miercuri, 23 ianuarie 2013

Nu ma privi de sus



Muzeul National al Taranului Roman


Artan Korenica


Sala Acvariu, Bucuresti


25 ianuarie - 1 februarie 2013





    Nu mă privi de sus este un proiect la care Artan Korenica a început să lucreze acum câțiva ani, fiind susținut în decembrie 2011, de către Departamentul Federal al Afacerilor Externe al Elveției, Fundația pentru o Societate Deschisă Kosovo și Fundația pentru o Societate Deschisă, cu o contribuție a Programului Artă și Cultură, Budapesta. În cele aproape 12 luni de fotografiere a comunităților romă, ashkali și egiptană din Kosovo, Albania, Macedonia și Muntenegru, a reușit să capteze toate poveștile pe care dorea să le spună prin aceste fotografii. Proiectul este compus dintr-o expoziție fotografică și un album. Sunt portretizate persoane care aparțin mediilor sociale și economice diferite, au o formare educațională diferită, aparțin ambelor genuri și au vârste diferite. Albumul conține fotografii din expoziție, portrete și fotografii documentare prezentând condițiile de viață ale persoanelor fotografiate.


Declarația fotografului:

    "Trebuie să îi mulțumești în fiecare zi lui Dumnezeu că pielea ta este albă, mi-a spus prietenul meu odată. Când l-am întrebat de ce, mi-a spus că pentru lucrurile simple pe care eu le fac zilnic fără să mă gândesc, el trebuie să lupte doar pentru că pielea lui e închisă la culoare. Nu pot să lucrez oriunde vreau, nu pot să trăiesc oriunde vreau, nu pot să mănânc oriunde vreau, nu pot să stau în sala de clasă oriunde doresc. Doar pentru că sunt "negru”.
    Lucrând între New York și Kosovo m-am gândit că pot să fac ceva în acest sens. Prin munca mea aș putea face ceva de dimensiuni mici și poate, cel puțin pentru o persoană, voi schimba prejudecățile privind oamenii cu pielea închisă la culoare. Încet, încet, poate într-o zi o să înțelegem că suntem toți la fel.
   Este important pentru mine să îi arăt pe toți oamenii aceștia muncind, mâncând, studiind și jucându-se, folosindu-mă de portretele și de ochii lor pentru a artăta ceea ce au ei să îți spună ție, care îi vezi diferiți. Doar pentru că ei aparțin comunităților rroma, ashkali sau egiptene, nu îi face să fie mai neimportanți decât ești tu."

Bucură-te și gândește-te !

Biografia lui Artan Korenica:

  Artan Korenica s-a născut în Gjakova, Kosovo, în 1978. A început să lucreze ca fotograf de evenimente într-o școală. După ce s-a mutat la Prishtina în 2000 s-a pregătit pentru cinematografie, relizând câteva filme și videoclipuri. În timpul lucrului ca asistent fotograf a început să facă fotografii pentru sine dezvoltându-și pasiunea ca fotograf. Artan Korenica de obicei fotografiază pe o temă anume, preferă să realizeze reportaje fotografice care prezintă o poveste. Proiectele sale fotografice și filmografice au și un scop umanitar. În prezent lucrează între Kosovo și Statele Unite.

Producători: Armand Morina & Blerta Basholli

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu