sa semene cu ceva sau cineva. Lasa un fel de libertate, nu insa fara a fi intr-o continua miscare care constrange. Peisajul nu a fost un subiect frecvent pentru mine. Intotdeauna am iesit la peisaj din dorinta de a alterna lucrul din atelier cu cel din afara lui. Este un mod de invatare, limpezire si chiar de transformare. O pauza atunci cand termin o serie. El ramane de fiecare data un loc care ma obliga sa ma uit la el ca pentru prima data. Miscarea lui trebuie sa-mi fie adevarata.

Daniel Turliu

   In Cautarea Traditiei.  Pentru mine traditia (in pictura), este “scoala” de la care invat continuu. Aceasta invatare este permanenta, si cu cat incerc sa ma apropii mai mult de invatatura maestrilor picturii, cu atat mi se reveleaza propria neputinta. Traditia pentru mine, este vie, este actuala. Este o intalnire intre constiinta mea si constiintele “gigantilor”, este temeiul spiritual pe care vreau sa-mi construiesc mai departe pictura. Am avut norocul sa stau – mai mult de zece ani – langa pictorul Vasile Popa, iar apoi, in anii de facultate langa pictorul Horia Pastina. Am avut sansa sa ma intalnesc cu traditia prin invatatura lor, atat de intemeiata si de solida. Am inteles de la ei, ca este absolut necesar sa te lupti cu neputinta pentru a cunoaste si pentru a-ti spiritualiza propria creatie. Am inteles folosul lucrului dupa natura si bogatia pe care ti-o ofera aceasta. Am inteles ca noul, esti chiar tu insuti, si ca acesta nu trebuie “fortat” sa iasa la suprafata, el trebuie doar lasat sa se manifeste, prin propria-i personalitate artistica.

Vlad Fodor

Cavalerii Apocalipsei.  Unul dintre cele mai importante lucruri asupra carora consider ca trebuie sa ne concentram este sa ne cunoastem esenta interioara… De unde venim ? Cine suntem ? Incotro ne indreptam ? Si eu la randul meu, ca multi altii, sunt preocupat de aceste intrebari, de ciclicitatea si miracolul vietii si incerc sa inteleg si sa gasesc raspunsuri. Dupa cum spunea Lucian Blaga – lumea este un miracol, este mister pentru ca se afla in prelungirea transcendentului. Cunoasterea rationala distruge misterul in sensul ca nu-l poate descoperii, nu-l identifica, nu-l vede. Fiecare are Apocalipsa lui si o zi de apoi – ” Ca oricare alta zi”. Apocalipsa nu priveste distrugerea lumii vizibile, ci prabusirea constiintei din transcendent, de dincolo de orice experienta posibila, care este inaccesibil cunoasterii bazate pe experienta, care intrece limitele realitatii, moartea spiritului, putrezirea cerului: “odata vor putrezi si ingerii sub glie”.
***vreauarta.ro

Un deceniu de fotografie etnografică



Expoziție de fotografie


Biblioteca Județeană Petre Dulfu, Baia Mare


27 mai - 8 iunie 2013






***Felician Sateanu via Stefania Adela Pop

Libraria Humanitas


Literatura de azi - Di@loguri pe net


Cismigiu, Bucuresti


22 mai 2013








   Miercuri, 22 mai, la ora 19.00, la Libraria Humanitas de la Cismigiu (Bulevardul Elisabeta nr. 38, Bucuresti), va avea loc o dezbatere pornind de la cel mai nou volum semnat de Daniel Cristea-Enache, Literatura de azi. Dialoguri pe net, aparut recent la Editura Polirom, cu o prefata de Ovidiu Simonca, si in editie digitala. Vor participa, alaturi de autor: Gabriela Adamesteanu, Carmen Musat, Livius Ciocarlie, Razvan Petrescu, Ioan Es. Pop, Vasile Ernu. Va modera: Ovidiu Simonca.
***BookMag

România Mea




Libraria Cărturești, București


24 - 26 mai 2013





  La Libraria Cartureşti din Bucuresti va avea loc joi, 23 mai, ora 18:30 vernisajul expozitiei Romania Mea in care 14 artisti romani, fotografi, desenatori, designeri, textieri, pictori si creatori de moda vor expune o parte din patrimoniul romanesc asa cum il vad ei. Demersul a fost coordonat de Richard Edwards (foto), francez stabilit in Romania si expert in patrimoniu transmite Romanian Global News.
 Expozitia va putea fi vizitata intre 24 si 26 mai, ora 13:00 – 19:00 PE str. Pictor Arthur Verona 13-15, Bucureşti.
  România Mea este o poveste de dragoste între mine şi această ţară. Am venit pentru prima oară în Romania acum aproape 17 ani, în 1996. Timp de 12 ani, am revenit în România din când in când, în funcţie de ocaziile ivite. Astăzi petrec o mare parte a timpului între Bucureşti şi Horezu, străbat în lung şi în lat acest ţinut, cu mare încântare.
   Expoziţia de faţă – onorată de cei care au răspuns cu amabilitate invitaţiei mele – afirmă o dată mai mult cât de mult înseamnă pentru mine România, dovedind că talentul vădit, ca şi în lucrările expuse aici, întrece cu prisosinţă orice alte considerente afirma Richard Edwards.

Artistii care expun sunt:

Cristina MAREŞ: dessins – desene
Alina MĂRGULESCU: création de mode - Photographies – creaţie de modă- fotografii.
Corina MIHĂESCU: peintures sous-verre – icoane pe sticlă
Iaromira POPOVICI: texte - text
Sorina SĂVULESCU: photographies- fotografii
Alexandru BELDIMAN: photographies – fotografii
Victor KORNIS: photographies- fotografii
Matei LUPU: photographies- fotografii
Andrei MĂRGULESCU: photographies- fotografii
Alexandru MIHĂESCU: photographies- fotografii
Mihai OROVEANU: photographies- fotografii
Vasile SAVONEA: peintures - picturi
Şerban STURDZA: dessins - desene
Arpad ZACHI: photographies- fotografii

***Romanian Global News via Daniela Soros

Colectii si Colectionari


Targul Anticarilor


Bucuresti


editia a XVII-a, 25 - 26 mai 2013







   Cei mai renumiţi anticari români îşi vor expune mărfurile valoroase la cea de-a XVII -a ediţie a Târgului Anticarilor organizat de Primăria Sectorului 2 de vineri, 24 mai a.c. până duminică, 26 mai a.c. între orele 10.00 - 18.00 la Centrul Administrativ al Sectorului 2 din strada Chiristigiilor numerele 11 - 13.    În cele trei zile ale Târgului, iubitorii de antichităţi, pot vizita cele aproximativ 60 de standuri amenajate pe aleile Parcului Obor şi alte 10 standuri din incinta Primăriei Sectorului 2 unde vor putea admira şi cumpăra o serie de obiecte ce fac parte din istorie. 
   Cumpărători sau doar iubitori de frumos, au şansa redescoperirii unei lumi speciale, plină de parfum aparte, în refrenele muzicii de altă dată, interpretate cu multă pasiune de celebrii: Jean Mascopol, Zavaidoc, Titi Botez sau Maria Tănase
   Cu toţii au ocazia să negocieze achiziţionarea diverselor obiecte de artă, cărţi, fotografii, mobilier de epocă, costume vechi, numismatică, bijuterii, numeroase alte mărunţişuri fermecătoare. 
   Vedetele Târgului Anticarilor vor fi şi cele 12 autovehicule de epocă care vor putea fi admirate în faţa Primăriei Sectorului 2 din care cea mai veche este fabricată în anul 1928, un Ford A Roadster, aflat în perfectă stare de funcţionare.
   Iubitorii de autovehicule au posibilitatea să admire şi alte maşini de epocă care par gata să se avânte la drum, chiar şi la mai bine de 60 - 70 de ani de la fabricaţie.
  Printre cele mai vechi autovehicule de epocă expuse la Târg vor fi: Ford Taunus din anul 1937,
Plymouth din anul 1938, Jeep Willys din anul 1948.
  Sâmbătă, 25 mai a.c. între orele 11.00 - 12.00 va avea loc parada autovehiculelor de epocă când toate acestea vor lua startul din faţa Primăriei Sectorului 2 şi vor pleca într-un circuit până la Piaţa Obor.
  De asemenea, duminică, 26 mai a.c. între orele 11.00 - 12.00 în faţa Primăriei Sectorului 2 va avea loc un concert susţinut de orchestra de estradă Angely's care va încânta auditoriul cu un program artistic excepţional ce va cuprinde piese muzicale de toate genurile.     
***comunicat de presa al Primariei sec. 2

