joi, 4 iulie 2013

Explorand privirea





Arta plastica contemporana romaneasca


Oana Ionel


The Dreammachine


Spatiul de arta contemporana AIURART, Bucuresti


10 iulie - 3 august 2013







  "Am avut o furtună transcendentală de viziuni de culoare în autobuzul spre Marsilia. Alergam printr-o lungă șosea de copaci și mi-am închis ochii către soarele ce apunea. Un val copleșitor de culori intens aprinse mi-a explodat dincolo de ploape: un caleidoscop multidimensional învârtindu-se prin spațiu. Am fost sustras timpului. Mă aflam într-o lume infinită. Viziunea s-a oprit brusc odată ce am depășit copacii. A fost o viziune ? Ce mi s-a întâmplat ?” (Fragment din jurnalul lui Brion Gysin, 21 decembrie 1958).
   Mașina de vise a fost descrisă ca primul obiect de artă care trebuie văzut cu ochii inchiși. Pulsațiile de lumină stimulează nervul optic și alterează oscilațiile electrice ale creierului. Sub influența cărții lui William Grey Walter, The Living Brain, împreună cu Ian Sommerville, Brion Gysin a construit The Dreammachine în 1961, un obiect cilindric cu fante a cărui viteză de rotație permite luminii interioare să se propage la o frecvență constantă între 8 și 13 pulsații pe secundă. Această frecvență corespunde undelor alfa, oscilațiile electrice ale creierului în timpul relaxării.
  The Dreammachine este o instalație de lumină, sunet și video, în care artista apropriază obiectul experimental din anii 1960 pentru a explora dimensiunile psihice și teoretice ale privirii, de la conștientizarea imaginii privite, ca realitate estetică, până la internalizarea imaginii ca element pur senzitiv. 
  Oana Ionel reconstruiește și recontextualizează un traseu senzorial care pune în dificultate actul privirii aflat la granița dintre relaxare și discomfort hipnotic. Aspectul aparent științific al poveștii din jurul Mașinii de vise regresează către un science fiction fixat pe experiența vizuală imaterială, interioară, o trăire psihedelică lirico-tehnologică specifică avangardei târzii. O astfel de propunere într-o lume contemporană în care adicția suportă un alt tip de reprezentare are efectul unui obiect vitage.
  Atenție ! Acest device responsabil cu producerea unor stimuli vizuali puternici poate fi periculos pentru persoanele care suferă de epilepsie fotosenzitivă.



                           Curatoare: Olivia Nițiș.

                      Vernisaj: miercuri, 10 iulie, ora 19.00, @Aiurart (București, Lirei 21) 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu