vineri, 25 ianuarie 2013

Casa de Cultura a Municipiului 


Expozitia foto: O caruta cu reclame


Casino, Cluj-Napoca


22 ianuarie - 5 februarie 2013







   Caruta cu reclame s-a rasturnat la Casino ! Machete publicitare ghiduse de la inceputul secolului XX si pana la inceputul anilor '90 adresate celor din mediul rural pot fi vizitate incepand cu 22 ianuarie.
   Anunturi publicitare care se deschid cu "Un strigat de alarma ! Domnilor agricultori, paziti-va !!!" - menita sa contracareze produse agricole falsificate, logofeti care cauta prin intermediul presei un loc de munca si chiar anunturi matrimoniale in care un "tanar inteligent" cauta " o romanca frumoasa, culta, viata nepatata, gospodara, fara capritzuri si pretentziuni, careia-i place viata la tara" pot fi vazute pe simezele Casinoului. "Masini clocitoare", sapun popular, o tarancuta care face reclama la fulgi de porumb in perioada comunista, alte produse si servicii legate de mediul rural intr-o altfel de istorie a publicitatii din secolul trecut. 

Arta plastica contemporana romaneasca


Doina Herivan Moisescu


Galeria de Arta Frezia, Dej


31 ianuarie 2013




Initiative de toata lauda


Aurelia Chiru


Eveniment caritabil: Bucuria vietii


Tete-a-Tete Coffe Art & Chill, Parcul Herastrau, Bucuresti


9 februarie 2013






    Artistul Plastic Aurelia Chiru ne comunica urmatoarele:

Dragi prieteni,

    Cu ajutorul Izabelei Barbu (Jezebel) doresc să organizez un eveniment caritabil cu strângere de fonduri pentru nepotul prietenei mele care este grav bolnav (vedeţi datele mai jos).
    Izabela Barbu (Jezebel), cântăreaţă de excepţie cu o voce impresionantă şi un suflet de aur va susţine un recital şi va aduce pe scena cafenelei Tete-a-Tete din Herăstrău (langa Gradina Japoneza), incepand cu ora 19:00, artişti talentaţi care vor încânta invitaţii cu muzică bună, încadraţi cu lucrări de artă şi multă bucurie. Încasările obţinute în urma vânzării biletelor şi a lucrărilor de artă vor ajunge în contul lui Ionuţ.

http://www.youtube.com/watch?v=hbmZEYqwYJg

    Până la data de 20 ianuarie vă rog să-mi trimiteţi lucrările cei ce doriţi să vă implicaţi în salvarea unei vieţi. Pentru detalii vă rog să mă contactaţi prin mesaj.

http://www.gandul.info/reportaj/ionut-florinel-gorenciuc-copilul-care-deseneaza-case-are-o-mare-problema-tu-vrei-sa-l-ajuti-10480516

Lucrari primite spre vanzare:


Aurelia Chiru: Dor (ulei pe panza; 50/60 cm)


Elena Bissinger: Cununa de soare (ulei pe panza; 100/50 cm)


Teofilia Juravle (T.I): Suflete pereche (ulei pe sticla; 30/30 cm)


Ammar Al Nahhas: Fata din Siria (ulei pe panza; 40/30 cm)



Ciprian Dumitrache: Peisaj (tempera pe hartie; 42/30 cm)


Iuliana Florea Lucan: Fragment dintr-o amintire (ulei pe panza; 40/40 cm)


Mirela Traistaru: cerneala pe hartie; 35/25


Florentina Rizea: Ora 7 (ulei pe panza; 50/80 cm)


Mihai Serbanescu: Compozitie (ulei pe panza; 27/35)


Mihai Serbanescu: Compozitie (ulei pe panza; 24/18)


Marcel Aciocoitei: Peisaj (24/17)


Petre Chirea: Sfarsit de iarna (tehnica mixta pe canson; 29/29)


Jacota Constantin: Peisaj (ulei pe panza; 37/28 cm)


Jacota Constantin: Barcuta (ulei pe panza; 20/20 cm)

Un maestru al baghetei dirijorale



Antonin Ciolan (1883 - 1970)








Articol publicat în Luminile rampei, supliment al caietului program
al Operei Române din Iași. 1987 - 1988.


25 ianuarie 2013.

   Anul acesta, Filarmonica de Stat Transilvania din Cluj comemorează 130 de ani de la naşterea Maestrului Antonin Ciolan, director fondator al instituţiei. Cu această ocazie, artiştii Filarmonicii susţin un concert special, care va avea loc pe scena Colegiului Academic, locul preferat al iubitorilor muzicii simfonice din Cluj-Napoca. 
   Invitaţi speciali sunt Răzvan Suma, unul dintre cei mai valoroşi violoncelişti ai României, şi tânăra mezzosoprană Judith Kutasi. Prefaţăm acest eveniment deosebit alături de dirijorul său, Mihail Agafiţă, şi de directorul Filarmonicii Transilvania, Marius Tabacu. 
***transilvanialive.ro



***Mai multe despre Antonin puteți afla și de aici: Wikipedia


Mirajul alb: Polul Nord - Polul Sud



Muzeul Brailei, Sectia de Stinte ale Naturii


Fotoexpozitie


Braila


ianuarie - februarie 2013











Arta plastica contemporana romaneasca


Nicapetre, 77 ani de la nastere


Centrul Cultural Nicapetre, Braila


25, 27 ianuarie 2013






***Muzeul Brailei

Oradea in perioada comunista



Colectii si Colectionari


Biblioteca Judeteana Gh. Sincai, Oradea


februarie - mai 2013






   Dan Dragoş şi Vasile Valcan, iniţiatorii proiectului Oradea în Imagini și Biblioteca Județeană Gheorghe Șincai organizează o expozitie foto itinerantă – Oradea în perioada comunistă. 


   Vor fi expuse 22 de imagini cu Oradea (ilustrate marite si printate) din perioada comunistă în cele 4 filiale ale Bibliotecii Județene Gheorghe Șincai.

Program de vizita:

4 februarie - 26 februarie - Filiala Decebal (Decebal nr 17 bl. C 86)

1 martie - 28 martie - Filiala Ioșia (Cazaban nr 57 bl. S 80)

1 aprilie - 25 aprilie - Dacia nr 106 bl. AN 5 (Filiala Dacia)

2 mai - 28 mai - Filiala Felix (Langa lacul cu nuferi)

Intrarea este gratuita !
Va asteptam !

   Expozitia va fi insotita de un caiet de oservatii, si va fi facut un studiu asupra interesului public fata de initiativa.
   In perioada februarie –iunie vor fi identificate alte persoane interesate de istoria locala – in special amatori, care fac eforturi de recuperare a documentelor relevante pentru istoria orasului Oradea.
   Proiectul se va incheia cu o expozitie in spatiul expozitional al Bibliotecii Judetene si cu un workshop care sa adune persoane interesate de istoria locala .
   Biblioteca Judeteana va prezenta proiectele de istorie locala in care este implicata si fiecare participant va avea ocazia sa isi prezinte propriul proeict.

Suflete frumoase - Picurand cuvinte


Asociatia Culturala Academia de Poezie


Emil Brumaru


Prefectura Judetului, Iasi


26 ianuarie 2013










  Prefectura Judeţului Iaşi şi Asociaţia Culturală Academia de Poezie organizează sâmbătă, 26 ianuarie 2013, ora 12.00, în Sala Verde a Prefecturii Judeţului Iaşi, aniversarea poetului Emil Brumaru, ce a împlinit venerabila vârstă de 74 de ani. 
    Programul manifestării va debuta cu un recital de poezie aparţinând poetului ieşean, urmat de un concert de muzică camerală susţinut de Quartet-ul Artes, din componenţa căruia fac parte: Vioara I- Raluca Scurtu, Vioara a II-a - Ina Turcu, Violă - Cătălin Dumitrache, Violoncel - Emerich Gherca. 
    Din program: E.Y. Harburg - Over the Rainbow, Carlos Gardel - Por una cabeza (tango from Scent of a Woman), Goran Bregović – Tango, Claude Debussy - Le petit nègre, Marvin Hamlisch - Theme from Ice Castles, G. Händel - Arrival of the Queen of Sheba, A. Dvořák – Humoresque, Dolly Morse – Siboney.
    Participă: Ioan Es. Pop, Ion Mureşan, Ioan Cristescu, Lucian Vasiliu, Acosmei Constantin, Bogdan Creţu, Alexandru Călinescu, Nichita Danilov, Silviu Lupescu, Liviu Antonesei, Fitcoschi Claudia, Nicoleta Dabija, Dan Lungu, Adrian Alui Gheorghe, Valeriu Gonceariuc, Beatrice Rancea, Valeriu-Cristian Hadji-Culea, Bujor Prelipcean, Adi Cărăulean.


Asociaţia Culturală Academia de Poezie
Lascăr Catargi, nr. 9, 700 107 Iaşi
Tel. 0232 219 161, 0729 885 400
e-mail: med_asistent@yahoo.com
Join us://www.facebook.com/AcademiaDePoezie

***culturainiasi.ro


 



In Memoriam Paul Păltănea



Muzeul de Istorie Galați


Lansare de carte


Muzeul Casa Cuza Vodă, Galați


25 ianuarie 2013






Programul manifestării:


- Te Deum pentru comemorarea a cinci ani de la trecerea în veşnicie a prof. dr. 
        Paul Păltănea, 
istoricul oraşului Galaţi
- lansare editorială sub egida editurii Muzeului de Istorie Galaţi: 
        Ferestre deschise la un deceniu de temniţă comunistă, autor Paul Păltănea. 
        Prezintă prof. Cristian Dragoş Căldăraru, directorul Muzeului de Istorie Galaţi
- miniexpoziţie foto-documentară şi evocări privind personalitatea istoricului prof. dr. 
        Paul Păltănea

Costume si masti populare de ceremonie



Prezențe românești peste hotare


Carnavalul de la Venetia


Scuola Grande di San Teodoro, Veneția, Italia



2 - 14 februarie 2013




   Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia cu sprijinul Muzeului Național al Satului Dimitrie Gusti din București și în colaborare cu Scuola Grande di San Teodoro – Venezia și Venezia Marketing & Eventi – organizatorii oficiali ai Carnavalului de la Veneția, organizează în perioada 2 – 14 februarie 2013 expoziţia ROMÂNIA: COSTUME ȘI MĂȘTI POPULARE DE CEREMONIE la Scuola Grande di San Teodoro din Veneţia. Tema din acest an a Carnavalului de la Veneția este Vivi in colori/Trăiește în culori.

   Costumul popular românesc reprezintă unul dintre cele mai expresive domenii de afirmare a creativităţii feminine. Nenumărate sunt dovezile de fantezie şi ingeniozitate, de măiestrie şi bun gust care te atrag când priveşti veşmintele de sărbătoare şi ceremonial ale costumului tradiţional din fiecare zonă etnografică a României. Din ţesături de in şi cânepă, de lână şi bumbac, din blănuri şi postavuri, din borangic şi mătase, femeile au conceput ansambluri de forme expresive, de mare originalitate plastică, cu trăsături artistice inconfundabile în context european. Instruite la „şcoala tradiţiei“ ele au realizat un valoros ansamblu de piese vestimentare, cărora au ştiut să le imprime o înfăţişare adecvată „gustului“ fiecărei generaţii, prin mijloace de expresie alese în ton cu "vremea”. 
    Asemeni unui vechi hrisov de cancelarie, aşternut cu slove frumos caligrafiate de mâna femeilor de la ţară, portul tradiţional românesc este un martor vizual capabil să transmită peste veacuri, importante referinţe cultural-istorice despre identitatea etnică, locul de provenienţă, vârsta şi statutul civil al purtătorilor. Diferitele cadre de afirmare publică ale costumului popular – la biserică şi la Jocul duminical, la Crăciun şi la Paşti, la Nedei şi la Hramurile bisericilor (celebrarea Sfinţiilor patroni) - au imprimat acestei ţinute vestimentare, particularităţi specifice, concretizate prin apariţia unor elemente cu valoare simbolică şi funcţie de însemn ceremonial.  Prin subtilul mesaj cromatic al broderiilor şi motivelor decorative se comunica vizual natura evenimentelor în care este implicată o persoană îmbrăcată în costum popular. Roşul, într-o infinitate de nuanţe, dictate de nevoia adecvării vestimentaţiei la vârsta fiecărui purtător, era simbolul fetelor şi nevestelor tinere îmbrăcate pentru a participa la horă, nunţi şi alte petreceri tradiţionale. Roşul "potolit” sau ca "vişina putredă” este expresia vârstei mature, iar negrul se consideră culoarea bătrâneţii şi mesagerul vizual al durerii în faţa morţii; cămaşa cu broderie neagră şi basmaua cernită se îmbracă la înmormântări, purtându-se apoi pe toată  perioada  doliului, indiferent de vârstă.
    Accesoriile cu statut de podoabă au îndeplinit rolul de "mărci ceremoniale”  capabile să comunice sensul evenimentului în care este implicată o persoană. Cununa de mireasă, peana de ginere (podoabă de căciulă), ştergarul de naş, baltagul de vornic, sau ciocanul de uspeţe, alături de însemnele colindătorilor (podoabe de căciulă), pălăriile Căluşarilor sau măştile celor care practică Jocurile de priveghi sau pe cele de renovare augurală a timpului la Anul Nou, completează costumul de ceremonial, conferindu-i o identitate inconfundabilă, în consens cu specificul evenimentului în care apar.
    Caracterizat printr-o remarcabilă unitate morfologică - materiale, croi, categorii de piese - costumul românesc se diferenţiază sub aspect plastico-decorativ şi cromatic, de la o zonă etnografică la alta. Marea lui varietate ce se manifestă uneori în cadrul aceleiaşi entităţi teritoriale, este rezultatul variantelor ce s-au născut sub imperiul nevoii de adaptare a veşminteor, nu numai la  condiţiile de mediu şi climă, ci şi la rigorile morale impuse de vârsta şi statutul civil al purtătorilor, precum şi de nevoia psihologică a fiecărei generaţii de a-şi impune propriul gust artistic şi chiar de a răspunde ecourilor unor mode, ajunse şi în mediul rural. Fiecare piesă a costumului popular de ceremonial este o „carte de înţelepciune şi experienţă umană” pe care o poţi deschide ori de câte ori doreşti cu adevărat să înţelegi sufletul şi universul spiritual al românilor.
    Inaugurarea expoziţiei va avea loc sâmbătă, 2 februarie 2013, ora 12:00, la Scuola Grande di San Teodoro din Veneţia (San Marco 4810).  
   De asemenea, pe durata desfăşurării expoziţiei România: costume și măști populare de ceremonie, Muzeul Naţional al Satului Dimitrie Gusti va realiza în Noua Galerie (Cannaregio 2215) a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția şi o expoziţie de artă populară românească. În cadrul acesteia vor fi prezentate creaţii textile (covoare şi piese de vestimentaţie tradiţională), iar meșterul Paul Buță va face demonstrații de creare a măștilor populare românești.


Foarte In Plus



Arta plastică contemporană românească


Ioana Iacob


Galeria de Arte Călina, Timișoara


28 ianuarie - 20 februarie 2013






 Vernisaj: luni, 28 ianuarie 2013, între orele 18-20.

   Ioana Iacob a absolvit Universitatea de Artă şi Design din Cluj în anul 2009. În acelaşi an face o practică de specialitate la Colecţia Peggy Guggenheim din Veneţia. A avut expoziţii peronale la Galeria Anaid Art, Bucureşti / 2012 /, Mie Lefever, Gent / 2011 /, Laika Art Space, Cluj / 2010 / şi expoziţii de grup la Art Market Budapesta/ 2012 /, Galeria Bulgakov, Cluj / 2009 / şi Galeria Plan b, Cluj / 2008 /. A participat la atelierele Construire une exposition de la Muzeul Luvru, Paris / 2010 / si la Ananas et bisons blancs de la Reşedinţa de vară a baronului Brukenthal, Avrig / 2009/.

    Este adesea dificil să vorbeşti despre ce se întâmplă în pictura Ioanei Iacob. Întrebarea este dacă Ioana Iacob se joacă ori face un casting precis cu obiectele ei. Pictura este plină de referinţe, problema este să o gaseşti pe cea adevarată. Ioana Iacob cere de la început o taxă afectivă.
    
Contextualizează cu metodele unui artist conceptual. Nu ajunge la o rezoluţie clasică. Pare mereu atrasă de o altă lume şi are mereu o distanţă nesofisticată. Combină tradiţia romantică şi cultura de consum cu o agendă care rămâne clară. Ioana Iacob este absorbită de sine, dar vigilentă, personală, dar aspră, cu o rezervă de dorinţe, de proiecţii, de vise, de strălucire. Imaginea derivă din fotografie şi apare oarecum tradiţională. Sensul tradiţiei vine însă din reflecţiile despre arta modernă. Ioana Iacob combină frumosul urmărit formal, fanteziile media, realitatea autentică cu comentariile ei personale de multe ori caustice. 
    În termenii formei şi al conţinutului rupe multe tabu-uri, dar echilibrează, uneori dur, flirtul ei cu un anume "zeitgeist".
   Pictura Ioanei Iacob vine misterios ca o nuvelă romantică şi vorbeşte despre memorie, despre copilărie, despre timpul călătoriilor, despre adevarata identitate, dar dispare imediat ce noi credem ca în sfîrşit am înţeles.
    Pictura este de fapt o confesiune de secrete.
    Pictura este seductivă, cu promisiunea intimităţii.
    În spatele ficţiunii există un sens al lucrurilor reale care rămâne oricum dificil de explicat.
     (Curator Liviana Dan)

   Expoziţia va fi deschisă de luni până vineri între orele 10:00 şi 18:00, sâmbăta între 11:00 şi 15:00.

  Galeria Calina este un spaţiu independent, dedicat artei contemporane.
Str. Mărăşeşti 1-3 / Timişoara / 0256 498 856 / galeria@calina.ro / calina.ro