Ziua Internationala a Copilului,



Diaspora romana


Romanian Community of Ireland

Shankill Tennis Club, Dublin, Irlanda


2 iunie 2013



Va reamintim ca au mai ramas doar cateva zile pentru a va rezerva bilete pentru Ziua Internationala a Copilului. Acest eveniment este organizat de RCI, duminica 2 iunie 2013 intre orele 1pm - 5pm la Shankill Tennis Club, Quinn's Road. Intrarea va fi posibila doar cu rezervare in prealabil. Pretul unui bilet este de €6/adult, copiii au acces gratuit. Va rugam sa sunati la numarul de pe afis pentru rezervari.
Activitati: tenis pentru copii si adulti, jocuri si concursuri, face painting, gratare cu mici, tombola cu multe premii si... o surpriza!
Va asteptam sa fiti alaturi de noi!

  Va reamintim ca au mai ramas doar cateva zile pentru a va rezerva bilete pentru Ziua Internationala a Copilului. Acest eveniment este organizat de RCI, duminica 2 iunie 2013, intre orele 1 pm - 5 pm la Shankill Tennis Club, Quinn's Road. 
   Intrarea va fi posibila doar cu rezervare in prealabil. Pretul unui bilet este de €6/adult, copiii au acces gratuit. Va rugam sa sunati la numarul de pe afis pentru rezervari.

   Activitati: tenis pentru copii si adulti, jocuri si concursuri, face painting, gratare cu mici, tombola cu multe premii si... o surpriza!
  Va asteptam sa fiti alaturi de noi !

Prezente romanesti peste hotare


Arta plastica contemporana romaneasca


Expozitia: Pictori de azi la Balcic


Centrul Cultural National Palatul Balcic, Bulgaria


editia a XI-a, 18 - 22 mai 2013








   "Balcicul nu este doar o legendă, este o realitate", a afirmat, duminică seară (19 mai 2013), criticul de artă şi jurnalistul Marius Tiţa, la vernisajului expoziţiei unuia dintre cele mai importante proiecte private de artă contemporană românească, desfăşurat în Sufrageria Regală din cadrul Centrului Cultural Naţional Palatul Balcic.
   El şi-a exprimat speranţa că, pe viitor, Balcicul contemporan îşi va regăsi importanţa de odinioară.
  Aflată la a XI-a ediţie, dedicată anul acesta comemorării a 75 de ani de la moartea Reginei Maria, Pictori de azi la Balcic reprezintă încununarea taberei de pictură la care, în perioada 13-22 mai, au fost invitaţi, prin amabilitatea directorului Centrului, Ivelina Radilova, şapte artişti români şi doi din Bulgaria, alături de câţiva artişti fotografi.
   Au fost prezenţi la Balcic pentru a crea Horea Cucerzan, Vitalie Butescu, Corneliu Drăgan Târgovişte, Cornelia Victoria Dedu, Marilena Mântescu, Laurenţiu Midviki şi George Savu din România, Dimitar Velichkov şi Alek Aleksandrov din Bulgaria.
   "Încercăm să organizăm sub egida UNESCO acest parteneriat internaţional în care România să fie unul dintre participanţii şi organizatorii care dau viaţă unor evenimente de marcă din lume", a afirmat, la vernisaj, Daniela Popescu, preşedintele Federaţiei Cluburilor UNESCO din Europa şi America de Nord.
   Profesorul Nicolae Petrescu a rememorat spiritul Balcicului "înnobilat de Regina Maria", care s-a înconjurat de arhitecţi celebri şi de mari nume ale artei timpului dând locului o semnificaţie aparte prin încurajarea artelor - muzica (Sabin Drăgoi, Mihail Jora), dansul, literatura, arhitectura (Henriette Delavrancea) ca şi prin încurajarea iniţierii unor serii de conferinţe ale unor eminente personalităţi ale vremii.
   "Regina Maria nu a fost doar o mare regină, ci şi un mare om de cultură", a subliniat criticul de artă Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă din Constanţa.
   Ea a evidenţiat "naşterea Balcicului aulic", prin iniţierea în 1913 a coloniei de artă de aici, sub protecţia Reginei, relaţia suveranei cu Alexandru Szatmari, ca şi "Balcicul boem", Nicolae Tonitza, Ştefan Dimitrescu, Oscar Han, Iosif Iser, Gh. Petraşcu, Teodorescu Sion şi Ipolit Sârbulescu fiind tot atâtea nume evocate de Doina Păuleanu.
   "Balcicul revine în forţă în lumea simezelor, reînviind spiritul locului, prin fastul, asceza şi emoţia pe care le emană", a mai spus criticul de artă, elogiind "Balcicul solar" al lui Horia Cucerzan, "poezia locului" din lucrările lui Vitalie Butescu, "acuarelele lui Corneliu Drăgan, precise şi delicate", ca şi "construcţiile şi râvna" celorlalţi artişti care construiesc o atmosferă.
   Cu ocazia Nopţii Muzeelor, Elite Art Gallery a organizat o expoziţie în spaţiile expoziţionale ale Palatului de la Balcic cu lucrările realizate în cadrul taberei, o avanpremieră a vernisajului care va avea loc la Bucureşti, în perioada 20 iunie - 20 iulie, în cadrul Elite Art Gallery (Galeriile Municipiului Bucureşti).
   Deschisă între 18 şi 22 mai, expoziţia artiştilor români şi bulgari, care include lucrări de pictură, fotografii şi proiecţii video, surprinde picturalitatea şi încărcătura spirituală a acestui loc magic, plin de istorie, castelul Reginei Maria, vilele parcului regal, grădinile, argintiul ţărmului, cartierele tătărăşti.
   Elite Art Gallery va dona trei lucrări din colecţia ediţiei Centrului Cultural Naţional Palatul Balcic.
  Iniţiat în 2004, proiectul Pictori de azi la Balcic îşi propune să redescopere valenţele care au făcut din acest loc o temă legendară în istoria artei româneşti şi să plaseze acest subiect în creaţia contemporană.
   Peste 200 de artişti plastici au participat la taberele organizate în cadrul proiectului, cu peste 100 de expoziţii personale şi de grup, 15.000 de cataloage tipărite, peste 50.000 de vizitatori şi o impresionantă colecţie de "balcicuri"
   Printre artiştii care au colaborat cu galeria se numără Mihai Sârbulescu, Horea Paştina, Vitalie Butescu, Corneliu Drăgan-Târgovişte, Constantin Flondor, Marilena Murariu, Simion Crăciun, Mihail Gavril, Ion Drăghici, Virgil Parghel, Roman Tolici, Vasile Crăiţă-Mândra, Ilie Boca, Ana Petrovici, Gheorghe Zvarici, George Mircea, Horia Cucerzan, Marcel Lupşe.
   Prin tabere anuale de pictură, circuite culturale şi programe de mecenat, Elite Art Gallery promovează lucrări de artă modernă, realizate de artişti plastici tineri sau deja consacraţi, din România şi Europa. 
***AGERPRES via Marius Tita


Asociatia Artgothica


Serile Artgothice


Sibiu


Bohemian Flow Art & Pub, Sibiu


25 mai 2013







Arta plastica contemporana romaneasca


Ammar Alnahhas


Expozitie de pictura si sculptura: Amintiri de pe Khabur


Galeria Regala, Casino, Sinaia


25 mai 2013







Amintiri de pe Khabur
Expozitie de pictura si sculptura
   Cu deosebita bucurie va invitam, sambata, 25 mai, ora 12:00, la vernisajul expozitiei de pictura si sculptura Amintiri de pe Khabur de Ammar Alnahhas, artist sirian stabilit in Romania. 
   Despre artist si expozitia sa de la Galeria Regala de la Casinoul din Sinaia va vorbi criticul de arta Marius Tita.

Trei scriitori vă citesc...


Tramvaiul 26


Iulian Tănase, Mihai Curtean, Cristina Nemerovschi


București


24 mai 2013





  Tramvaiul 26 şi Editura Herg Benet vă invită vineri, 24 mai, de la ora 19.30, la o întâlnire cu scriitorii Iulian Tănase, Mihai Curtean şi Cristina Nemerovschi, care vă vor oferi o lectură din cele mai recente apariţii editoriale ale lor – volumul de poezie Iubitafizica, romanele flux şi Nymphette_dark99.
   Evenimentul va avea loc la Tramvaiul 26, pe Strada Cercului nr. 6, Bucuresti.
   Ce au în comun cele trei cărţi ? Cei trei autori oferă perspective diferite asupra iubirii şi, în plus, au o plăcere greu de stăpânit în a inventa jocuri narative, modelând textul până când acesta devine un caleidoscop ce arată de fiecare dată o altă imagine. Cele trei cărţi, din care autorii ne vor citi câteva fragmente, au caracteristica de a-şi incita cititorul, dezvăluindu-i mult, dar nu totul.
   Iubitafizica este ştiinţa iubirilor imaginare. Toate iubirile şi iubitele imaginare sînt excepţii ce se supun, în tăcere, iubitafizicii. Adevărul care contează pentru iubitafizică este cel inventat, adevărul închipuit, adevărul visat, adevărul din flori.
  “Adept al unei oralităţi subliniate, poet exersat, îndrăgostit de literatură, autorul flux-ului are acea sensibilitate a artistului conştient de resursele oricărui călător aflat la începutul călătoriei. Nuvela se dezvoltă poematic, susţinută însă pe observaţii prozastice foarte bune şi pe o construcţie narativă care anunţă un romancier interesat de autenticism.” scrie prozatoarea Doina Ruşti, despre romanul lui Mihai Curtean, flux.
   Nymphette_dark99, cel de-al patrulea roman semnat de Cristina Nemerovschi, propune un portret al Lolitei de astăzi, un personaj deopotrivă carismatic şi controversat, care are toate şansele să devină un nou reper al feminităţii nonconformiste în redescoperire. 

Eveniment prezentat de Iulia Militaru

Despre autori:

   Iulian Tănase s-a născut pe 3 septembrie 1973 în Moineşti (Bacău). A absolvit Academia de Studii Economice Bucureşti (1999) şi Facultatea de Filosofie, Universitatea Bucureşti (2010). A fost timp de 13 ani redactor la Academia Caţavencu (1997-2010). Este realizator programe la Radio Guerrilla (din 2004) şi redactor la revista Kamikaze (din 2010).
   Dintre volumele publicate: Îngerotica (1999); Poeme pentru orice eventualitate (2000); Iubitafizica (2002); Sora exactă (2003); Ochiul Exploziv (2006); Trusa instalatorului de umbre (2006, împreună cu Dan Stanciu); Abisa (2007); Adora (2009); Cucamonga (2012); Oase migratoare (2012).
   În străinătate a publicat volumele: Balkanische Alphabete (împreună cu Constantin Acosmei şi Vasile Leac), Wunderhorn, Heidelberg, 2009; şi Aimétaphysique (la science des amours imaginaires), Éditions Le Coudrier, 2010 (Belgia).
  A coordonat volumul colectiv Pentru Gellu Naum / For Gellu Naum (Editura Vinea/ICARE, 2002). Împreună cu Dan Stanciu şi Sebastian Reichman, coordonează publicaţia Athanor. Caietele Fundaţiei Gellu Naum.
   În 2009 a primit, în Germania, Premiul Hubert Burda pentru tineri poeţi din Europa de Est. În 2011, un fragment din romanul său Oase migratoare (în curs de apariţie) a obţinut, în Austria, Premiul 1 la concursul literar 1+1+1=1 Trinitate, organizat de Kulturzentrum bei den Minoriten din Graz.
   În 2008 a fost visiting writer la International Writers Workshop, în Hong Kong. A participat cu lucrări la London International Festival of Surrealism, ediţiile 2007 şi 2008. Este prezent cu texte în reviste şi antologii din Germania, Austria, Anglia, Statele Unite, Hong Kong, Slovenia, Cehia.
   Iulian Tănase este căsătorit şi are doi copii: Adora şi Sacha.

   Mihai Curtean s-a născut la Sibiu, în 21 mai 1981. A absolvit Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr şi Facultatea de Jurnalistică a Universităţii Lucian Blaga, din acelaşi oraş.
   Este membru al Uniunii Scriitorilor din România, redactor-şef al Editurii A.T.U. din Sibiu şi coordonator al colecţiilor Raftul de poezie şi Proză contemporană, la aceeaşi editură.
   A publicat în revistele Vatra, Tribuna, Dacia Literară, Convorbiri Literare, Poezia, Hyperion, Egophobia, Mişcarea Literară, Euphorion, Transilvania, Saeculum şi altele. Este prezent în mai multe antologii de poezie şi proză. 
   A publicat volumele de poezii: O foame de roşu, Editura Timpul, Iaşi, 2005 (Marele premiu la Concursul Naţional de Poezie – debut în volum – Aurel Dumitraşcu, ediţia a XII-a, Piatra-Neamţ, 2005), Jazz pentru moartea & co., Editura Vinea, Bucureşti, 2007, Camiku, Editura Brumar, Timişoara, 2009 (ediţia a doua, Editura A.T.U., Sibiu, 2010) şi 17, Editura A.T.U., Sibiu, 2012.
  Volumul de faţă, flux (Herg Benet, 2013) reprezintă debutul său în proză.

  Cristina Nemerovschi s-a născut la Bucureşti; a terminat Facultatea de Filosofie, un master tot de filosofie şi a urmat cursurile, ceva mai plictisitoare, ale Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice. A publicat proză pentru prima dată în revista Egophobia. 
   În noiembrie 2010, debutează cu romanul Sânge satanic, care este reeditat cateva luni mai târziu. Pe lângă entuziasmul cititorilor, care s-a concretizat in poezii, piese de teatru, visual art, muzică, toate inspirate de roman, Sânge satanic întâmpină reacţii amuzante, cum ar fi: “Cum o să mai iasa România vreodată din criză, când se publică astfel de cărţi, care-l fac pe Dumnezeu să-şi întoarcă faţa de la poporul nostru ?”, culminând cu o petiţie online, pentru interzicerea cărţii si cu ameninţări cu moartea, lansate către autoare, editură si, de asemenea, către personajele principale ale cărţii. Romanul a fost distins cu premiul Tiuk ! pentru debut, cu titlul Cartea anului 2011, nominalizare la titlul Cartea anului 2010, ales printre finaliştii Premiers Romans En Lecture.
  În 2012, publică alte două romane: Pervertirea şi Ani cu alcool şi sex. Pervertirea stârneşte si ea controverse inca de la inceput, lectura publică, de la târgul Bookfest 2012, fiind întreruptă de origanizatori, pe motiv că este prea indecentă şi şocantă. Ani cu alcool si sex este, în mare parte, in prequel al romanului Sânge satanic; cartea care va încheia trilogia este încă în lucru.
  În luna mai, îşi lansează cel de-al patrulea roman, Nymphette_dark99, în colectia Carţile Arven, a editurii Herg Benet. Tot din luna mai, este redactor-şef al revistei Radical Art.
  Este prezenta în antologiile Alerta de grad zero în proza scurtă românească actuală (coordonată de Igor Ursenco, aparută la Herg Benet, în 2011) şi Zombii – Cartea morţilor vii (editată de Mircea Pricajan, Millennium Books, 2013).

Școala de la Poiana Mărului



Arta plastică contemporană românească


Muzeul de Arta Brasov


31 mai - 21 iulie 2013






   Muzeul de Artă Braşov organizează în perioada 31 mai - 21 iulie 2013 expoziţia Şcoala de la Poiana Mărului. Activitatea grupului de artişti cunoscut ca Şcoala de la Poiana Mărului (Horia Bernea, Letiţia Bucur, Ion Dumitriu, Şerban Epure, Mircea Milcovici, Teodor Moraru, Teodor Rusu) a reprezentat una dintre experienţele fundamentale ale artei româneşti postbelice.
   În cadrul expoziţiei vor figura lucrări realizate la Poiana Mărului de artiştii amintiţi, cărora li se adaugă şi Vasile Ulian, dar şi lucrări ulterioare care reflectă influenţa acestei etape asupra creaţiei lor. 
   Lucrările incluse în cadrul expoziţiei provin din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României, Muzeului Naţional de Artă Contemporană, Muzeului de Artă Bacău - Complexul Muzeal Iulian Antonescu Bacău, Muzeului Vasile Pârvan Bârlad şi din colecţii particulare: Colecţia Fundaţiei Ion Dumitriu (Bucureşti), Colecţia Mircea Milcovici (Franţa), Colecţia Pavel Şuşară (Bucureşti), Colecţia Ştefan Epure (Bucureşti), Colecţia familiei Rusu (Tohanu Vechi), Colecţia familiei Crăciun (Braşov), Colecţia Mihaela Drăgan (Braşov). Mulţumim colecţionarilor particulari care au preferat să rămână anonimi. Partener al expoziţiei: Fundaţia Ion Dumitriu.

