joi, 14 martie 2013

Tolkien Reading Day


Gnomii


Libraria Predania, Bucuresti


prima editie, 25 martie 2013






TOLKIEN READING DAY ROMANIA 2013

  Luni, 25 martie, de la ora 19.00, Societatea Tolkien din România și Grupul Filos vă invită la prima ediție românească a Tolkien Reading Day.
  Evenimentul are loc la librăria-ceainărie Predania, str. Vulturilor, nr. 8, București. Tema acestei ediții este gnomii. Moderatorul întâlnirii: Cătălin Sturza (Isdir).
  Intrarea este liberă. Accesul se face în limita locurilor disponibile, pe bază de invitație. Vă rugăm să confirmați participarea voastră la adresa de email evenimente[@]grupulfilos.ro.

LOCURI DISPONIBILE: 30

   Scopul Tolkien Reading Day este de a încuraja citirea operei scriitorului britanic J.R.R. Tolkien, prin lectura publică a unor fragmente, și folosirea textelor sale în educație. Reading Day este un eveniment tradițional în fandom-ul Tolkien, cuprinzând peste 80 de organizații culturale în toată lumea, și are loc anual pe 25 martie. Aceasta este data căderii lui Sauron în trilogia Stăpânul inelelor și simbolizează eliberarea de sub tirania Întunericului. Profesorul Tolkien, catolic devotat, a plasat intenționat căderea imperiului răului pe 25 martie, ca aluzie la Buna Vestire, sărbătoare creștină cu aceeași semnificație - a înnoirii și a speranței.
   Iubitorii lui Tolkien din România se aliniază tradiției și organizează o seară de lectură, menită să îi apropie pe cei prezenți de textele Profesorului. Dacă ești părinte, bunic sau tânăr pasionat de lumi fantastice, atunci Tolkien Reading Day este pentru tine. Să citim împreună și să ne împărtășim gândurile despre cărțile pe care deja la cunoaștem, sau să descoperim altele noi.


Rezervări: evenimente[@]grupulfilos.ro. 
Alte detalii: Bogdan Stanciu (Haruven) - tel. 0722.190.685, 
Ruxandra Apetrei (Nadhornith) - tel. 0724.666.334

  Societatea Tolkien din România Meneltarma este o asociaţie culturală non-profit al cărei scop este promovarea interesului faţă de opera și viața prof. John Ronald Reuel Tolkien (1892-1973), scriitor, poet, lingvist şi profesor universitar britanic, cel mai bine cunoscut ca autor al lucrărilor Hobbitul, Stăpânul Inelelor şi Silmarillion, care se încadrează în genul fantastic.

Arta plastica contemporana romaneasca


Constantin Cioc


Expozitia: Minunata fire a lucrurilor de a fi


Sala Constantin Brancusi, Palatul Parlamentului, Bucuresti


21 martie - 19 aprilie 2013






   După ce nu a mai avut o expoziție personală în spațiul românesc din anul 1998, pictorul Constantin Cioc revine în forță cu o expoziție amplă, care reunește cele 3 teme majore ale creației plastice – Omul, Peisajul, Obiectul înțelese ca forme de manifestare ale Minunatei firi a lucrurilor de a fi.
  Joi, 21 martie 2013, ora 17:00, în Sala de expoziţii Constantin Brâncuşi a Palatului Parlamentului (Strada Izvor, nr. 2-4, sector 5, București), va avea loc vernisajul acestei expoziții, care adună la un loc gânduri vechi de peste 15 ani și tablouri din diferite perioade ale creației artistului.
  Trei mari cicluri – Restaurarea omului (din care fac parte pânzele dedicate Înluminaților, Omului dus-întors și Luminândelor femei), Peisajele apostolice și Obiectele subiective (în care se deslușesc contururile Vaselor alese și ale Timpanelor pentru lumină) – scot la iveală, într-un discurs plastic coerent și unitar, metaforele încifrate în figura umană, simbolurile cuprinse în peisaj și alegoriile cuibărite în naturile moarte. Lumea este pentru artist, ca și pentru antropologul francez Claude Lévi-Strauss, "un sistem de sisteme simbolice”, care așteaptă privirea înțelegătoare ce le poate mângâia și descifra.
  Linia care străbate întregul demers pictural este întrețesută de jocul dintre lumină și întuneric, ce îmbracă fie forma unei înfruntări clare, încleștate, pentru cucerirea unei porțiuni din teritoriu, fie cea a unei înlănțuiri subtile a contrariilor, care se completează și se potențează reciproc.
  La toate nivelurile între-vederii pictorului cu lumea (naturii, a obiectelor sau a omului), clipa intersectării este trăită sub zodia privirii care intuiește, caută, atinge contururi chiar dincolo de vizibil. Lumina nu este aici doar „instrumentul” care permite vederea biologică și înțelegerea mediată de simțuri, ci, mai ales, filtrul care înlesnește descinderea înspre orizonturile tainei.
  În universul pictural al lui Constantin Cioc simțul tutelar, care le include sinestezic pe toate celelalte, este privirea întoarsă spre lăuntru, spre punctul de unde uneori țâșnește, iar alteori susură izvorul de lumină. Ceea ce se vede pe pânză este urma lăsată de lumina interioară, cu care pictorul și-a înzestrat penelul. De aceea, deși optează pentru un discurs figurativ, tablourile nu ne înfățișează decupaje realist-descriptive, ci semne, fragmente,   flash-uri ale stărilor sufletești pe care pictorul reușește să le sustragă invizibilului căruia îi aparțin de drept. Artistul coboară ciutura gândului până în lumea de dincolo pentru a aduce la suprafață ceea ce nu poate fi văzut. Lupta lui nu se dă la fruntariile realului (luat doar ca punct de pornire), ci în locul geometric în care se produce schimbarea, conversiunea luminii lăuntrice în negură și a întunericului în luminos.
Strădania creatorului este de a arăta că în toate formele ei de manifestare minunata fire a lucrurilor de a fi are un sens adânc, o temelie așezată cu rost de la începutul lumii și pe care numai privirea atentă a celui ce vrea să vadă dincolo de aparențe o poate descifra, iar mâna înzestrată o poate transpune vizionar pe pânză. Crezul acesta este limpede mărturisit în Jurnalul de atelier al pictorului: "Între ceea ce văd şi ceea ce fac nu e decât o distanţă în timp. Între ochi şi expresie e doar cuminţenia mâinii”.
   Artistul ni se înfățișează cu toată responsabilitatea și smerenia în ipostaza de martor al minunatei firi a lucrurilor de a fi, pe care se străduiește să o elibereze din tenebrele uitării, ale nepăsării sau ale absurdei cecități a celor care trăiesc anesteziați de multitudinea haotică a  mesajelor vizuale din lumea post-modernă, în așa fel încât tablourile lui să ajungă, după propria-i dorință, "să împodobească nu case, ci suflete”.
   La începutul Postului Mare, vom pătrunde în expoziția lui Constantin Cioc ca într-un spațiu al decantărilor sufletești, unde se înfruntă clarul și obscurul din fiecare dintre noi, iar funcția catharctică a artei va fi încă o dată activată.
  Creației lui Constantin Cioc i se potrivește, mutatis mutandis, formula lui Jean Cocteau, menită să diferențieze scrisul de scriitură: "A scrie e un act de dragoste. Dacă nu este, e doar scriitură”.
Tablourile artistului, scrise cu dragoste pe pânză, constituie mărturisirea lui de credință și îndemnul implicit către asumarea (din orice stadiu al pășirii în întuneric sau al zvâcnirii către lumină) viziunii creștine a existenței.

Curator: Cristina Bogdan

Arta plastica contemporana romaneasca


Suzana Fantanariu-Baia


Expozitie de grafica- obiect: Antropomorfie


Cafeneaua D'Arc, Timisoara


14 martie 2013







   Una dintre cele mai appreciate plasticiene timișorene își aduce creațiile în cafenea. Suzana  Fântănariu-Baia expune la D’Arc. Lucrările sunt grupate sub titlul Antropomorfie.
  Evenimentul va avea parte de prezenţa autoarei, iar în deschidere va vorbi scriitoarea Aurora Dumitrescu. 
  Receptivă şi inventivă, mistuitoare de idei transmise către public prin limbajul vizual contemporan, Suzana Fântânariu-Baia expune o serie de lucrări, fiecare din ele având în imediata vecinătate a lucrării bidimensionale un obiect dispus prin pondere să încarce vizualul cu o umbră mai evidentă, ţinând cont că activitatea, viaţa din interiorul cafenelei şi a clubului se petrec de la orele 20 înspre miezul nopţii.
  "Creaţiile artiştilor contemporani pot avea un impact cultural coabitând cu publicul într-un «loc» în care comunicarea relaxantă are menirea de a restructura profilul uman, proiectându-l sub arcadele protectoare ale zidului cu lumina de seară“, a spus Suzana Fântânariu-Baia, răspunzând invitaţiei Cafenelei D’Arc de a deschide o expoziţie.
                                                  evenimente.debanat.ro via modernism.ro

Arta plastica contemporana romaneasca


Expozitia: Identitati (in)formale


Galeria de Arta Galateea, Bucuresti


15 martie - 12 aprilie 2013







Galeria Galateea vă așteaptă vineri, 15 martie, ora 19:00, la vernisajul expoziției
Identități (in)formale.

Participanți: 

 Gherghina Costea, Simona Tănăsescu, Aurel Vlad, Cristina Bolborea, Ioana Stepanov, 
David Olteanu, Marcel Scutaru, Bianca Boeroiu, Monica Pădureț, Nicolae Moldovan, 
Iulian Vîrtopeanu, Ilie Rusu, Ciprian Ariciu (București), Titu Toncian, Alexandra Mureșan, 
Lucia Lobonț, Ernest Palko, Doina Stici, Vladimir Buburuzan, Ramona Biciușcă (Iași), 
Andra Băban (Baia Mare), Gloria Grati (Timișoara)

Curator: Raluca Băloiu

  Expoziția pune în discuție valoarea conceptuală a obiectului utilitar. Din repertoriul lucrurilor uzuale a fost ales “recipientul”, supus însă intervenției artistice și explorat ca formă, idee, mesaj.   
  Tributar formulei duchampiene, vasului îi sunt eludate valențele pur funcționale. Forma inițială rămâne astfel, doar un pretext pentru elaborarea unei noi morfologii. În cele din urmă, vasul devine memorie afectivă, și exprimă o stare, un gând, o poveste. Artistul creează identități (in)formale. Ce rezolvări vizuale se nasc din acestea, rămâne să descifrăm în expunere … și ce conotații capătă ele pentru privitor, vă lăsăm să decideți ! (Raluca Băloiu)

  În cadrul expoziției Identități (in)formale va avea loc un eveniment cultural la care vă invităm să participați. Scriitorul Dan Mircea Cipariu va citi din volumul de poezii, Singurătatea vine pe facebook, miercuri, 27 martie, ora 18:00.


Raluca Băloiu,
Manager Galeria Galateea
(Calea Victoriei 132, sector 1, Bucureşti)
tel:+40 21 317 38 14, mobil: +40 745 355 941
www.galeriagalateea.blogspot.com

Arta plastica contemporana romaneasca


Adrian Stoenica


Expozitia: Pasteluri


Galeria de Arta, Alba Iulia


1 - 15 aprilie 2013











Proiect educational



Complexul Muzeal de Stiintele Naturii Rasvan Angheluta


Cine isi face cuib si cine locuieste in parcurile noastre ?


Galati


18 martie - 30 aprilie 2013




   În perioada 18 martie - 30 aprilie 2013, Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi demarează proiectul educaţional Cine îşi face cuib şi cine locuieşte în parcurile noastre ? 
  Această acţiune a fost iniţiată încă din anul 2007 de Secţia Muzeu din cadrul instituţiei gălăţene şi reuneşte elevi din clasele V-VIII de la mai multe unităţi şcolare din Galaţi. 
  În fiecare an, Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi are alături Inspectoratul Şcolar Judeţean Galaţi şi Societatea Ornitologică Română. 
  Înscrierile pentru participare la proiect vor avea loc în perioada 18 – 22 martie 2013 la sediul muzeului gălăţean, toate clasele V-VIII cu profil de bilogie fiind aşteptate să se ia parte la acest adevărat maraton de educaţie şi ştiinţă. 
  "Proiectul va dura până pe 30 aprilie 2013, şi va debuta cu desfăşurarea unor activităţi preliminare de cunoaştere a păsărilor, coordonate de profesorii de biologie şi se va finaliza cu selectarea unui număr de 5 elevi din fiecare şcoală, pe baza unor criterii bine stabilite. 
  În prima etapă, echipajele şcolilor participante se vor familiariza cu viaţa păsărilor prin lecţiile teoretice pe care le vom ţine cu ei, de unde vor afla şi ce specii de păsări sunt prezente în spaţiile verzi din Galaţi” a declarat muzeografa Viorica Arcan, coordonatoarea proiectului. 
  Educaţia ecolologică prin acest gen de activităţi reprezintă o preocupare constantă la Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi. "CMSN Galaţi dezvoltă, conservă şi gestionează colecţiile ştiinţifice de ştiinţele naturii, valorificându-le prin calitatea programelor de cercetare şi de educaţie a unui public cât mai variat pentru cunoaşterea naturii, sensibilizându-i asupra importanţei conservării ei”, a declarat Emil Strungă, managerul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi.
  Cursanţii vor avea şi cateva deplasări în teren (Grădina Botanică, Grădina Publică, Faleza Dunării) unde vor încerca să determine speciile de păsări cu ajutorul binoclului dar şi după cântecul lor. Organizatorii îşi propun să ofere informaţii suplimentare elevilor care vor participa la acest proiect educaţional, care vin în completarea cunoştinţelor impuse prin programa şcolară de biologie cu date ştiinţifice, teoretice şi aplicate, de zoologie, ecologie şi muzeologie.

Chipul imaginat



Biblioteca Judeteana Gh. Sincai


Teodor Radu Pantea


Expozitie de fotografie


Oradea


15 martie 2013






Vernisaj: 15 martie 2013, ora: 16:00, Strada Armatei Române, nr. 1/A, et. 1, Oradea

Chipul imaginat

   Într-o ţară preponderent ortodoxă, drumeţul are ocazia, străbătând drumurile ce, adesea, nu duc nicăieri anume (ce locuri sunt, oare, cu adevărat semnificative în acest ţinut de se semeţeşte încă cu un nemeritat şi un nevrednic nume: România...), să vadă pe marginea acestora nişte jaloane ce separă distanţe de nimeni-cunoscute, dintre locuri/repere ambigui, de nimeni-ştiute, dar care cheamă trecătorul grăbit la un moment de răgaz, de meditaţie, de rugă. Sunt troiţele, simbol al credinţei ce prezintă, precum bine ştim cu toţii, chipul lui Isus, în cele mai felurite ilustrări, provenite dintr-o imaginare de un naiv inocent al înfăţişării pe care Mântuitorul ar fi putut-o avea şi tributare a unor şabloane venite cine ştie de unde...

  Acest prototip de chip alungit, cu plete şi cu barba ascuţita sau despicată în două provine din surse unanim acceptate cum ar fi Giulgiul din Torino sau de pe pânza Veronicăi. Sunt aceste reprezentări, aceste şabloane, reale?? În arta Renaşterii, Michelangelo, adept înflăcărat al platonismului, l-a prezentat pe Isus în Judecata de Apoi din Capela Sixtină ca pe un tânăr fără barbă, lucru care a atras critica puternică a multor demnitari de la curtea papală. 

   Recent, am văzut pe unul dintre canalele de televiziune serioase, dar nu-mi aduc aminte dacă a fost Discovery, History sau National Geographic un documentar care prezenta un experiment foarte interesant. Era luat un craniu al unui izraelit contemporan cu Isus, pe care a fost realizată o reconstituire a unei fizionomii tipice a unui bărbat din acele vremuri. Era departe de ceea ce credem că ştim, de ceea ce ne imaginăm, de ceea ce acceptăm. Figura lui Isus, cea cu care ne-am obişnuit, cea pe care o vedem pretutindeni pare, în acest context, mult mai... europeană...


  Reprezentările de pe troiţele răspândite pe lângă drumurile de pe la noi, reprezintă fie un Isus cu ochii închişi într-o atitudine adesea prea calmă pentru a o asocia morţii sau preambulului acesteia, sau un Isus cu ochii deschişi, uimit, resemnat sau semeţ în faţa morţii iminente sau, mai rar, chinuit, agonizând.


  Se simte în aceste reprezentări naivitatea neagresivă, calmă a unor reprezentări portretistice având la bază arhetipuri imagistice venite de cine ştie unde, din imemorabile timpuri sau din subconştientul celui ce le-a fixat pe suportul din tabla. Cei ce le realizează, în cazul în care ar fi întrebaţi despre sursa lor de inspiraţie, ar spune ceva de genul: "Nu ştim, aşa se ştie că este, că trebuie să fie..."


  Am străbătut drumurile pe care am întâlnit aceste troiţe. Ici, colo, dincolo, oriunde, peste tot... Nu am desprins raţiunea amplasării lor sau segmentele de drum pe care le separau. M-a surprins expresivitatea chipului, redat în atât de felurite moduri, chiar dacă reprezentările erau, cel mai adesea, rudimentare. Dar poate tocmai în asta constă semnificaţia lor şi valoarea lor estetic-figurativ-sentimentală. (teodorpantea.blogspot.ro)

Bucuria de a fi la Sapanta



Muzeul National al Satului Dimitrie Gusti


Expozitie de fotografie


Gospodaria Berbesti, Bucuresti


17 - 31 martie 2013




   Muzeul Naţional al Satului Dimitrie Gusti şi fotografa Alisa Tarciniu, alături de copiii din Săpânţa, participanţi la atelierele de fotografie organizate de Atelierul de Croit Imagini, vă invită la expoziţia itinerantă Bucuria de a fi la Săpânţa.


  Expozitia reuneşte cele mai frumoase fotografii realizate de copii în locul în care a demarat proiectul Atelierul de Croit Imagini: la Şcoala din Săpânţa, apoi la Sighetul Marmatiei, Sala Radio, Muzeul Naţional de Artă din Cluj Napoca în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania, pentru ca la final să ajunga şi la Bucuresti.

  Proiectul constă într-o serie de ateliere foto pelerine prin zonele selectate, cu scopul de a-i învăţa pe cei mai tineri locuitori ai lor arta fotografiei. Prin intermediul imaginilor, copii din Săpânţa îşi continuă călătoria la oraş, aducând cu ei un mozaic cu fragmente din viaţa lor, fragmente ce sunt reprezentative pentru valorile şi tradiţiile în care autorii fotografiilor sunt crescuţi şi care au în acest mod posibilitatea de a le împărtăşi şi altora. 

   Vernisajul expoziţiei va avea loc duminică, 17 martie 2013, ora 11.00, la Gospodăria Berbeşti din incinta Muzeului Naţional al Satului Dimitrie Gusti şi va putea fi vizitată în perioada 17 – 31 martie 2013.

Informaţii suplimentare:
Biroul Relaţii Publice
021. 317. 91. 03 / int. 178, 143

Pastele in Bucovina


Festivalul National al Oualor Incondeiate


Ciocanesti


editia a X-a, 16 - 17 martie 2013







***Bucovina Te Iubesc