   Sub denumirea de Şcoala de la Poiana Mărului este cunoscut în pictura românească postbelică grupul informal şi eterogen de artişti care timp de mai multe decenii şi-a ales ca sursă principală de inspiraţie Poiana Mărului, sat izolat şi tradiţional din judeţul Braşov, risipit pe numeroase dealuri. Impulsul constituirii grupului l-a reprezentat dorinţa de a găsi un loc de refugiu în care fiecare să fie liber să-şi caute drumul în artă. Liantul grupului l-a constituit respingerea artei oficiale a regimului comunist şi aspiraţia spre o artă autentică şi sinceră. "Artiştii Poienii Măruluiîşi propuneau să regăsească un limbaj plastic purificat, eliberat de orice încărcătură ideologică. Timpul petrecut la Poiana Mărului a marcat decisiv evoluţia ulterioară a protagoniştilor acestei experienţe, care nu a fost doar una exclusiv legată de creaţia artistică, ci şi o experienţă existenţială transfigurantă.
   Grupul iniţial (Horia Bernea, Letiţia Bucur, Şerban Epure, Mircea Milcovici, Teodor Moraru, Teodor Rusu) s-a format la sfârşitul deceniului şase. Horia Bernea (1955) şi Teodor Rusu (1958) au fost primii care au lucrat la Poiana Mărului. Lor li s-au adăugat din 1961 şi ceilalţi componenţi ai grupului în scurte sejururi de pictură, vara. Din 1964-1965, până în 1969, perioadele de creaţie la Poiana Mărului au devenit mai frecvente. Nucleul de bază era însoţit şi de alţi artişti (Barbu Niţescu, Vasile Ulian, Maria Meşteru). La sfârşitul anilor '60 grupul iniţial s-a destrămat. Din 1971 s-a alăturat grupului Ion Dumitriu, care, alături de Teodor Rusu, a frecventat intens Poiana Mărului timp de două decenii. Alături de ei au mai lucrat la Poiana Mărului în aceşti ani: Horia Bernea (până în 1979-1981), Şerban Epure şi Letiţia Bucur (1972-1977). După 1991, grupul s-a destrămat definitiv, la Poiana Mărului rămânând activ doar Teodor Rusu.
  "Şcoala de la Poiana Mărului" cunoaşte două etape distincte, corespunzând anilor '60 şi anilor '70-'80. În prima fază este asumat un grad de sinceritate apropiat de cel al picturii naive. În lucrări apar elemente care amintesc de creaţia lui Ţuculescu. Peisajul este interpretat într-o manieră "expresionistă" sau "suprarealistă", în cadrul real fiind inserate elemente fantastice.     
   "Realismul" coexistă cu  conceptualizarea şi tendinţa spre abstracţie pură. În etapa următoare, a anilor '70-'80, prevalente sunt realismul şi conceptualizarea, feţe ale aceluiaşi demers artistic prin care "se experimentează întregul" (Mircea Nedelciu) şi este căutat un "nucleu esenţial" al realităţii (Magda Cârneci).
   Motivele definitorii pentru artiştii grupului de la Poiana Mărului sunt: dealuri, şuri şi interioare de şuri, curţi şi case ţărăneşti, căpiţe, copaci, porţi, feţe de şură, ferestre, capete de bârnă, unelte ţărăneşti, cartofi încolţiţi, mere, pâini etc. Repertoriul tematic se restrânge treptat de la peisaje şi aspecte de ansamblu spre elemente individuale, concrete, de la exterior spre interior. În acest context, fotografia, utilizată intens de Ion Dumitriu, a jucat rolul de complement al imaginii pictate.
   "Şcoala de la Poiana Mărului” nu a inspirat un curent artistic care să o prelungească. Nu a avut imitatori sau epigoni. A rămas o experienţă artistică irepetabilă, nu lipsită însă de semnificaţii sau exemplaritate. A anticipat, fără a avea aceleaşi caracteristici, una dintre direcţiile principale ale picturii româneşti din ultimele două decenii ale secolului XX, neobizantismul. Din rândurile grupului de la Poiana Mărului s-au afirmat artişti care au devenit repere indiscutabile ale artei româneşti contemporane (Horia Bernea, Ion Dumitriu, Teodor Moraru). "Şcoala de la Poiana Mărului” constituie unul dintre capitolele fundamentale, fără de care nu se poate scrie o istorie a picturii româneşti postbelice.  

Curator: Radu Popica